Dálnice

Vyplatí se objet rozkopanou D1? Zatím moc ne, ale bude výrazně hůř!

Vyplatí se objet rozkopanou D1? Zatím moc ne, ale bude výrazně hůř!
Zdroj: TV Nova

Práce na dálnici D1 se po zimě rozjíždějí na plno a řidiči mají před sebou nejspíš nejhorší sezónu. Opravovat se bude na sedmi! úsecích najednou v celkové dálce až 72 kilometrů. Vyplatí se vůbec letos přes D1 jezdit? Vyzkoušeli jsme trasu Praha - Olomouc. Jedním směrem po D1 a druhým oklikou kolem Svitav a Hradce Králové po silnici I/35. Rozdíl už teď nebyl nijak výrazný, a to máme to nejhorší teprve před sebou.

Trasu z Prahy do Brna a dál do Olomouce zahajujeme na pražském Zličíně. Vyrážíme v 8:55.

Najíždíme na vnější Pražský okruh. V našem směru je průjezd volný, ale na druhé straně kvůli údržbě krajnice stojí skoro dva kilometry dlouhá kolona…

V 9:10 najíždíme u Říčan na D1. Provoz je hustý, ale docela plynulý. Hned na 19. kilometru se mi na zadek lepí první nedočkavec. Předjíždím kamion, držím rychlost 130 km/h, v levém pruhu jsem možná 30 vteřin, ale šofér zamnou má nutkavou potřebu mě celou dobu problikávat.

Hned na 23. kilometru u Mirošovic přichází na řadu první omezení. Za krajnicí pracuje několik bagrů a dvě party dělníků. Rychlost je omezená na 80 km/h, ale žádná kolna se netvoří. Projíždíme (asi se štěstím) bez větších komplikací. V druhém směru to mají řidiči horší.

Na 26. km je znovu krátce snížená rychlost až na 80 km/h kvůli výjezdu stavební techniky. A na 28. km znovu, tentokrát kvůli vozům údržby ŘSD.

Na cestu jsme vyrazili novou Toyotou Proace City v osobní variantě Verso. Kompaktní dodávka určená pro početné rodiny má plnou výbavu bezpečnostními systémy, včetně adaptivního tempomatu. Nastavuji rychlost na 130 km/h a chvíli se prostě vezeme.

Tempomat spolehlivě a plynule reguluje rychlost podle provozu před námi, takže si užíváme pohodlí prostorného vozu.

Občas se kolem prožene “pirát” letící na Brno rychlostí mezi 180 - 200 km/h, ale to už je na českých dálnicích tak nějak “normální” úkaz. Policejní hlídku jsme mimochodem až do Olomouce nepotkali ani jednu…

Nedělám to často, ale musím pochválit řidiče kamionů - dneska se drží spořádaně v pravém pruhu a ani při předjíždění extrémně nezdržují. Až na pár výjimek.

Související obsah

Přichází další omezení před Humpolcem, tady už musíme brzdit do kolony. Pořád ale máme docela štěstí, zdržení je minimální.

Za omezením poprvé nadávám na kamion, jehož řidič předjíždí bez ohledu na to, co se děje vzadu za ním - musím brzdit a pak se za ním dlouho táhnu levým pruhem.

U čerpací stanice na 96. kilometru poblíž Mikulášova si dáváme dvacetiminutovou dopolední pauzu.

Související obsah

Znovu vyrážíme na cestu - řidiči kamionů teď už tak disciplinovaní nejsou… Na 131. kilometru pak jeden z nich blokuje pravý pruh kvůli prasklé pneumatice.

U Velkého Meziříčí přichází kvůli zúžení největší komplikace, zdržení ale není delší než 5 minut.

Úseky “staré” dálnice, které teprve čekají na modernizaci, jsou po zimě ještě rozbitější než obvykle.

Související obsah

Dvě minuty po 11. jsme u výjezdu na Brno. Na Olomouc pak pokračujeme bez větších komplikací. V 11:45 vjíždíme do Olomouce.

DÁLNICE D1:

Doba jízdy (po odečtení přestávek): 2 hodiny 35 minut

Vzdálenost: 288 km

Průměrná spotřeba: 7,7 litru na 100 km

Průměrná rychlost: 115 km/h

Zpátky z Olomouce na Prahu vyrážíme následující den v 11:35. Trasa tentokrát vede po I/35 přes Svitavy, Litomyšl, kolem Pardubic a přes Hradec Králové k Praze po dálnici D11.

Provoz je ze začátku plynulý, ale začíná sněžit, občas sněží hustě, občas zase spíš prší. Dopravu to mírně zpomalí.

Počasí se umoudří až u Mohelnice, kde sjíždíme na klasickou dvouproudou silnici. Po té se teď budeme drkotat až k Hradci.

Dálnici D1 tudy objíždí dost kamionů, některé ale zjevně budou pokračovat od Hradce dál na sever do Polska. I přes houstnoucí provoz si držíme průměrnou rychlost těsně pod 90 km/h. To je ještě fajn…

Související obsah

Užíváme si celkem pohodovou jízdu a pohodlí velkého vozu. Vysoká pozice za volantem Toyoty Proace City zaručuje dobrý výhled a na to, jak je to velké auto, celkem slušně sedí na silnici a dobře se ovládá.

Před Hradcem znovu doprava trochu vázne a průměrná rychlost padá až na 80 km/h. Ve 13:15 míjíme značku Hradec králové a pak si na pumpě dáváme pauzičku.

Pak už to jde hladce. Dálnice D11 je poloprázdná a bez omezení. Ve 14:20 sjíždíme na vnitřní Pražský okruh a v 15:05 jsme na Zličíně.

SILNICE I/35:


Doba jízdy (po odečtení přestávek): 3 hodiny 5 minut


Vzdálenost: 260 km

Průměrná spotřeba: 8,2 litru na 100 km

Průměrná rychlost: 87 km/h

Musím uznat, že jsme měli štěstí. Na dálnici D1 jsem zažil už celou řadu mnohem horších průjezdů. Ani na “severní” trase přes Hradec jsme ale nepotkali žádné výrazné komplikace.

Výsledný časový rozdíl je 30 minut v prospěch “déjedničky”. I spotřeba byla o dost nižší. Dálnice tak zatím vede. Jenomže to moc dlouho nejspíš nevydrží.

Nejhorší čtyři měsíce!

Opravy se od začátku března teprve rozjíždějí. Uzavírky přes jarní a letní sezónu budou mnohem rozsáhlejší, provoz se postupně bude svádět jen na polovinu dálnice a dá se čekat mnohem víc komplikací.

Letos se má opravovat sedm úseků v délce zhruba 72 kilometrů! “Nejkritičtější období nás čeká od začátku dubna zhruba do půlky srpna,” říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Stavební stroje postupně zaberou pět úseků, na kterých se pracovalo už vloni, a také úseky mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem a mezi Ostrovačicemi a Devíti Kříži.

Kde se bude letos opravovat:


EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice

EXIT 56 Soutice – EXIT 66 Loket

EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec

EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov

EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín

EXIT 141 Velké Meziříčí-východ – EXIT 148 Velké Meziříčí-západ

EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Ostrovačice

V každém směru budou zachovány dva jízdní pruhy, ale zúžené. Omezení by tak měla zdržet řidiče asi o 20 minut. Ale pokud se ve zúžení stane nehoda, zdržení může být i několik hodin. To už řidiči z D1 dobře znají…

Na většině rozkopaných úseků se navíc bude měřit rychlost. Cílem podle silničářů není šikanovat řidiče, ale přinutit je dodržovat rychlost sníženou na 80 km/h a tím zklidnit provoz. Na radary budou vždy upzorňovat cedule.

Související obsah

Modernizace D1 je rozdělena do dvaceti úseků, třináct z nich je hotových. Původně mělo být kompletně hotovo už letos, kvůli zpoždění ale práce skončí až v roce 2021. ŘSD chce do listopadu dokončit opravy čtyř úseků, zbylé tři by měly být hotové v příštím roce.

TN.cz / Václav Kozák,
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Dálnice

Důležité Události