Zažil to skoro každý z nás. Jednoho dne se prostě rozhodneme, že stávající auto prodáme a poohlédneme se po jiném. Jenže jak auto dobře prodat? Inzerovat na internetu a čekat, kdo se přihlásí, nebo využít služeb autobazaru, který auto vykoupí a ihned zaplatí? Odpověď se přímo nabízí – prodat a hned dostat peníze. Jenže, objevují se i názory, že v autobazaru dostanete za auto mnohem méně peněz, než když si ho budete prodávat sami. Co je tedy výhodnější?
V první řadě je potřeba si objektivně a s chladnou hlavou zmapovat, kolik bych asi mohl za své auto dostat. Poměrně dobrým vodítkem jsou různé inzertní servery, kde lze s určitou mírou tolerance zjistit, jakou má vozidlo na trhu prodejní cenu. A právě pojem ”prodejní cena“ je klíčový. Je to totiž cena, za kterou si vůz koupí koncový zákazník. V bazaru vám takovou částku nenabídnou, potřebují si na auto přihodit marži. Chcete-li za takovou cenu prodat, nezbude vám nic jiného, než vůz prodávat sami.
Takový způsob prodeje vám možná umožní získat z prodeje vyšší částku, je tady však několik velkých ”ALE“.
Prodej vozu na inzerát
Asi největší nevýhodou prodeje auta na inzerát je časová náročnost prodeje. Vozidlo totiž musíte na prodej připravit: vyčistit interiér, umýt karoserii a udělat kvalitní fotografie. Následně je potřeba vybrat vhodné inzertní servery, kam inzerát umístíte. Připravte se na to, že vám budou volat jak přímí zájemci o vůz, tak i autobazary, kterým by se vaše vozidlo mohlo líbit.
Budete-li prodávat Suzuki Swift, asi vám telefon moc drnčet nebude, máte-li ale na prodej oblíbené ojetiny, jako je třeba Škoda Octavia nebo Ford Mondeo, můžete čekat i několik desítek telefonátů za den. Asi si sami dovedete představit, jak dlouhé takové telefonáty mohou být…Představte si sami sebe, na co všechno byste se prodávajícího vyptávali.
S vážnými zájemci si následně domluvíte schůzku. Pomineme-li riziko setkávání se u auta s neznámým člověkem, každá taková schůzka může trvat i hodinu. A bude vás to kromě času stát i nějaký ten benzín. Je samozřejmé, že zájemce bude trvat na zkušební jízdě, po které velmi často pronese magickou větu: ”Tak děkuji, já se vám když tak ozvu...“
V případě, že se vám nakonec podaří tímto způsobem auto prodat, je potřeba sepsat kvalitní smlouvu, která bude odpovídat platné legislativě a hlavně počítat s tím, že jako prodávající odpovídáte kupujícímu za vady, na které jste ve smlouvě neupozornili.
Má váš vůz například vadnou klimatizaci a při prodeji v lednu na to kupující nepřišel a ani jste mu to neřekli? Můžete se spolehnout, že ještě v červenci může kupující uplatnit reklamaci a požadovat slevu, opravu nebo dokonce vrácení vozu.
”Největším rizikem pro prodávajícího je při tomto způsobu prodeje právě odpovědnost za případné vady“, říká Pavel Foltýn z Auto ESA a doplňuje: „Naopak při prodeji vozu do autobazaru nese odpovědnost za případné vady, a to nejen technické ale i právní, vůči novému majiteli, právě konkrétní autobazar.“
Prodej v autobazaru
Největší výhodou prodeje vozu do autobazaru je rychlost celého prodeje a výplaty peněz. Jestliže se totiž dnes odpoledne rozhodnete, že svůj vůz prodáte, večer máte prodáno a peníze v kapse. A to bez toho, abyste vůz nějak speciálně na prodej připravovali, fotili ho nebo utráceli za inzerci.
Další nespornou výhodou je to, že jakmile vůz prodáte, za jeho další prodej ručí autobazar. Případné reklamace tak s novým majitelem vůbec neřešíte. ”Klienti nám každý měsíc nabízejí do prodeje několik tisíc vozidel. Výkupní ceny jsou velmi zajímavé, navíc k nám ani klient nemusí s autem jezdit. Stačí zavolat a náš pracovník přijede za klientem domů, kde vše během několika desítek minut vyřídí,” říká Foltýn.
U prodeje přes autobazar navíc odpadá i starost o převod vozu a sepsání kvalitní smlouvy.