Drastické emisní limity nastavené od roku 2020 Evropskou unií začínají zdražovat nově vyráběná auta. Rychle však rostou i ceny ojetin - například roční Škoda Rapid je průměrně skoro o dvacet tisíc dražší než vloni.
Náročnější emisní limity sice v budoucnu povedou k ekologičtější dopravě a čistějšímu ovzduší, ale mají i jeden nepříjemný důsledek. Pokuty za překročení limitů zaplatí kupující. Řada automobilek totiž postupně zdražuje své modely. A ceny rostou i u ojetých vozů na trhu. První náznaky potvrzuje kontinuální monitoring trhu ojetých aut společnosti AAA Auto.
Limit 95 g oxidu uhličitého na kilometr jízdy totiž krom elektromobilů splní málokteré běžné a dostupné auto. Do výsledné ceny nových aut se tak začínají promítat emisní pokuty, které musí automobilky platit.
Analýzy ekonomů potvrzují, že řada automobilek zdražila některé modely auta už na konci loňského roku. Podle cenového indexu poradenské společnosti Ernst & Young v posledním čtvrtletí roku 2019 vzrostly ceny automobilů v základní výbavě v průměru o 3,8 %.
Automobilky vstoupily výměnou ceníků většiny modelů i do roku 2020, jen 16,4 % ze sledovaných vozidel se nedotkla žádná cenová změna proti říjnu 2019. “Rok 2020 je pro automobilky v celé Evropě přelomovým z důvodu zpřísnění limitů flotilových emisí. Můžeme předpokládat, že se změny ve strategiích dotknou všech evropských trhů, což se na základě našich zjištění potvrzuje i v České republice. Předpokladem je zdražování dosavadní nabídky konvenčních motorizací a podle všeho necelých 60 % sledovaných vozidel na českém trhu zdražilo oproti říjnu 2019,“ uvedl Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Rekordmani
Zdražila nejdostupnější Škoda Octavia, Seat Leon ale i Toyota Corolla a Fiat Tipo. Zdražení oproti předchozímu období se však po odečtení inflace dotklo i malých aut a SUV. Rekordmanem ve zdražování je Ford Kuga, který přišel na trh v nové generaci, která je přibližně o 260 tisíc korun dražší, než bylo možné pořídit výprodejové provedení předchozí generace. Zlevnění analytici hlásí jen u vozidel vyšší střední třídy.
Také u vyšších výbav, tedy u ceníkově nejdražších vozů ceny rostly. Nejvyšší navýšení cen se týká minivozidel i největších SUV. U nejmenších vozidel je to způsobeno zejména elektrifikací hned několika zástupců, luxusní SUV však zdražila prakticky všechna.
Rekordmanem v rámci zdražování je opět Ford Kuga, dále trio německých luxusních SUV Mercedes-Benz GLE, Audi Q7 a BMW X5. Zdražil VW Tiguan ale i nové generace francouzských minivozů – Peugeot 208 a Renault Clio. U všech těchto aut je rozdíl přes 100 tisíc korun.
Zdražení jsou ve většině případů způsobena příchodem nových generací, popřípadě faceliftů či nabídnutím dosud nedostupné vrcholné motorizace.
Naopak klesly ceny nejlépe vybavených vozů ze segmentu nižší třídy C – například Škody Octavia, VW Golf, Peugeotu 308 a Renaultu Megane.
Ceny dál porostou
Analytici České spořitelny ale vzkazují, že povinné snižování emisí CO2 nejspíš způsobí další zdražování až o desítky tisíc korun. Za nedodržení přísnějších emisních limitů totiž hrozí automobilkám vysoké pokuty. Například Škodovky budou muset snížit emise o 20 procent, vozy Hyundai dokonce o 24 %.
“Většinu evropských automobilek by to stálo značnou část jejich ročního zisku. Domácí automobilky by na tom byly ještě o něco hůře. Například Škoda Auto by musela odepsat 110 % provozního zisku a celosvětový čistý zisk Hyundai by klesl o 117 %,” uvádí analytik České spořitelny Radek Novák.
Kromě zvyšování cen se automobilky snaží rychle vyhovět limitům rozšířením nabídky o hybridy nebo elektromobily.
Bude se i zlevňovat?
Někteří výrobci jdou proti proudu - například Toyota vzkázala, že v Česku už zdražovat nebude, některé modely naopak zlevní. “Zpřísnění emisních limitů se značky nedotkne, prodej nových modelů rostl v únoru meziročně o 30 procent,” tvrdí ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška. “Nemusíme řešit nutnost zvyšování cen, omezení nabídky z důvodu plnění emisních limitů, nebo nutnost prodávat modely a motorizace, které trh neakceptuje,” doplňuje.
Automobilka jde cestou hybridů - ty aktuálně tvoří kolem 40 procent prodejů značky Toyota, přes 90 procent u značky Lexus a jejich podíl nadále roste. “Nové modely Toyota a Lexus produkují emise do 95 g/km, takže budou použitelné i v budoucnu,“ dodává Martin Peleška.
Zdražování ojetin
O poměrně výrazné částky už rostou ceny i mírně ojetých vozů. Podle dat společnosti AAA Auto se průměrná cena jednoho z nejprodávanějších českých vozů Škody Rapid oproti roku 2019 zvedla o 17.950 korun, alespoň u vozidel ve stáří do jednoho roku a s průměrným nájezdem okolo 15 tisíc kilometrů.
Stejný trend zaznamenala i další Škodovka - cenový medián Fabie se oproti loňskému roku zvedl o 11.100 korun.
”V druhé polovině letošního roku očekáváme, že se zdražení dotkne zejména zánovních ojetin, které mají nejblíže trhu s novými auty. Podle našich odhadů se může jednat o 10 – 15 %, což je přibližně polovina emisní pokuty, kterou bude automobilka za Fabii platit za nově vyprodukovaný vůz,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny Aures Holdings, do které AAA Auto patří.
Ceny starších ojetin podle Vaněčka porostou také, ale ne o tolik. “Starší, dejme tomu pětileté ojetiny si cenovou úroveň dlouhodobě drží a výkyvy na primárním trhu je neovlivňují tolik, jako zánovní vozy,“ doplňuje Vaněček.
Během února se v nabídce ojetých vozů objevilo celkem 112 160 vozů za nejčastější průměrnou cenu 150.000 korun. Jejich průměrné stáří je kolem 9,4 roku a najeto mají průměrně 150.657 km. Mezi inzerovanými automobily se vůbec nejčastěji objevovala Škoda Octavia, hned po ní Škoda Fabia a Volkswagen Passat. Na čtvrté příčce žebříčku jej těsně následoval model Volkswagenem Golf. Zmiňovaná Škoda Rapid obsadila osmou příčku.