Stanice technické kontroly sice dostaly výjimku a mohly fungovat i během vyhlášeného nouzového stavu, řada z nic ale zavedla omezený režim, některé zůstaly úplně zavřené. Mnozí řidiči nechtěli riskovat a během krizových opatření se na STK odmítli vydat. Co jim hrozí, pokud budou jezdit s propadlou technickou?
Všechna vozidla, která se pohybují na českých silnicích, musí mít platné povinné ručení a technickou kontrolu. Pokud někdo jezdí bez technické, může se dostat do problémů. Hlavně ve chvíli, když se stane účastníkem nehody.
Když se nehoda stane kvůli špatnému technickému stavu vozidla s propadlou technickou, pojišťovny bývají přísné. Poškozeným sice vyplatí škodu z povinného ručení viníka, ale minimálně zčásti ji pak mohou vymáhat po majiteli vozu. A mají právo odmítnout vyplatit i havarijní pojistku.
V souvislosti s nouzovým stavem se ale rozhodly, že budou benevolentní. Během vyhlášeného nouzového stavu a ještě dva měsíce po jeho skončení nebudou při likvidaci pojistných událostí z havarijního pojištění přihlížet k případnému propadlému datu technické kontroly vozidla. Na tomto postupu se shodlo prezidium České asociace pojišťoven (ČAP) a vydalo doporučení svým členským pojišťovnám (ty tvoří 98 % trhu). Citlivější přístup se dá čekat i u škod, které se hradí z povinného ručení.
"Až do dvou měsíců od ukončení nouzového stavu proto pojišťovny nebudou při likvidaci pojistných událostí z havarijního pojištění přihlížet čistě k propadlému datu technické kontroly, pokud vypršela v období nouzového stavu a zároveň jsme doporučili pojišťovnám, aby při uplatňování regresů u povinného ručení citlivě vyhodnocovaly okolnosti vedoucí ke ztrátě osvědčení STK u viníků nehod a posuzovaly příčinnou souvislost nehody s technickým stavem vozidla," vysvětluje výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.
"V současné situaci, kdy je vyhlášen nouzový stav a všeobecně omezený volný pohyb osob na nejnutnější cesty, nelze rozumně očekávat, že někteří motoristé, zejména senioři, lidé v karanténě či jiných nelehkých situacích, měli nebo stále mají možnost zajistit nové osvědčení STK, pokud jim staré vyprší právě v této době. Nechceme nikoho nutit v rámci zachování veřejného zdraví, aby někam jezdil a zbytečně se stresoval," dodává Matoušek.
Také policie už dříve vzkázala, že hlídky budou shovívavé. Samozřejmě to platí jen pro vozidla, kterým termín technická kontrola propadla během nouzového stavu. I jejich majitelé by ale měli po skončení mimořádných opatření nedostatek raději co nejdříve napravit.
Policisté mohou řidiči auta s propadlou technickou zakázat další jízdu a udělit pokutu na místě do 2000 korun. Pokud ale řidič řídí vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, jde o závažnější přestupek, za který hrozí pokuta ve správním řízení 5000 až 10.000 korun, 5 trestných bodů a navíc zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok.