Premiéru bude mít na konci letošního roku, kdy Škodovka zahájí sériovou výrobu i předprodej. Na začátku roku 2021 půjde na trh. Už teď ale víme o elektrickém crossoveru Škoda Enyaq iV spoustu podrobností a můžeme dobře odhadnout i jeho výslednou podobu, i když tuzemská automobilka zatím představila jen zamaskované prototypy.
Škoda Enyaq iV bude první sériový vůz mladoboleslavské značky na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Škodovka ho nabídne s pohonem zadních nebo všech kol a také se třemi různými kapacitami baterie a pěti stupni výkonu.
Na videu a fotografiích z testovacích jízd jsou vidět maskované prototypy, které zatím procházejí vývojem, ale zhruba ze 70 % odpovídají finální podobě.
Škodovka slibuje, že Enyaq spojí velkorysý prostor a emocionální vzhled s ekologickou jízdou.
Čistě elektrické SUV na se bude vyrábět v hlavním závodě v Mladé Boleslavi, bude tak jediným vozem v Evropě na bázi platformy MEB, který se nebude vyrábět v Německu. „ Je to důležitý krok k zajištění budoucnosti výrobního závodu a pracovních míst v mladoboleslavském regionu,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.
Zadokolka i čtyřkolka
V základní verzi pohání vzadu umístěný motor kola zadní nápravy. Škodovka tak bude mít po letech opět v nabídce zadokolku. Výkonnější verze mají také druhý elektromotor umístěný vpředu, což zajistí spolehlivý přenos vysokého točivého momentu během jízdy.
O ekologickou jízdu se stará celkem pět výkonových stupňů a tři různé kapacity baterie, které v závislosti na zvolené verzi pohání zadní kola nebo všechna kola.
Enyaq nabídne pohodlnou a tichou jízdu, ale i slušnou t dynamiku. Maximální točivý moment elektromotorů je k dispozici ihned po startu, což umožňuje postupné zrychlování vozu bez nutnosti měnit rychlostní stupně. Nejvýkonnější verze utáhnou přívěs o hmotnosti až 1200 kg.
Pět výkonových verzí
Základní výkonovou verzí je Škoda Enyaq iV 50. Lithium-iontová baterie má kapacitu 55 kWh. Elektromotor umístěný na zadní nápravě má výkon 109 kW. Dojezd činí podle předběžných měření až 340 km.
Verze Enyaq iV 60 se systémovým výkonem 132 kW a baterií s kapacitou 62 kWh má mít dojezd až 390 km.
Nejdelší dojezd až 500 km nabízí verze Enyaq iV 80 o výkonu 150 kW s pohonem zadních kol. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh.
Bude i “ereso”
Stejnou baterii využívá také verze Enyaq iV 80X o výkonu 195 kW. Škodovka chystá i verzi vRS o výkonu 225 kW. Obě verze mají dva elektromotory a nabízí pohon všech kol. Vrcholný model zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h. Obě verze s pohonem všech kol nabízí dojezd až 460 km.
"Základní verze, která je určena rodinám, nabízí velkorysý prostor a vysokou funkčnost. Vůz je určen také řidičům, kteří často jezdí dlouhé trasy a pro něž je důležitý dlouhý dojezd. Vůz využijí také sportovně založení řidiči, kteří od elektrického SUV vyžadují maximální výkon,“ tvrdí Christian Strube, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za technický vývoj.
Rychlé dobíjení
Enyaq lze dobít z běžné domácí 230V zásuvky na střídavý proud o výkonu 2,3 kW. Druhou možností je pohodlné dobíjení přes noc pomocí wallboxu s výkonem až 11 kW, které trvá v závislosti na kapacitě baterie 6 až 8 hodin. Třetí možností dobíjení jsou rychlonabíjecí stanice na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z 10 % na 80 % kapacity trvá v ideálním případě pouze 40 minut.
Víc prostoru
Škodovka slibuje díky nové koncepci pohonu i nové možnosti uspořádání prostoru, a i přes kompaktní vnější rozměry ještě více prostoru pro cestující a zavazadla.
Délka prvního elektrického SUV značky Škoda činí 4 648 mm, šířka 1 877 mm, výška 1 618 mm a rozvor 2 765 mm. Zavazadlový prostor má objem 585 litrů. Nakládání těžkých nebo objemných předmětů usnadní nízká nákladová hrana kufru.
Interiér zatím automobilka nechce moc ukazovat, palubní deska je v prototypech zakrytá. Takhle zní oficiální informace: “Nově zpracovaný interiér vyvolává zcela nový pocit prostoru, působí dojmem obývacího pokoje. Vůz také nabízí nejmodernější možnosti konektivity a infotainmentu. Samostatná, centrální obrazovka s úhlopříčkou 13" a head-up displej s rozšířenou realitou, který je nabízen na přání, poskytují řidiči všechny důležité informace, které jsou díky stálému internetovému připojení vždy aktuální. Poprvé jsou v sériovém voze použity udržitelné materiály, například olivová kůže. Zákazníci si také mohou dle svých preferencí vybírat z několika designů interiéru.”
Předprodej vozu bude zahájen již během světové premiéry, která se bude konat ještě letos. Uvedení na trh je naplánováno na začátek roku 2021. Škoda nabídne na začátku limitovanou edici 1895 vozů Founders Edition, která má připomínat založení podniku před 125 lety - bude mít speciální výbavu a odlišný design.
Cestu k elektromobilitě zahájila Škodovka vloni představením vozů Citiogoᵉ iV a Superb iV. Do konce roku 2022 chce představit více než deset elektrifikovaných vozů iV. Do jejich vývoje a a do vývoje celého ekosystému pro nová řešení investuje do roku 2021 dvě miliardy eur. Jedná se tak o největší investiční program v historii značky.