Automobilky v Evropě čeká velmi nejistá budoucnost. Automobilový průmysl zasáhne desetiletá krize a nadchází éra Číny a celé Asie. V rozhovoru pro Interview Plus Českého Rozhlasu to řekl muž, jemuž se přezdívá automobilový papež - německý profesor Ferdinand Dudenhöffer z institutu CAR v Duisburgu.
Celá automobilová branže čelí nevídané krizi, ze které se vzpamatuje až za deset let, prohlašuje to německý profesor Ferdinand Dudenhöffer.
"Zákazníci budou mít v příštích deseti letech mnohem méně peněz na utrácení. Všichni. Hospodářská situace bude opravdu složitá. Spadli jsme hrozně hluboko a kvůli naší dlouhodobé stagnaci potrvá návrat do původního stavu velmi dlouho. Evropa začne oproti ostatním stále víc zaostávat. V Číně to totiž poroste rychle, ve Spojených státech to taky jakž takž půjde, ale v Evropě bude pokračovat ten dosavadní pomalý trend. Takže tam, kde jsme byli loni, budeme opravdu až tak za deset let," tvrdí Dudenhöffer v obsáhlém rozhovoru pro Český rozhlas.
Koronakrize podle něj jen urychluje převrat a naplno odhaluje problémy, které se hromadily už několik předchozích let.
Méně evropských továren
Podle prognózy institutu CAR v německém automobilovém průmysly zanikne zhruba 100.000 pracovních míst. A podobné to bude v dalších zemích - obrovské ztráty má Renault Jaguar Land Rover či Fiat. Na evropském trhu se podle Dudenhöffera bude prodávat méně aut než dřív a bude tu i méně továren. Takže za deset let bude evropský automobilový průmysl vypadat úplně jinak.
Elektromobilita změní dodavatelské řetězce a do hry vstoupí noví hráči, kteří v mnohém nahradí klasické automobilové dodavatele.
Pozice Evropy podle experta oslabí na úkor Číny a Asie obecně. Čína má výrazný náskok v oblasti vývoje technologií zásadních pro digitalizaci aut a elektromobilitu, navíc asijské trhy budou pro automobilky stěžejní. Pro východní Evropu může být takovou "malou Čínou" Rusko, jehož trh je zatím nevyužitý.
Česko musí udržet levné náklady
Jak se to projeví v Česku, které je na automobilovém průmyslu závislé? "U Česka, Slovenska a některých dalších zemí je tu ale jedna naprosto zásadní výhoda – jsou tam mnohem lepší cenové podmínky. A to nejen co se týče mezd pro dělníky, ale třeba i ceny elektřiny a další náklady. Podle mě je důležité, aby si mladší členové Evropské unie tyhle věci střežili, protože jim v budoucnu pomohou udržet si tu svou část automobilového průmyslu," vzkazuje německý expert v rozhovoru pro Český rozhlas.