Nabídku čtvrté generace Škody Octavia rozšiřují verze Scout a dvě další varianty oblíbeného sportovního "eresa". Octavia RS je tak poprvé v nabídce se třemi motory, ten benzínový má výkon 245 koní! Podívejte se na nové podrobnosti o obou speciálních variantách nové Octavie.
Sportovní Octavia RS
Čtvrtá generace modelu Škoda Octavia pokračuje v tradici sportovně laděných vozů RS. Poprvé nabízí tři různé pohony: Po prvním "eresu" s plug-in hybridním pohonem (více ZDE), přibude v nabídce také čistě benzinový motor 2,0 TSI o výkonu 245 koní a turbodiesel 2,0 TDI s výkonem 200 koní.
Nejvýkonnější, benzínová verze dokonce dostala elektronický omezovač rychlosti na 250 km/h.
Naftová verze jako jediná z trojice vozů RS nabízí na přání také pohon všech kol.
Octavia RS iV kombinuje plug-in hybridní pohon s šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, u benzínové verze je na výběr šestistupňový manuál nebo sedmistupňový automat a TDI se pojí vždy se sedmistupňovou automatickou převodovkou.
"Nezáleží na tom, jaký typ motorizace si fanoušek vozu Octavia RS vybere. Vozy Škoda RS splňují přesně to, co od nich zákazníci očekávají. V současné době nabízí výkon oceňovaný již celá desetiletí a také vysokou praktičnost. Všechny tři motory přesvědčují stejnorodým výkonem a příznivou spotřebou a jasně demonstrují technické možnosti dnešní doby,“ říká František Drábek, vedoucí produktové řady Compact společnosti Škoda Auta.
Jak je už zvykem, mají vozy RS sportovnější vzhled než běžná verze. Nabízí specifický přední a zadní nárazník a mnoho černých designových prvků karoserie, například masku chladiče, difuzor na předním nárazníku a vzduchové clony Air Curtain po stranách předního nárazníku, umístěné kolem specifických LED mlhových světlometů.
Kryty vnějších zpětných zrcátek, lišty kolem bočních oken, boční prahy, střešní nosič u karosářské verze kombi, difuzor na zadním nárazníku a zadní spoiler verze liftback jsou také v černém provedení.
Karosářská verze kombi má zadní spoiler v barvě vozu. Octavia ARS je standardně dodávána s černě lakovanými osmnáctipalcovými koly z lehké slitiny. Pozornost poutají brzdové třmeny lakované v červené barvě. Na přání jsou pak nabízena devatenáctipalcová kola z lehké slitiny.
Vrcholný model charakterizuje také specifická plaketa RS na mřížce chladiče a na zádi. Součástí standardní výbavy jsou inovativní Matrix-LED přední světlomety, které Octavia nabízí vůbec poprvé.
Interiér vozů RS je převážně v černém provedení. Tříramenný multifunkční sportovní volant v novém designu s logem RS je vybaven páčkami řazení pro převodovku DSG a také nově uspořádanými tlačítky a novými otočnými chromovanými ovladači. Přední sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy jsou potažena látkou v černé barvě.
Sedadla, kožený volant, loketní opěrky dveří a přístrojová deska potažená materiálem Alcantara® mají ozdobné červené nebo stříbrnošedé prošití. Sportovní vzhled interiéru doplňují dekorační lišty se specifickým designem a pedály, které mají hliníkový vzhled.
Na přání nabízí Škodovka ergonomická sedadla s čalouněním v kombinaci materiálu Alcantara a kůže, nastavením délky sedáku a masážní funkcí. Logo RS se nachází také na sedadlech.
Všechny tři vozy RS jsou standardně vybaveny Virtuálním Kokpitem, který navíc nabízí režim Sport, a také volbou jízdního režimu, který nabízí nový režim RS.
Dynamické jízdní vlastnosti zajišťuje standardně dodávané progresivní řízení a speciální nastavení sportovního podvozku. Octavia RS nabízí ve spojení s motory 2,0 TSI a 2,0 TDI také snížení podvozku o 15 mm.
Na přání je k dispozici i adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje tlumicí charakteristiku a který v režimu Sport umožňuje velmi sportovní jízdu. Poprvé nabízí možnost navolit si parametry jednotlivých režimů, například tlumicí charakteristiku, charakteristiku řízení nebo řazení automatické převodovky DSG.
Úspěšný příběh vozů RS značky Škoda odstartoval v roce 2000 první generací vozu Octavia. Zkratka RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy ŠKODA 180 RS a 200 RS a úspěchy vozu ŠKODA 130 RS ze sedmdesátých let na Rallye Monte Carlo.
"Offroadová" Octavia Scout
K nové generaci modelu Octavia patří také nová verze Scout se standardně dodávaným paketem pro špatné cesty včetně ochrany podvozku a se světlou výškou zvýšenou o 15 mm. "Skvěle kombinuje elegantní a robustní vzhled. Těží z emocionálnějších linií a dynamičtějších proporcí nové generace modelu Octavia a dále je dovršuje typickými prvky našich modelů Scout, například výraznými plastovými kryty, jakými jsou lemy blatníků a prahy nebo spodními kryty nárazníků v barvě hliníku. Díky většímu zavazadlovému prostoru skvěle plní požadavky na moderní, lifestylový vůz," popisuje ji šéfdesignér společnosti Škoda Auto Oliver Stefani.
Stejně jako ostatní modely Octavia nabízí i Scout prostornější interiér než předcházející generace modelu, je o 16 mm delší a 15 mm širší a má tak délku 4 703 mm a šířku 1 829 mm. Zavazadlový prostor mezigeneračně narostl o 30 l na 640 l. Dveře zavazadlového prostoru mají elektrické ovládání.
Pod kapotou nového Scouta měl premiéru motor nové generace 2,0 TDI Evo s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 400 Nm. Je to doposud nejsilnější naftový motor nabízený pro tuto modelovou řadu.
Obě vrcholné motorizace 2,0 TSI/140 kW (190 k) a 2,0 TDI/147 kW (200 k), stejně jako 2,0 TDI s výkonem 110 kW (150 k), jsou nabízeny vždy se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol.
Technika 4×4 pomáhá při jízdě mimo zpevněné cesty nebo při tahání přívěsů. V případě ztráty trakce předních kol je moderní technika pohonu 4×4 schopna v případě potřeby převést část točivého momentu ve zlomku sekundy automaticky na zadní kola. To napomáhá bezpečí při jízdě v blátě, na sněhu i na suché vozovce.
Během zpomalování, při malé zátěži nebo při běžné přímé jízdě je hnací síla převážně přenášena na přední nápravu. Pokud to jízdní situace vyžaduje, připojí se zadní náprava. Na přání je v rámci volby jízdního režimu k dispozici funkce Off-road, která zajišťuje ještě lepší jízdní vlastnosti mimo zpevněné vozovky.
Srdcem pohonu všech kol je elektronicky řízená lamelová spojka šesté generace, která prošla velkými změnami. Je téměř o 0,8 kg lehčí než spojka předchozí generace a umožňuje vozu dosahovat velmi nízkou spotřebu paliva také při jízdě s pohonem všech kol. K vysoké účinnosti přispívá použití oleje s nízkou viskozitou, snížené předpětí ložiska a vylepšené vnitřní mazání.
Dosavadní řídicí jednotka, která byla umístěna mimo, je nově integrována. Zohledňuje specifické požadavky různých volitelných jízdních režimů a upravuje reakci.
Specificky tvarovaný přední i zadní nárazník jsou u Scoutu stejně jako spodní díl nárazník ve stříbrné matné barvě. Černé plastové prvky jako lemy blatníků, prahů a spodních částí dveří zabraňují poškození karoserie a dotvářejí celkový vzhled vozu.
Přední a zadní difuzor mají hliníkový design stejně jako střešní nosič, lišty kolem bočních oken a kryty elektricky nastavitelných, automaticky sklopných a vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek s funkcí automatického stmívání. Na předních blatnících jsou speciální plakety s nápisem Scout.
Typickými prvky vozu Scout jsou specifické dekorativní lišty na přístrojové desce, sedadla potažená látkou ThermoFlux a vyšité logo na předních sedadlech. Potahy sedadel, volant, loketní opěrka a palubní deska mají kontrastní prošití v hnědém odstínu. Pedály mají hliníkový vzhled.
Modely Scout s offroadovým vzhledem jsou v nabídce Škodovky od roku 2007, kdy se s touto úpravou představila druhá novodobá generace Octavie. V současné době jsou má variantu Scout i Kodiaq a Karoq a také vlajková loď můadoboleslavské automobilky Superb.