Spotřeba paliva patří mezi rozhodující kritéria při výběru nového auta. Ale které benzínové motory jsou skutečně ekonomické? Podívejte se na aktuálně nejúspornější nové modely ve všech třídách od nejmenších vozů po vyšší třídy. Žebříčky sestavuje pravidelně německý autoklub ADAC podle informací jednotlivých výrobců.
Které motory a které nové vozy jsou aktuálně nejméně žíznivé a které mají nejnižší emise CO2? Podívejte se na přehled nových benzínových aut (bez plug-in hybridů) seřazených podle spotřeby paliva.
Spotřeba
Základem pro žebříčky, který pro každou třídu aut sestavuje německých autoklub ADAC, jsou údaje výrobců, tedy spotřeba měřená podle cyklu WLTP.
Testy probíhají ve čtyřech částech podle nejvyšší rychlosti: nízké (až 56,5 km/h), střední (až 76,6 km/h), vysoké (až 97,4 km/h) a extra vysoké (až 131,3 km/h). Tyto části cyklu simulují městskou a příměstskou jízdu a jízdu na rychlostních silnicích a dálnicích. Procedura rovněž počítá s volitelnou výbavou vozidla, která ovlivňuje aerodynamiku, valivý odpor a hmotnost vozidla.
Do žebříčků nejsou zařazeny vozy, u nichž výrobci hodnoty WLTP neuvádějí a spotřebu měří podle zastaralého a méně přesného zkušebního postupu NEDC. A chybí i plug-in hybridy, u nichž finální spotřeba závisí na tom, jestli vůz řidič pravidelně nabíjí, nebo jezdí jen na benzín.
Celkové náklady na provoz
ADAC vypočítává i celkové náklady na provoz daného vozu rozpočítané na jeden kilometr. Ty kromě spotřeby zahrnují i pořizovací cenu a postupnou ztrátu hodnoty nového auta, pojištění, mytí a základní údržbu, náklady na pravidelný servis i výměnu opotřebených dílů, oleje a pneumatik.
ADAC při tom počítá s průměrným pětiletým provozem a průměrným nájezdem 15.000 km ročně. "Nejnižší spotřeba totiž ještě neznamená, že daný vůz je zároveň nejlevnější na provoz," upozorňuje ADAC.
Zajímavé je tak například srovnání u některých hybridů, které sice mají nižší spotřebu, ale zase vyšší pořizovací cenu než klasické benzíny. Podívejte se na přehled: