Potřebujete poradit při výběru ojetého vozu? Podívejte se na aktuální index spolehlivosti, který pravidelně vydává německý automotoklub ADAC. Podívejte se, jak dopadlo hodnocení vozů v jednotlivých třídách vyrobených od roku 2010 do 2017. Které modely jsou nejspolehlivější a které naopak úplně propadly?
Německý automotoklub ADAC zveřejnil velký přehled spolehlivosti pro rok 2020. Je v něm zahrnuto 113 modelů aut 25 značek vyrobených od roku 2010.
ADAC spolehlivost posuzuje podle počtu výjezdů asistenčních služeb, takzvaných žlutých andělů, a také podle počtu a závažnosti závad, které museli žlutí andělé u jednotlivých vozů řešit. Celkově se do letošního indexu promítlo vyhodnocení více než 3,7 milionu výjezdů z roku 2019.
"Pro 113 modelů automobilů 25 značek tak máme dispozici dostatek údajů, které poskytují objektivní obrázek o jejich spolehlivosti," uvádí ADAC.
Dobrou zprávou je, že totálních propadáků je "jen" 18. To jsou auta, která ADAC považuje za naprosto nespolehlivá.
Špatnou zprávou pak je, že ani špičkových modelů není moc. Podle ADAC dosáhlo hodnocení "mimořádně spolehlivý" jen 37 modelů.
"Na většinu modelů vozidel je třeba pohlížet odlišně v závislosti na roce výroby a kolísajícím výsledkům v průběhu analyzovaných osmi let jejich provozu," dodává ADAC.
Celkově je u novějších aut více problémů s elektronikou nebo klimatizací, rok od roku přibývají i případy selhání baterií. Naopak technologie motorů a vstřikovacích systémů se v posledních letech výrazně zlepšila, chlazení je výkonnější a také výfukové a palivové systémy jsou dnes odolnější. Počet závad spojených s karoserií, podvozkem, řízením a brzdami se během let téměř nemění.
Na dalších stránkách si prohlédněte podrobné výsledky v jednotlivých kategoriích od nejmenších aut až po vyšší střední třídu od tří do 10 let stáří:
Miniautomobily
Vítězem mezi nejmenšími vozy je Toyota Aygo. I když není úplně bezchybná, má velmi dobré hodnocení během všech let výroby.
Jasným poraženým v této kategorii je Smart ForFour, u kterého se objevilo hodně závad zejména u modelů vyrobených v letech 2015 a 2016. Ani sourozenec Smart ForTwo: mají problémy se startérem, automatizovaným řazením a baterií. A dobrou volbou není ani Fiat 500 vyrobený v roce 2014 nebo 2015, často mívá problémy s baterií a řazením.
Index spolehlivosti ADAC u miniautomobilů:
V tabulce je uvedený počet výjezdů na každý 1.000 registrovaných vozidel (= index spolehlivosti) vždy podle jednotlivých let výroby/první registrace (EZ). Tmavě zelená pole znamenají nejlepší hodnocení, naopak červená propadáky. Barvy jsou podle spolehlivosti odstupňovány od tmavě zelené, přes světle zelenou, žlutou a oranžovou až k červené. ADAC bere při hodnocení v potaz staří auta, takže u novějších vozů je při přidělování barev logicky přísnější než u těch starších podle následujícího klíče:
Malé vozy
Mezi malými vozy je až překvapivě velký výběr spolehlivých modelů: v zelené jsou Audi A1, Citroen C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Mazda CX-3, Mini, Mitsubishi Space Star, Peugeot 2008, Renault Captur, Suzuki Vitara i Toyota Yaris. Slušně si vedou i novější škodovky Fabia nebo Yeti.
Naopak propadlíkem je Hyundai i20 z let 2011 až 2014. Nejvíce výjezdů bylo v jeho případě kvůli závadám na zapalování a svíčkách. Alarmující počet závad má i Opel Meriva z roku 2017. Ty jsou často spojeny s chladicím systémem.
Index spolehlivosti ADAC u malých automobilů:
V tabulce je uvedený počet výjezdů na každý 1.000 registrovaných vozidel (= index spolehlivosti) vždy podle jednotlivých let výroby/první registrace (EZ). Tmavě zelená pole znamenají nejlepší hodnocení, naopak červená propadáky. Barvy jsou podle spolehlivosti odstupňovány od tmavě zelené, přes světle zelenou, žlutou a oranžovou až k červené. ADAC bere při hodnocení v potaz staří auta, takže u novějších vozů je při přidělování barev logicky přísnější než u těch starších podle následujícího klíče:
Nižší střední třída
Kategorii ovládají německé prémiové značky, konkrétně: Audi A3 a Q3, BMW řady 1 a 2 a BMW X1 nebo Mercedes třídy A. Jako spolehlivé jsou hodnoceny i Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX, Škoda Rapid a VW Beetle.
Naopak ADAC nedoporučuje Nissan Qashqai, který má špatné hodnocení spolehlivosti dlouhodobě. Nejvyšší počet výjezdů ale měli žlutí andělé vloni k vozům Kia Ceed z roku 2011. Špatně dopadly i Ford C-Max (2010), Ford Kuga (2012), Hyundai i30 (2010), Kia Sportage (2011), Peugeot 308 (2010-12), Renault Kangoo (2015-17) a Renault Scénic (2014-15).
Index spolehlivosti ADAC v nižší střední třídě:
V tabulce je uvedený počet výjezdů na každý 1.000 registrovaných vozidel (= index spolehlivosti) vždy podle jednotlivých let výroby/první registrace (EZ). Tmavě zelená pole znamenají nejlepší hodnocení, naopak červená propadáky. Barvy jsou podle spolehlivosti odstupňovány od tmavě zelené, přes světle zelenou, žlutou a oranžovou až k červené. ADAC bere při hodnocení v potaz staří auta, takže u novějších vozů je při přidělování barev logicky přísnější než u těch starších podle následujícího klíče:
Střední třída
I seznamu nejspolehlivějších vozů střední třídy jednoznačně dominují auta vyrobená v Německu: Audi A4, A5, Q5 a BMW řady 3 a 4 a také X3. U mercedesu svítí jedna žlutá u 10 let starého modelu třídy C. Ale zdá se, že Daimler problémy se staršími mercedesy pochopil a v pozdějších letech napravil.
Naopak vysokou četnost poruch vykazují ve střední třídě MPV Ford S-Max, Seat Alhambra a VW Sharan s vysokou četností poruch. U S-Maxu se často vybíjí baterie, ale potíže se týkají i filtru pevných částic, palivového čerpadla nebo alternátoru. Na špatném výsledku u Seatu Alhambra a VW Sharan se podílejí hlavně problémy s recirkulací výfukových plynů. Dobrou volbou není ani Opel Insignia z let 2015 až 2016.
Index spolehlivosti ADAC ve střední třídě:
V tabulce je uvedený počet výjezdů na každý 1.000 registrovaných vozidel (= index spolehlivosti) vždy podle jednotlivých let výroby/první registrace (EZ). Tmavě zelená pole znamenají nejlepší hodnocení, naopak červená propadáky. Barvy jsou podle spolehlivosti odstupňovány od tmavě zelené, přes světle zelenou, žlutou a oranžovou až k červené. ADAC bere při hodnocení v potaz staří auta, takže u novějších vozů je při přidělování barev logicky přísnější než u těch starších podle následujícího klíče:
Vyšší střední třída
Nejlepší spolehlivost vykazují Audi A6 a BMW řady 5. U novějších aut je na tom dobře Mercedes s luxusními dodávkami Vito, Viano a V-Class, které mírně předčily konkurenční modely Ford Tourneo, Opel Vivaro, Renault Trafic a VW Transporter.
Naopak ve špatném světle se ukázaly devět až deset let staré Mercedesy třídy E. K problémům se startérem, spínací skříňkou a baterií se přidávají opotřebované hadice a závady na řízení. Bilanci trochu vylepšuje E-Class z let 2013 a 2014.
Index spolehlivosti ADAC ve vyšší střední třídě:
V tabulce je uvedený počet výjezdů na každý 1.000 registrovaných vozidel (= index spolehlivosti) vždy podle jednotlivých let výroby/první registrace (EZ). Tmavě zelená pole znamenají nejlepší hodnocení, naopak červená propadáky. Barvy jsou podle spolehlivosti odstupňovány od tmavě zelené, přes světle zelenou, žlutou a oranžovou až k červené. ADAC bere při hodnocení v potaz staří auta, takže u novějších vozů je při přidělování barev logicky přísnější než u těch starších podle následujícího klíče:
Starší auta
Nová databáze ADAC umožnila lotos poprvé spočítat index spolehlivosti i u vozů straých 10 až 20 let. Jen několik modelových řad však splňuje požadavek, aby byl v prvním roce registrace prodáno nejméně 7000 vozidel. Proto toto hodnocení nezahrnovalo 113, ale pouze 26 modelů.
Absolutním vítězem mezi staršími auty je Toyota Yaris, která je podle ADAC "absolutně prvotřídní a bez výjimky prokazuje velmi dobrou nebo dobrou spolehlivost během všech let výroby.
Velmi dobré hodnocení mají i Audi A3 a A4 nebo Mercedes třídy A. U BMW řady pět je pak vidět pozitivní vývoj: staré ročníky trpí problémy s bateriemi, ale ty byly napraveny na konci roku 2010.
Dobře si vedly i starší Renaulty Twingo (od roku 2002 do 2013), v mladším věku ale jeho spolehlivost slábne, i když příčiny poruchy jsou "zvládnutelné": startér a baterie.