Každý 7. řidič nemá správně rozsvíceno, 40 % aut svítí rozdílnou intenzitou předních světel, každé páté auto má minimálně jedno světlo poškozené. Další tisíce aut jezdí po českých silnicích se špatně nastavenými či seřízenými světly. Do konce týdne je možné nechat si světlomety za stovku odborně seřídit, podívejte se kde.
Za seřízení světel regloskopem (profesionální přístroj na správné seřízení světlometů automobilu) běžně v servisech zaplatíte dvě, tři stovky. Jsou experti, kteří si účtují i přes 500 korun. Do konce týdne máte šanci nechat si světla od profíků seřídit se slevou - za jednotnou cenu 99 korun v celé řadě servisů po celém Česku (přehled najdete na konci článku).
V týdnu od 12. do 16. října probíhá sedmý ročník mezinárodní preventivně bezpečnostní akce "Vidět a být viděn", která je zaměřena právě na odbornou kontrolu a seřízení světlometů motorových vozidel.
Cílem akce "Vidět a být viděn" je upozornit řidiče na rizika spojená s provozem vozidla, které nemá správně seřízené nebo funkční světlomety a na nutnost pravidelné kontroly žárovek nejen v hlavních světlometech.
Zásady správného svícení:
1) Bezpečná jízda začíná čistými skly auta, dále je třeba mít čisté světlomety a správné brýle pro řidiče s rovněž čistými skly.
2) Před jízdou vždy zkontrolujte funkčnost světlometů, nejen čelních a směrových, ale koncových a brzdových. Tato kontrola by se měla stát jedním z pravidelných rituálů před jízdou.
3) Do světlometů kupujte kvalitní žárovky a jejich výměnu provádějte v páru - pokud vám přestane svítit jedna z žárovek, automaticky byste měli vyměnit žárovku i ve druhém světlometu.
4) Světlomety nechávejte pravidelně (minimálně jednou za rok před zimní sezonou) odborně seřídit a zkontrolovat. Optimálně seřízené světlomety by měly maximum světla vrhat do vzdálenosti 40 m před automobilem. Čistě vymezený světelný kužel by pak měl soustřeďovat světlo 75 až 100 m před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Dosvit do vzdálenosti až 200 metrů a více je zcela optimální.
5) Pokud máte světlomety vybaveny manuálním regulátorem výšky světlometů, tak ho použijete před každou jízdou, při které vám náklad nadměrně zatíží záď vozu. Předejdete tak nepříjemnému oslňování protijedoucích vozů nebo ostatních účastníků silničního provozu.
6) Vždy s sebou vozte náhradní pár vhodných autožárovek. Automobil jen s jedním funkčním světlem může ve tmě působit jako motocykl. (Toto pravidlo neplatí u vozidel s xenonovými výbojkami.)
7) Svítit za jízdy je povinné. Světlomety se však nerozsvěcí automaticky u všech vozů, proto je vždy před jízdou dobré překontrolovat, zda máte světla opravdu zapnutá. Většině vozů s automatickým denním svícením navíc svítí světla pouze vepředu, vzadu není vozidlo osvětlené. Vozidlo se tak ze zadního pohledu například v hustém dešti stává doslova neviditelným!
8) Zákon říká, že pokud panuje snížená viditelnost, musí mít řidič zapnutá obrysová a potkávací světla. Za zhoršených podmínek (mlha, déšť, sněžení, soumrak, noc, svítání, tunel) tedy nestačí jen denní svícení.
9) Užívejte mlhová světla vždy, když je to nutné. Tedy za mlhy, hustého deště nebo při silném sněžení. V případě, že tyto podmínky pominou, nezapomeňte je vypnout. Světlo z těchto světlometů je za normální viditelnosti příliš ostré a může způsobit nepříjemné oslnění. Nezneužívejte tato světla pro zajištění silnějšího světelného toku na povrchu vozovky. Místo nesprávného použití mlhových světel za dobré viditelnosti raději zpomalte.
10) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít rovněž za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. I chodci by měli být vidět, myslet na svou bezpečnost a používat reflexní prvky.
Do projektu "Vidět a být viděn" je v Česku zapojeno přes 140 servisů ze všech krajů, podívejte se, který máte nejblíž. Na automobilových školách a učilištích dokonce měli seřizovat světla zdarma, bohužel školní díly zůstaly kvůli vládním opatřením zavřené: