Nová generace modelu Superb už se nebude vyrábět v Kvasinách na Rychnovsku, ale v Bratislavě. Navzdory hlasitým protestům odborářů tak česká automobilka o výrobu své vlajkové lodi přijde. Jako první o tom informoval portál německého magazínu Automobilwoche.
Nový šéf Škody Auto Thomas Schäfer ještě na konci září mírnil obavy zaměstnanců, tvrdil, že o stěhování modelu Superb z Kvasin není rozhodnuto. "Byla by velká chyba, kdybychom kvasinského závodu nevyužili naplno. Kvasiny jsou jedním z nejvýkonnějších a nejmodernějších podniků v celé výrobní síti koncernu VW a a disponují vzdělanými i vysoce motivovanými kolegy. V tuto chvíli se nacházíme uprostřed dlouhých jednání s koncernem VW. Do konce roku budeme mít také rozhodnutí týkající se modelu Superb. Jsem přesvědčen, že najdeme dobré a dlouhodobé řešení pro všechny," vzkázal předseda představenstva.
Podle koncernu Volkswagen je ale nejlepším řešením, když se Superb z Česka skutečně odstěhuje. Podle německého magazínu Automobilwoche zamíří do Bratislavy, kde už se vyrábí například VW Touareg.
Koncern chce na Slovensku významně rozšířit výrobu, investice by měla dosáhnout v přepočtu až miliardy korun. Bratislavská fabrika tak nahradí původně plánovanou novou továrnu v Turecku, která se (zatím) stavět nebude. "Rozhodli jsme se zvýšit kapacitu v Bratislavě. Také kvůli koroně jsme přehodnotili požadavky na kapacitu a v současnosti nepotřebujeme další závod," cituje německý magazín ředitel koncernu Volkswagen Herberta Diesse.
Podle Diesse jsou náklady na výrobu na Slovensku nižší oproti Německu a dnes už i oproti Česku, naopak s Tureckem jsou srovnatelné.
Právě v Turecku měla mít novou základnu "rodina Passat". Tedy Volkwagen Passat a jeho český příbuzná Škoda Superb. Teď to vypadá, že oba modely převezme Bratislava. S odvoláním na důvěryhodné zdroje o tom informovaly i Hospodářské noviny.
V Mladé Boleslavi právě vyvíjí novou generaci vlajkové lodi. Přesunout se tam má i vývoj Passatu. Jakmile však bude hotovo, výroba zamíří k sousedům.
Škodováčtí odboráři to nesou nelibě. "Nestačí ještě toto tažení proti Škodě? Lidově řečeno, musíme Škodu vykuchat od všeho dobrého, excelentního, co v současné době máme? Je to jasná degradace a cesta směrem k Dacii a nedej Bůh pod Dacii," burácel v září odborový předák Jaroslav Povšík s tím, že hrozí i stěhování Kodiaqu do Německa.
Německý boss Škodovky ale odmítá, že by automobilka v Česku místo prémiových modelů montovala jen laciné vozy. "Určitě nesměřujeme k tomu, aby se Škoda stala levnou značkou. Soustředíme se na korejské, japonské a francouzské výrobce, to jsou naši hlavní konkurenti a s nimi budeme soupeřit a společně využijeme potenciál značky," opakuje Schäfer.
Stěhování ale i on už částečně připustil. "Bez ohledu na to, kde se bude vyrábět, bude další Superb vyvíjet Škodovka," řekl nedávno. Oficiálně a definitivně ale Škoda Auto současné informace zatím komentovat nechce. "Spekulace ohledně budoucího výrobního programu nekomentujeme,“ vzkázala mluvčí podniku Martina Gillichová.
Superb se vyrábí v Kvasinách spolu s Kodiaqem a Seatem Ateca, částečně tam montují i menší SUV Karoq. V Mladé Boleslavi Škoda vyrábí Fabie, Octavie i Scaly a také SUV Kamiq, Enyaq a z části i Karoq.