O budoucí pozici Škodovky v rámci koncernu Volkswagen se v poslední době diskutuje hodně emotivně. Jaká bude její strategie a kde je její místo v rámci koncernu VW? Jaká auta bude vyrábět? O jaké modely naopak přijde? A zvládne vůbec výrobu nových technologiemi nabušených elektromobilů? Podívejte se, jak na tyto otázky reaguje nový předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer.
Neexistuje žádný spor o pozici značky jako takové, nýbrž se vede kritická diskuze o rozložení nabídky a výroby vozů. To je vzkaz nového šéfa Škody Auto Thomase Schäfera, který předložil zaměstnancům prostřednictvím odborů. Jak reagoval na nejpalčivější otázky? Podívejte se na jeho nejdůležitější reakce, o kterých informoval časopis Škodovácký odborář.
Bude Škoda vyrábět jen levná auta?
"Naše modely poskytují skvělý poměr mezi cenou a užitnou hodnotou, pozitivně překvapují prostorem a snadným ovládáním," vyzdvihl Schäfer přednosti škodovek s důležitým dodatkem: vozy české značky musí zůstat dostupné pro většinové zákazníky. "Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi jsou naši klíčoví konkurenti, tam zaútočíme," prohlásil.
Jaká je budoucnost Superbu?
V poslední době se opět hodně mluví o budoucnosti premiantů české značky - modelů Superb a Kodiaq. Výroba Superbu by se měla stěhovat do Bratislavy společně s Passatem.
A Kodiaq má prý namířeno do Německa. "Je to přitom auto, které dobře vydělává, pomáhá udržet zaměstnanost podobně jako Superb," zlobí se předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík.
Schäfer budoucí strategii spíš jen naznačil - podle něj je důležité udělat maximum pro plné vytížení českých závodů a zajištění plné zaměstnanosti a bylo by chybou plně nevyužít moderní a ekonomicky dobře fungující českou fabriku v Kvasinách, kde se Superb od začátku vyrábí. Že by byla šance, aby Superb v Česku alespoň částečně zůstal?
Proč drahý elektromobil?
Schäfer se vyjádřil i k výrobě nového elektrického SUV Enyaq, který měl premiéru na začátku září. Má takový model vůbec šanci na úspěch, když cena v základu přesahuje milion korun?
Automobilka podle nového šéfa Enyaq potřebuje nejen k tomu, aby v celkovém mixu modelů plnila přísné emise CO2 nařízené Evropskou unií, ale také aby měla co nabídnout zákazníkům, kteří budou vozy s alternativním pohonem žádat. V příštích letech elektrovozy obsadí části trhů a Škoda musí být konkurenceschopná, vysvětlil Schäfer.
Jak vážné jsou problémy se softwarem?
Zaměstnanci automobilky si nedávno ostře postěžovali na problémy při výrobě Enyaqu i Octavií čtvrté generace. Výroba podle nich dramaticky vázne kvůli potížím se softwarem i hardwarem.
To Schäfer připouští. "Máme teď v koncernu jisté problémy se softwarem, které je třeba vyřešit, a my je také vyřešíme. Nikomu ale neprospěje řešit to veřejně," podotkl předseda představenstva.
Složitý vztah s Volkswagenem?
Na zasedání podnikové rady, která je hlavním koordinačním orgánem odborů Škody Auto, Schäfer vysvětloval i současné vztahy s vedením koncernu Volkswagen. Češi se obávají, že VW chce Škodovku "dusit u dna". Nový šéf ale prý chce značku Škoda ve Wolfsburgu zastupovat silněji. Tak, aby to bylo prospěšné pro obě strany. "Jsme úspěšní, máme skvělé nápady a občas i lepší auta než v mateřském koncernu, to pak vede i k závisti. Doufám, že se mi podaří zprostředkovat vztahy pro klidnou práci," řekl.
Jeho cílem je značku ještě posílit a koncernu Volkswagen ukázat, co ve firmě je. "Je jasné, že se to někdy neobejde bez konfliktu, nebo hádek, ale vždy budu hájit náš cíl," prohlásil. “V mnoha ohledech a technických řešeních můžeme být vzorem pro ostatní značky. Mým cílem je, až jednou půjdu pryč, abych firmu opouštěl v lepším stavu, než v jakém byla při mém nástupu,“ dodal nový šéf.