Systém autopilota v modelech Tesly by měl identifikovat překážky na cestě a při hrozbě kolize dát pokyn k nouzovému brzdění. Jenomže ani na pokročilou technologii prostě pořád není spolehnutí, následující záběry to ukazují jednoznačně.
Tesla rozpozná auto před sebou, ale vůbec nebrzdí… Následuje dost tvrdá srážka. Co v tu chvíli dělal řidič, který má sledovat provoz, mít ruce na volantu a v případě potřeby převzít kontrolu? To není jasné. Ale je jasné, co neděla. Nevěnoval pozornost tomu, co se děje na silnici.
Záběry ukazují nehodu pohledem klasické palubní kamery i kamery radarového systému. Je patrné, že systém překážku zaznamenal, jenomže nedal pokyn k objízdném u manévru ani ke zpomalení. Tesla naopak neustále zrychluje a pak zezadu tvrdě vráží do Hondy Civic, která odletí z jízdního pruhu.
Nehoda se stala po tmě, ale za jasného počasí na dálnici CA-24 poblíž Oaklandu v Kalifornii. Tesla jela docela rychle, ale provoz byl minimální a vůz mohl velmi snadno Hondu objet z obou stran. Podle dat ze systému byl rozdíl v rychlostech Tesly a před ní jedoucí Hondy 63 mil v hodině, tedy zhruba 101 km/h, což je opravdu hodně.
Speed differential at impact 63MPH
— green (@greentheonly) November 12, 2020
This was not on autopilot at impact, but AP disengaged like 40 seconds before due to FCW. There was another FCW 2+ seconds before this impact. pic.twitter.com/nOhh9bzMAI
Autopilot nebyl v momentě srážky aktivní, odpojil se asi 40 vteřin před nárazem. Rozeznal překážku a vydal varování - v kabině opakovaně zazněl varovný signál upozorňující na riziko kolize.
Řidič však musel pokračovat v akceleraci, protože podle dat z černé skříňky jela Tesla v době nárazu rychlostí skoro 220 km/h. Pozornost tomu, co se děje vpředu, šofér evidentně nevěnoval, to by musel vpředu jedoucí Hondu vidět.
Vozy Tesla disponují autonomním řízením druhého stupně, který bývá označován spojením "nohy z pedálů, oči na silnici:. Vůz dokáže zrychlovat a zpomalovat i točit volantem (Tesla zvládne převzít až 80 % úkolů), ale řidič by měl věnovat pozornost tomu, co systémy hlásí a hlavně provozu kolem sebe. A také mít ruce na volantu. Tesla používá dost matoucí označení "Autopilot", ale o žádného autopilota nejde. Americký výrobce už roky opakovaně vtlouká řidičům do hlavy, že musí mít ruce na volantu, a upozorňuje je na to i v manuálech k vozům.
Motoristický portál Jalopnik cituje z manuálu: Kamera směřující dopředu a radarový senzor monitorují prostor vpředu modelem a identifikují předměty, jako je vozidlo, kolo nebo chodec. Pokud je identifikována pravděpodobnost kolize a neprovedete okamžitá nápravná opatření, zazní varování před čelní kolizí a na červeně zvýrazněné vozidlo se objeví i na přístrojové desce před vámi. Varování se automaticky zruší, když se riziko kolize sníží (například pokud jste zpomalili nebo zastavili nebo se vozidlo před vámi dostalo z vaší jízdní dráhy). Pokud neprovedete okamžitou akci, když vůz vydá varování, je kolize považována za bezprostřední a sytém nouzového brzdění (pokud je povoleno) automaticky aktivuje brzdy.
Související obsah
Není jasné, proč bylo nouzové brzdění neaktivní, ani co přesně řidič dělal. Průběh nehody odpovídá tomu, že delegoval řízení na automatické systémy a sám byl rozptýlen tak, že nebyl schopen dostatečně a včas převzít kontrolu. Je možné i to, že měl nějaký zdravotní problém.
Záběry zveřejnil hacker a exper na bezpečnostní systémy, který na Twitteru vystupuje pod přezdívkou Green (GreenTheOnly). Zaměřuje se na získávání dat, se kterými pracují moderní automobily a specializuje se na Tesly. Občas se mu podaří získat i data z černých skříněk a paměťových modulů po nehodách například od záchranných složek. Tak prý získal i záběry ze zmíněné havárie.
Získaná data prezentoval na sociálních sítích. Kromě nich ale není zřejmé, jaké následky srážka měla, jestli by někdo zraněn, ani jak dopadlo vyšetřování nehody. Jasné je jen to, že Tesla jela moc rychle a že řidič mohl nárazu snadno zabránit, pokud by reagoval. A jde také o další důkaz, že ani současné nejmodernější systémy v sériově vyráběných autech zatím nedokáží stoprocentně předcházet nehodám.