Počet čerpacích stanic na zkapalněný zemní plyn LNG v Evropě by se měl do roku 2030 zvýšit ze stávajících 340 na více než 2000. Studie společnosti Eurowag naznačují, že v té době bude na evropských silnicích jezdit okolo 280.000 nákladních vozidel na LNG proti 9.500 v minulém roce.
Lídrem v oblasti LNG je v současnosti Itálie, která má přes 2 300 nákladních vozidel a 82 čerpacích stanic LNG, Německo s 1100 vozy a 33 čerpacími stanicemi a Španělsko s více než 1400 vozy a 58 stanicemi. V Česku jsou zatím dvě čerpací stanice LNG a 15 nákladních vozidel.
Zaměření Evropy na LNG vychází z plánu EU být do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem. Plán mimo jiné počítá s redukcí emisí v dopravě o 90 procent a nástupem alternativních paliv.
"Během tří let plánujeme zvýšit byznys založený na aktivitách mimo tankování nafty dvakrát rychleji než ten dieselový. Zaměříme se přitom i právě na LNG, kde už existuje rozsáhlá čerpací infrastruktura i dostatečná nabídka výrobců nákladních vozidel," říká Anne Schwier, výkonná ředitelka divize pro novou mobilitu a alternativní paliva společnosti Eurowag, která patří pod českou společnost W.A.G. payment solutions, funguje v šestnácti evropských zemích a pro dopravce zajišťuje komplexní servis od nákupu paliva a pneu až po poradenství a finanční služby.
Související obsah
Dojezd až 1600 km, tichý provoz a nižší spotřeba
Nákladní vozidla na LNG už nabízí velké značky jako Scanie, Volvo nebo Iveco. Zkapalněný zemní plyn - Liquefied Natural Gas (LNG) umožňuje snížení nákladů na palivo až o 20 procent kombinací nižší ceny paliva a snížení spotřeby. Vozy na LNG mají dojezd až 1600 km, jsou tišší a mají nižší emise CO2, NOx pevných částic, nebo SOx.
V oblasti těžké dálkové nákladní dopravy je v současnosti zkapalněný zemní plyn považován za jedinou dostupnou a ekonomickou alternativu nafty. Navíc, fosilní zemní plyn může být postupně nahrazen biometanem pocházejícím z přírodních zdrojů, který snižuje emise skleníkových plynů až o 95 procent.
Související obsah
Zatímco LNG je vhodné pro dálkovou nákladní dopravu, v regionální nákladní, osobní a městské i příměstské hromadné dopravě se více prosazuje CNG, tedy stlačený zemní plyn či biometan. Podle studií by se měl počet čerpacích stanic na CNG v Evropě za deset let zvýšit z 3900 na 10.000 a počet nákladních aut z 27.000 na 190.000. Počet osobních aut na CNG se má zvýšit z 1,4 na 12,6 milionu.