Český automotoklub ÚAMK upozorňuje, že volně uložené předměty v autě při nárazu zvýší svoji hmotnost v až 60krát. I špatně upevněný vánoční stromeček se tak může proměnit v nebezpečné beranidlo. Jaká pokuta za takové počínání hrozí?
Všechno je to jen fyzika – prudce zabrzdíte a špatně nebo nedostatečně upevněný vánoční stromek, se změní v těžké beranidlo, které prorazí čelní okno auta nebo vystřelí ze zahrádky na střeše. Už při rychlosti 50 km/h se při prudkém brzdění nebo nárazu hmotnost převáženého předmětu může zvýšit 10 x až 60 x. Při hmotnosti velkých stromků kolem 20 kg tedy vymrští kinetická energie vpřed minimálně 200 kilogramů, ale může to být až 1 tuna. Dovedete si představit, jakou paseku takový vánoční stromek nadělá?
"Přesto to nejeden motorista v předvánočním shonu a nervozitě ignoruje. Tím nejmenším následkem je pomlácený interiér vozu nebo stromeček, který sletí ze střechy před vůz, a jeho vlastní majitel ho přejede. A jde se znovu kupovat nový…" popisuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Dvakrát měř, jednou řež
Odborníci ÚAMK radí při volbě výšky vánočního stromku nemyslet jen na to, jak vysoký máme strop v obývacím pokoji, ale i na to jaké máme auto.
"Přesněji jak velký je vnitřek vozu po sklopení zadních či jen části zadního opěradla. Ještě větší výhodu mají vozy, které nabízejí mechanismus překlopení na sedák opěradla spolujezdce vpředu. Pak i relativně menší vůz pojme dlouhý stromek. Takže – změřte si vnitřek vozu a víte, jak dlouhý stromek uvezete uvnitř," doplňuje Sirota.
Na střechu nebo do kufru
Pokud máte příčníky na střeše, můžete kalkulovat s tím, že uvezete i stromek o délce vozu. "Prodloužit" si auto samozřejmě lze i v případě trčícího stromku ze zadního víka zavazadelníku. Ovšem i tak to nesmí být více než o 1 metr a jeho konec musíte označit červeným praporkem, za jízdy v noci nebo za snížené viditelnosti pak červeným osvětlením.
Deka, hadry, kus molitanu
I když vám stromek při koupi dají do síťovaného obalu, je na místě obalit ho ještě starou dekou. Když "pojede" stromek na střeše, nebudou z něj odlétávat větvičky. Když ho dotyčný poveze uvnitř, nezašpiní si vnitřek vozu, ani se o něj neporaní třeba děti, které při výběru a převozu stromku leckdy asistují.
Hromádka starých hadrů nebo kus molitanu či jiný pěnový díl pomohou, aby se stromek měl svým kmenem o co opřít.
Platí totiž zásada: i dovnitř vozu, i na střechu umisťujeme stromek kmenem dopředu!
Kmen pak není radno opírat o palubní desku, ale právě o ony hadry či pěnu, které jsme si přivezli.
Zásadní upevnění stromku
Rozhodně zapomeňme na motouzy, provázky, ale také na takzvané "gumicuky". První nemusí vydržet, poslední se při brzdění promění v tětivu luku, který vystřelí stromek jako šíp.
Experti doporučují jen upevňovací popruhy. "Zároveň velmi pečlivě volíme i to, čím je provlékneme. Na prvním místě, uvnitř vozu, jsou speciální oka v podlaze a na stěnách zavazadelníku, případně uchycení sedaček a podobně. Rozhodně ne kličky dveří a podobně," podotýká Sirota.
Jak správně stromek vázat? Na střeše i uvnitř obtočíme popruh kolem kmínku stromku a pak konce uvážeme buď na oka, nebo příčníky na střeše. Zkrátka uvážeme stromek tak, aby nemohl podklouznout pod popruhy.
Nepříjemné i nebezpečné následky
Jak ukázaly testy německého automotoklubu ADAC, stromek je schopen prorazit opěradlo předního sedadla, rozbít čelní okno, palubní desku i přístroje…
Za neupevnění nákladu ve vozidle hrozí v Česku pokuta až do výše 2000 korun. Například v Německu se k pokutě přidává ztráta 3 bodů, v Rakousku je pak pokuta v přepočtu od 3000 do 5000 korun, v případě zavinění havárie s následky na zdraví však až 130.000 korun.
"Udělejte maximum proto, aby vánoční stromek udělal všem radost a ne naopak," vyzývají experti ÚAMK.