Jak by vypadala legendární Škoda 1203 pohledem dnešních designérů? Jako úžasná rodinná dodávka i s kempingovou úpravou. Podívejte se sami, jak by to novodobé dvanáctsettrojce slušelo.
Nová Škoda 1203 jako moderním kempinkový vůz s výklopnou střechou? Nevypadala by rozhodně špatně!
Mladoboleslavská automobilka však (zatím) nemá v plánu ji vyrábět. Skici vytvořil designér Daniel Hájek v rámci série Ikony v novém kabátě, kterou Škodovka připomíná svoje legendární vozy a nechává mladé designéry, aby se na nich "vyřádili" podle vlastních představ.
Z dvanáctsettrojky alespoň "na papíře" vznikl opravdu zajímavý koncept, který by podle nás měl velkou šanci uspět na trhu. Co si myslíte vy?
Jednatřicetiletý designér Daniel Hájek si pro svou moderní interpretaci nevybral Škodu 1203 náhodou. Stará dvanáctsettrojka byla totiž prvním autem., které řídil. "Používali jsme ho jako pracovní stroj na poli, už v patnácti letech jsem si ho mohl občas nastartovat a sem tam s ním po poli pojíždět," vzpomínal pro při focení se stařičkou, ale zachovalou 1203 pro webový magazín Škoda Storyboard.
"Zároveň se domnívám, že by takové auto dnes značce Škoda velmi slušelo,“ říká Daniel s tím, že popularita takových aut v poslední době roste a moderní dodávka by bez pochyby naplnila hodnoty české značky: praktičnost, velký vnitřní prostor i Simply Clever řešení.
Při návrhu se maximálně snažil design legendárního vozu přenést do 21. století, aniž přitom sahal po příliš retro řešeních. "Chtěl jsem, aby z mé studie bylo cítit, že je to to auto, ale aby to zároveň nebylo prvoplánové retro řešení. Navrhoval jsem moderní vůz s odkazem na legendu," popisuje svou studii designér, který do Škoda Auto nastoupil už během studií v roce 2016. V současnosti v automobilce působí jako designér uživatelských rozhraní a pracoval například na vzhledu a logice palubních systémů modelů Octavia a Enyaq iV i na přípravě prototypů Vision X, RS, iV a Vision IN.
V jeho představách stojí nová 1203 na platformě koncernového Volkswagenu Transporter. Ale mohla by být klidně i plně elektrická. "Elektromobil by dovolil ještě lepší využití prostoru," podotýká.
Danielova 1203 tak dostala "dvojitý kšilt", jak autor nazývá mírně přetažený lem střechy a masky chladiče, namísto jemných oblin ovšem obojí vyvedené v trochu ostřejších rysech. Obvodovou horizontální linii původní 1203 nahradila pro vozy Škoda dnes typická "tornado linie" a auto dostalo moderní světelný podpis. "Dlouho jsem přemýšlel, jak odkázat na kulatá světla originálu, která by ale jinak byla moc retro prvkem. Proto je tu jen ten náznak obloučků, ale jinak nová výrazná signatura,“ říká Daniel, který se pod pseudonymem Deni věnuje i volné tvorbě a jeho díla mají silně surrealistický nádech.
Na dodávce mu prý dala nejvíc zabrat záď. "Původní 1203 je poměrně úzká, moderní auta jsou hodně rozkročená, navíc jsem opět vymýšlel, jak sem dostat odkaz na světlomety, které 1203 podědila po modelu 1000 MB," přibližuje. Auto tak opticky hodně rozšiřují horizontální linie a odkazem na úzkou stavbu 1203 jsou skloněné bočnice a relativně úzká střecha.
Dominantou interiéru je minimalisticky pojatá palubní deska opět s výrazným horizontálním členěním a dvouramenným volantem. Na historickou 1203 odkazuje i výsuvná police ve tvaru obráceného křídla ve spodní části palubní desky.
Škoda 1203 byla nejrozšířenějším československým užitkovým vozem 20. století. Její premiéra se odehrála 14. září 1968 na strojírenském veletrhu v Brně. Čechy a Slováky provázela doslova od kolébky (sanitní verze) až po cestu poslední (pohřební provedení), nemluvě o mikrobusech, dodávkách, valnících či montážních verzích. Užitkový vůz s jednoprostorovou karoserií byl poháněn čtyřválcem OHV o výkonu 39 kW. Z počátku se model vyráběl ve Vrchlabí, v roce 1981 se produkce přesunula do Trnavy, kde se 1203 vyráběla až do druhé poloviny 90. let.