Moderní ostré a přitom elegantní rysy, obří kola, originální zadní světlomety. V Mladé Boleslavi vznikla studie úžasného kabrioletu. Docela zamrzí, že Škodovka se tohle auto vyrábět nechystá. Jde totiž pouze o představu mladého francouzského designéra automobilky Martina Leprince. Do nového kabátu v ní převlékl jeden klasický model. Poznali jste o jakou škodováckou ikonu jde?
Jak by dnes vypadaly legendární vozy ze 125 let historie automobilky Škoda? Jednu takovou představu Škoda Auto ukazuje na svém webu. Jde studii nádherného kabrioletu, kterou vytvořil designér Martin Leprince. Inspirovala ho přitom původní Škoda Felicia - jeden z nejkrásnějších československých kabrioletů, který se vyráběl v závodě v Kvasinách v letech 1959–1965.
Moderní Škoda Felicia by v představách designéra Martina Leprince byla kabrioletem pro veselý a bezstarostný život. "Snažil jsem se použít aktuální čistý designový jazyk značky Škoda a udělat modernější a jedinečnější interpretaci tehdejšího modelu. Zvolit si kabriolet bylo pro mě důležité, protože u takového auta vidíte exteriér i interiér zároveň. Lidé si sice auta kupují kvůli exteriéru, ale pak většinu času vidí jeho vnitřek, u kabrioletu je obojí krásně propojené,“ říká designér. Auta prý začal kreslit podobně jako každý kluk někdy v pěti letech a vlastně ho to už nikdy nepustilo.
Jeho moderní vizi legendárního kabrioletu automobilka představila v rámci dalšího dílu svého seriálu "Ikony v novém kabátě".
Martin Leprince si vybral Škodu Felicia, která na konci 50. let minulého století vzhledem i technikou vyšla z tehdejšího modelu Octavia. Vyrobeno bylo necelých 15.000 kusů a dodnes je to poslední sériový kabriolet značky Škoda.
"To auto nazývám Bohe Vita, protože ve mně evokuje bohémský život, jakousi českou variaci na dolce vita,“ vypráví Martin. U originálu se inspiroval především jeho elegantními liniemi a proporcemi. Kabina pro cestující je umístěna mezi koly tak, jako tomu bylo u originálu, odpovídá i dlouhý zadní převis a délka kapoty.
Designér se snažil o co nejtěsnější propojení řidiče, auta a jejich okolí. Sáhl k neobvyklému a na první pohled možná trochu nepraktickému detailu: je jím "plovoucí" čelní sklo, které se vznáší v prostoru pár centimetrů nad karoserií a je zahnuté i dovnitř do interiéru, kde tvoří přístrojový štít i displej infotainmentu. Mezi vnějškem a vnitřkem vozu díky tomuto prvku neexistují hranice. K propojení obou světů v jeden přispívá i čalounění, které přechází až k panelům karoserie.
Francouzský designér Martin Leprince pracuje jako designér interiérů, ve Škodovce je od roku 2017 a podílel se na studiích Vision X, Vision RS nebo Vision iV, ze kterých vzešly současné modely Kamiq, Scala či Enyaq.
Když Marin ve Škoda Muzeu usedá do nádherného tyrkysového exempláře původního modelu Felicia, kochá se především detaily, osahává si různé prvky historického vozu.
Při jeho přeměně využil to, co sám nazývá jeho silnými prvky. Patří k nim originálně provedené "ploutve" na zádi, které z velké části tvoří zadní světlomety. Odkazem na historii je i plastické logo automobilky, které jako by tvořilo celý sloupek řízení.
Myšlenka se zahnutým a plovoucím čelním sklem mu dala hodně zabrat. "Studoval jsem skleněné sochy a na jejich fotografiích a obrazech jsem vymýšlel, jak nakreslit 3D skleněný objekt tak, aby byl celek pochopitelný a vypadal realisticky. To mi zabralo hezkých pár dnů práce," přibližuje autor.
Při práci na studii začínal malými skicami. "V malém měřítku je možné si rychle udělat představu o základních proporcích, neztrácíte čas s detaily, jde především o hlavní linky, které vozu dodávají identitu," popisuje svůj styl práce.
Po sérii drobných skic na papíře přechází ke kreslení na tabletu. "Když máte základní linky, můžete začít s detaily. Ale první silná vize je nesmírně důležitá,“ vysvětluje Leprince. První skici mu zabraly půl dne, další čtyři dny pak ladil ostatní detaily.
Při konzultaci své studie se šéfy oddělení designu se pak snažil držet se své původní vize. "V designu platí, že musíte naslouchat, pochopit vizi ostatních, ale zároveň si ponechat tu svou vlastní,“ tvrdí Martin, který vystudoval školu designu v Paříži.