Automobilka Škoda na autosalonu v Ženevě před pár lety představila jeden ze svých Simply Clever patentů - stylovou koloběžku, která se dá krásně složit do kufru auta. V posledních dvou letech ji nabízela zákazníkům na svém e-shopu. Jenomže tahle koloběžka toho moc nenajezdila.
Automobilka Škoda před časem stáhla z trhu svůj "Scooter", tedy koloběžku, která se dala složit do auta pod podlahu zavazedelníku a pak zase jednoduše poskládat. Byla určena hlavně do města a měla usnadnit řidičům cestování na takzvaném "posledním kilometru", mohli na ní například dojet do práce od auta zaparkovaného v garáži či na parkovišti.
"V podobě koloběžky Škoda nabízí chytrý a životnímu prostředí šetrný dopravní prostředek, na míru střižený pro použití ve městech: moderní, dynamické a snadno ovladatelné vozidlo posouvá značku Škoda do povědomí cílové skupiny mladých, aktivních lidí s rozvinutým ekologickým cítěním,“ propagovala svoje chytré a stylové řešení automobilka.
Nakonec se ale ukázalo, že zákazníci by na koloběžce mohli spíš přijít k úrazu. Kvůli "laciné" konstrukci hrozí, že koloběžce praskne rám.
"Rám výrobku může v důsledku nedostatečného proniknutí svaru do kostry koloběžky prasknout. Skládací konstrukce není navíc dostatečně odolná vůči zatížení a může se sklopit, což způsobí pád uživatele a jeho zranění,“ cituje portál Svolávačky.cz z protokolu systému Rapex pro nebezpečné výrobky. Svolávací akce na koloběžky se v systému objevila na konci loňského roku.
Škoda Auto pak oznámila, že "zjistila u koloběžky Škoda Scooter, která byla prodávána zákazníkům v letech 2019 a 2020, konstrukční závadu. A tak se rozhodla všechny dodané koloběžky z oběhu stáhnout a zastavit prodej nových. "Společnost Škoda Auto doporučuje koloběžku dále nepoužívat a kontaktovat zákaznického partnera Škoda," vzkázala zákazníkům.
Koloběžka byla určena hlavně pro majitele vozů Scala a Kamiq, do kterých se dala perfektně složit do prostoru po rezervním kole.
Automobilky se v chytrých řešeních pro "poslední kilometr" a ekologické cestování po městech v poslední době předhánějí. Chtějí tím ukázat, že myslí na životní prostředí a aktivní život.
Elektrickou koloběžku už představily třeba Seat, Hyundai, Kia, ale i BMW či Mercedes. Peugeot k ní přidává skládací elektrokolo a Volkswagen nebo Audi chystají dokonce jakýsi elektrický skateboard s řídítky.
Škodovka už sice koloběžku na e-shopu nenabízí, ale zákazníci si tam mohou pořídit například horská i retro kola do města, elektrické i skládací kolo.
Před časem také představila koncept Klement - křížence mopedu,, koloběžky a elektrokola s rekuperačním brzdovým systémem , který má být " ztělesněnou vizí dopravního prostředku budoucnosti."
V Ženevě v roce 2019 s Klementem dokonce přijel tehdejší šéf automobilky Bernhard Maier přifrčel na tiskovku, na které Škodovka představovala modely Scala, Kamiq a koncept elektromobilu Vision iV.
"Cílem bylo vytvořit ekosystém, který bude zahrnovat řešení dopravy uvnitř i vně města, a uleví mu od znečištění, hluku a dopravního ruchu,” vysvětluje motivaci pro vznik konceptu Klemt Aykut Günderen, vedoucí oddělení Moduly a platformy ve Škoda Auto.
Jestli škoda opravdu začne Klementa vyrábět, snad si dá tentokrát pozor, aby se taky nerozpadl.