Bezdůvodně pomalá jízda může být příčinou rizikového chování ostatních řidičů a následně i vážné dopravní nehody. Experti proto varují, že i pomalá jízda může být velmi nebezpečná. U nás se přitom o problému moc nemluví. Na pranýři jsou mnohem častěji přehnaně rychlí šoféři.
Zákon o silničním provozu stanoví, že "řidič musí přizpůsobit rychlost jízdy zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat".
Přesto je dlouhodobě právě nepřiměřená rychlost hlavním zabijákem na českých silnicích. V roce 2019 v jejím důsledku zemřelo 188 osob (tedy 34 %) z celkových 547 obětí dopravních nehod.
Nepřiměřeně vysoká rychlost zabíjela i v roce 2020, kdy její vinou zahynulo 151 z celkových 460 obětí dopravních nehod – tedy rovná třetina.
Dopravní experti tak neustále připomínají, že nepřiměřená rychlost může zabíjet. Ale nejedná se jen o vysokou rychlost! "Může se jednat i o jízdu rychlostí hluboko pod stanoveným maximálním rychlostním limitem. Například s ohledem na stav silnice, vozidla či nákladu nebo schopnosti řidiče může být taková rychlost nebezpečná,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Bezdůvodně pomalá jízda omezuje…
Stejný paragraf zákona o silničním provozu totiž hovoří o tom, že řidič nesmí omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích bezdůvodně pomalou jízdou. A také pomalým předjížděním, se kterým se nezřídka setkáváme na dálnicích.
Přitom o bezdůvodně pomalých řidičích se mluví mnohem méně než o těch bezdůvodně rychlých.
"Jistě si toto zákonné ustanovení nelze vykládat tak, že řidiči vozidel jsou povinni za všech okolností jezdit na samém zákonem povoleném maximálním limitu. Za bezdůvodně pomalou jízdu je naopak třeba považovat takovou jízdu, která není odůvodněna aktuální provozní situací, vlastnostmi řidiče, jeho vozidla či přepravovaného nákladu. Například se rozhlížíme po krajině, telefonujeme, díváme se do mapy. Zvolené tempo jízdy by nemělo omezovat a často dokonce ohrožovat ostatní," vysvětluje Roman Budský.
… nebezpečně pomalá jízda ohrožuje ostatní
Řidič jedoucí nepřiměřeně rychle může způsobit dopravní nehodu přímo. Nezvládne své vozidlo a následně může ublížit nejen sobě, ale i ostatním účastníkům silničního provozu. To řidič jedoucí nebezpečně pomalu bývá nebezpečím hlavně pro ostatní.
V delších úsecích se za ním hromadí zbytečně pomalu jedoucí vozidla, jejichž řidiči tím mohou být frustrováni. Zvlášť když z nějakých důvodů nemohou takového "šneka" zrovna předjet.
Někteří z nich tak pomalému kolegovi s gustem projeví svou nelibost – těsnou jízdou za zadkem jeho vozu, problikáváním, troubením, gestikulacemi… a nejednou se odhodlají k riskantnímu předjetí, i když k tomu není vhodná situace.
Průzkum provedený agenturou STEM/MARK mezi českými řidiči v dubnu loňského roku prokázal, že zbytečně pomalá jízda jiných řidičů vyprovokuje k agresivitě 36 % respondentů (u mužů se jedná o 42 procent, u žen o 29 procent). "Tomuto fenoménu je třeba začít věnovat náležitou pozornost. V řadě států tomu tak již je. Bezdůvodně pomalá jízda je nesporně aktuálním tématem i v našich končinách,“ míní Budský.
Průzkum provedený ve Velké Británii prokázal, že vlečení se za pomalým vozidlem je sedmou nejčastější příčinou klení a nadávání šoférů, kteří jsou nuceni podstatně zpomalit své tempo jízdy.
V zahraničí hrozí přísný postih
Zatímco naše národní statistiky nehod neuvádějí počty nehod vzniklých v přímém důsledku nepřiměřeně pomalé jízdy, například právě ve Velké Británii to už sledují. V roce 2019 měla taková jízda za následek nehody, při kterých 2 lidé zemřeli, dalších 26 osob bylo zraněno těžce a 132 lehce.
Zbytečně pomalá jízda je proto považována za bezohlednou, za což viníkovi hrozí pokuta 100 liber (3.000 korun) a 3 trestné body. Pokud se takový případ dostane ke správnímu projednání, pokuta může být až 5.000 liber (150.000 korun), počet trestných bodů se zvýší na 9 a následuje i zákaz řízení.
V Austrálii zákon přímo stanoví, že nepřiměřeně pomalu jedoucí řidič nesmí bránit ostatním vozidlům v jízdě. A v americkém státě New York zákon uvádí, že je nezákonné jezdit natolik pomalu, že to narušuje normální a rozumný pohyb ostatních vozidel (samozřejmě s výjimkou situací, kdy snížená rychlost je nutná pro bezpečnou jízdu či je v souladu s příslušnými zákonnými ustanoveními).
První narušení tohoto ustanovení vyjde na 150 dolarů (zhruba 3.200 korun) a 3 trestné body. Jestliže se řidič dopustí stejného přestupku podruhé během dalších 18 měsíců, pokuta se zvýší na dvojnásobek a při třetím spáchání už je trojnásobná. Může to zároveň vést i k navýšení sazby pojistného – podobně jako u jiných nebezpečných deliktů.
Kdo nejčastěji zdržuje?
Bezdůvodně pomalé jízdy se podle expertů dopouštějí především starší lidé a také začínající řidiči. "V těchto případech je třeba přihlížet k tomu, že jejich pomalejší tempo jízdy může mít objektivní důvod. Starší osoby bývají nadprůměrně opatrné a zodpovědné, navíc mohou mít i určitá zdravotní omezení. U mladých - tedy těch zodpovědných z jejich řad - se zase bude jednat o nevyježděnost," říká Budský a takovým řidičům doporučuje, aby vyjížděli do provozu pokud možno mimo časy dopravní špičky.
Za volantem mohou váhat i lidé, kteří v neznámých lokalitách hledají cestu do cíle. Zde je namístě nadhled a ohleduplnost ze strany ostatních.
"Pak jsou ovšem ti, kdo za jízdy telefonují, kochají se okolní přírodou… anebo také čumilové, co výrazně zpomalí, aby mohli pozorovat dění na místě dopravní nehody nebo probíhajících stavebních prací. To už může být vůči ostatním motoristům nejen bezohledné, ale také nebezpečné," podotýká Roman Budský.
S přitvrzením vůči šnekům souhlasí i policie, podívejte se na reportáž Ivana Berky: