Jak ekologický je provoz auta? Celosvětově přibývá zákazníků, kteří tohle kritérium zařadili mezi nedůležitější kritéria při výběru svého vozu. Podívejte se, jak dopadla nejnovější hodnocení "zelených" aut podle žebříčků v USA i v Evropě.
Z studie více než tisícovky modelů se spalovacími motory, hybridů i elektromobilů a vozidel na vodík vychází žebříček americké rady pro energeticky efektivní ekonomiku (ACEEE). Ta nehodnotí je podle emisí, ale zohledňuje celý životní cyklus aut - výrobu, provoz i likvidaci. U elektromobilů navíc bere v potaz, kde se prodávají a jaký je v daném regionu energetický mix, tedy jak zelená je tam výroba elektřiny.
ACEEE svoje hodnocení zveřejňuje každý rok. Auta mohou dostat maximálně sto bodů. Podívejte se na dvanáctku nejvíce ekologických vozů roku 2021:
V žebříčku převažují elektromobily, nejlepší výsledky měly Hyundai Ioniq Electric a Mini Cooper SE. Elektromobilům na špičce konkurují jen hybridy, ať už ty do zásuvky (plug-in hybrid) nebo ty, které se dobíjejí samy během jízdy (gasoline hybrid).
Naprostá většina vozů z top 12 se prodává i v Evropě, kde chybí pouze Hondy Clarity a Insight. Přesto americký žebříček nezohledňuje auta, která nejsou zastoupena na americkém trhu.
Z žebříčku tak není jasné, jak by si v konkurenci vedla například elektrická Škoda Enyaq. Na její hodnocení si musíme počkat i v Evropě, kde provádí ekologické testy iniciativa Green NCAP.
Ta v aktuálním kole testů zkoumala provoz 25 aut. Převažovaly modely s naftovým či benzínovým motorem, ale v hodnocené pětadvacítce byly i tři plug-in hybridy (Kia Niro, Mitsubishi Outlander, Toyota Prius), elektromobil Volkswagen ID.3 Pro a vodíkový Hyundai Nexo.
Tady je první dvanáctka z posledních testů:
Vozy, které v testu získají maximální hodnocení, tedy pět hvězd, se vyznačují nízkými či žádnými emisemi a zároveň vysokou energetickou účinností, potažmo nízkou spotřebou. Na špičce je vodíkové Nexo, plný počet hvězd získal i elektrický Volkswagen ID.3. Následují plug-in hybridy Prius a Niro.
Překvapila dieselová Octavia 2.0 TDI Combi, která se umístila nejlépe mezi vozy se spalovacími motory a na celkovém pátém místě v hodnocení těsně předstihla i hybridní Toyotu Yaris. "Škoda Octavia 2.0TDI ukazuje, čeho může dosáhnout moderní naftový motor vybavený nejnovější technologií úpravy výfukových plynů. Vůz boduje ve všech třech oblastech hodnocení a celkový výsledek je pozoruhodným úspěchem pro automobil se spalovacím motorem bez elektrifikace, která by napomáhala jeho účinnosti," komentuje výsledek oktávky Green NCAP.
Velmi slušně si vedl i celkově šestý benzínový VW Golf 1.5 TSI.
Vloni měly mezi testovanou skupinou aut nejlepší pětihvězdičkové hodnocení elektromobily Hyundai Kona a Renault Zoe.
Letos Green NCAP poprvé zařadila do testování i plug-in hybridy. Zatímco Toyota Prius a Kia Niro dosáhly slušného výsledku (4 hvězdy a 3,5 hvězdy), Outlander od Mitsubishi propadl (jen dvě hvězdy). "Outlander ukazuje, že velké a těžké vozidlo s omezeným dojezdem nenabízí oproti konvenčnímu vozu nějakou výhodu. Na druhou stranu Toyota díky svým dlouholetým zkušenostem s hybridními technologiemi odvedla skvělou práci a dobře používaný Prius dokáže nabídnout čistou a efektivní přepravu. U všech plug-in hybridů platí, že pokud mají naplnit svůj potenciál, musí být pravidelně nabíjeny a co nejvíce poháněny energií z baterie," komentoval výsledky plug-in hybridů předseda Euro NCAP Niels Jacobsen.
Základem pro testy Euro NCAP testy je zkušební cyklus známý pod zkratkou WLTC. Zkoušky jsou však náročnější a více odpovídají reálným situacím. Simuluje se jízda se studeným motorem, se zahřátým motorem, jízda v zimě a také cestování po dálnici. V rámci každého scénáře se měří množství vypouštěných škodlivin a spotřeba paliva či energie. Laboratorní testy jsou navrženy tak, aby umožnily přímé srovnání provozní ekologické stopy nehledě na způsob pohonu. Kromě testů prováděných v labotatoři Green NCAP testuje i na běžných silnicích.
Nahlédněte pod pokličku. Tady se montuje nejoblíbenější české auto - Škoda Octavia: