Emise

Zákaz spalovacích motorů v celé EU? Státy chtějí lhůtu, po které přijde konec

Zákaz spalovacích motorů v celé EU? Státy chtějí lhůtu, po které přijde konec
Zdroj: Škoda Storyboard

Devět členských států EU vyzvalo Evropskou komisi, aby stanovila lhůtu, po které bude v celé Unii zakázán prodej nových benzinových a dieselových osobních aut a dodávek. Automobilový průmysl by se tak mohl sladit s tvrdou emisní politikou EU.

Do kdy ještě bude možné v Evropě pořídit auto na benzín nebo naftu? To bychom taky rádi věděli. Rakousko, Belgie, Dánsko, Řecko, Irsko, Litva, Lucembursko, Malta a Nizozemsko zaslaly ve středu dopis Evropské komisi s jasnou žádostí: Předložte státům EU návrh na datum, kdy dojde k zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory.

Termín má být jasným vzkazem výrobcům automobilů i spotřebitelům signál, aby urychlili přechod k čisté mobilitě bez emisí, píše portál Agence Europe. "Musíme urychlit zelenou přeměnu silniční dopravy a zákonodárci by měli vysílat výrobcům automobilů a spotřebitelům v celé EU jasný signál,“ potvrdil záměr i dánský ministr pro klima Dan Jörgensen.

Evropská komise v červnu navrhne přísnější normy pro emise CO2 u nových aut. Má to být další krok ke splnění cíle snížit emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 nejméně o 55% oproti roku 1990 a dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. EU chce snížit skleníkové plyny pocházejících z dopravy o čtvrtinu a do roku 2030 má po Evropě jezdi 30 milionů vozidel s nulovými emisemi.

Související obsah

S tím však souvisí výrazné posílení infrastruktury dobíjení a tankování vozidel s nulovými emisemi, uvedly země, které výzvu podepsaly. Mezi nejaktivnější státy patří Dánsko, Nizozemsko a Belgie. Požadují neprodlené zpřísnění norem, ale zároveň rychlejší rozšiřování sítě dobíjecích stanic.

Termín ukončení prodeje aut se spalovacími motory prý také povede ke snížení kupní ceny elektromobilů. Vysoké pořizovací náklady jsou podle belgické ministryně pro energetiku Tinne Van der Straeten "jednou z hlavních překážek" v masovějším rozšiřování elektromobility, píše deník The Brussels Times.

Související obsah

V roce 2020 prodej elektrických vozidel v EU násobně rostl, ale podle Evropské asociace výrobců automobilů přesto v EU stále jasně dominují konvenční paliva, která mají pořád víc než tříčtvrtinový podíl na evropském trhu.

Související obsah

Řada výrobců přitom na jednotný evropský termín nečeká. Ukončení výroby či prodeje aut se spalovacími motory v Evropě nedávno oznámily například švédské Volvo (do roku 2030), americký Ford (také do roku 2030) nebo britský Jaguar (už v roce 2025).

Související obsah

Související obsah

Související obsah

Britská vláda se ostatně zavázala zakázat prodej nových benzinových a naftových osobních aut a dodávek v roce 2030. Francie stejný krok zatím chystá na rok 2040, stejně jako Německo, Irsko či Nizozemsko. Nejdrsnější je Norsko, které povinný přechod na elektriku chystá už v roce 2025.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události