Zajímavé srovnání vyšlo z posledního hodnocení nezávislé organizace Green NCAP. Ta testovala úroveň emisí automobilů s pohony všeho druhu. Elektromobily jasně zvítězily, ale srovnání aut na naftu, benzín nebo plyn zas tak velké rozdíly neukázalo. Ani hybridní pohon není vždy zárukou ekologičtějšího provozu. Podívejte se na žebříček na konci článku.
Nezávislá organizace Green NCAP zveřejnila aktuální výsledky svých výzkumů - testovala 24 současných modelů s pohonem všeho druhu a posuzovala jejich emise a technologie ovlivňující, jak je provoz ekologický.
Elektromobily vyšly jednoznačně nejlépe, ale třeba srovnání dvou hybridů v žebříčku ukazuje, že tato technologie nemusí být sama o sobě zárukou "zelenějšího" provozu. Hybrid od Hondy například dopadl hůře nebo srovnatelně s některými diesely. A to je další zajímavý závěr výzkumu - rozhodně neplatí, že moderní dieselová auta jsou automaticky nejméně ekologická.
Zkreslené hodnocení elektromobilů
Nejekologičtější provoz mají Hyundai Kona a Renault Zoe, jediné dva elektromobily mezi hodnocenou čtyřiadvacítkou modelů. Oba získaly plný počet deseti možných bodů a tudíž i 5 hvězd v závěrečném hodnocení. Z hlediska emisí při provozu a také energetické účinnosti u nich není co řešit. I Green NCAP však uznává, že hodnocení elektromobilů může být zkreslené. Výzkum se totiž týká jen provozu aut, tedy emisí "z výfuku" a nikoliv emisí vyprodukovaných při výrobě aut a baterií či paliva.
"Hodnocení se bude vyvíjet, chceme do něj do budoucna zahrnout analýzu a hodnocení celého životního cyklu jednotlivých vozidel," uvedl prezident Euro NCAP Niels Jacobsen.
Green NCAP je program hodnocení "zelených aut", který se rozjel vloni v rámci Euro NCAP ve spolupráci s evropskými vládami. Organizace má zkušební laboratoře v 8 evropských zemích a jejím cílem je zvýšit povědomí o dopadu vozidel na životní prostředí. Testuje se nejen v laboratořích, ale i v reálném provozu v různých podmínkách, s nákladem i bez. Uvedený žebříček vychází z výzkumů, jejichž výsledky Green NCAP zveřejnila v závěru loňského roku.
Hybridy s otazníkem
Zatímco hybridní Toyota C-HR na třetím místě je v hodnocení nejekologičtějším autem se spalovacím motorem, hybrid Honda CR-V dopadl o dost hůř - získal o hvězdičku méně a zařadil se po bok některých dieselů a čistě benzínových aut až na 13. místo. Obě auta kombinují benzínový motor s elektřinou. Zatímco Toyota získala v kategorii "Čistota vzduchu" šest bodů z deseti, Honda 5,3 bodu.
CR-V je nejžádanější SUV světa, v jinak slušném hodnocení mu uškodilo, že autu chybí filtr pevných částic pro benzinový motor. Při vyšším zatížení motor produkoval víc oxidu uhelnatého a legislativou neregulovaného amoniaku. "Úrovně emisí částic ve všech scénářích přísných testů jsou pod legislativními limity, ale vůz není vybaven filtrem pevných částic (GPF), který by emise velmi výrazně snížil," uvádí Green NCAP s tím, že CR-V vyrobené od konce roku 2020 už filtr mají.
Ani testovaná hybridní C-HR od Toyoty přitom filtr pevných části neměla. Přesto dosáhl lepších výsledků. Roli mohlo hrát i to, že je menší a lehčí než konkurent od Hondy. "Účinnost paliva ve standardních laboratorních testech je velmi dobrá a emise znečišťujících látek jsou dobře kontrolovány," píše se v hodnocení. Následuje kritika za chybějící filtr i dodatek, že také do C-HR jsou od konce roku 2020 filtry montovány.
"Hybridní vozy mají příležitost dosáhnout lepšího skóre než nehybridní, ale výrobci se mohou rozhodnout snížit náklady vynecháním jednoduchých, ale účinných zařízení pro následnou úpravu výfukových plynů, jako jsou filtry pevných částic. To je zbytečně promarněná příležitost, což je skličující," dodal Jacobsen.
Do testů nebyly zahrnuty žádné plug-in hybridy. Podle Green NCAP ale budou v další testované skupině aut.
Benzíny a diesely
Mezi benzínovými auta se nejlépe umístily ty nejmenší: Volkswagen Polo, Renault Clio a Peugeot 208 získaly tři hvězdičky. Tři hvězdy mají i o větší benzínové crossovery Peugeot 2008 či Renault Captur.
Velmi slušně si ale vedly i diesely: Mercedes-Benz C220d dostal tři hvězdičky a BMW 320d a Volkswagen Passat 2,0 TDI dosáhly shodně na 2,5 hvězdičky. "Zejména Mercedes zapůsobil svou kontrolou emisí znečišťujících látek, která se sice zdaleka nevyrovnala nulovým emisím výfukových plynů u elektromobilů, přesto ukázala, čeho lze dosáhnout při dobré konstrukci motoru a následném zpracování výfukových plynů," podotýkají experti.
Další modely jsou na podobné průměrné úrovni (2 až 2,5 hvězdy) a je při tom jedno, jestli jezdí na naftu nebo benzín. Například benzínovou Mazdu CX-5 experti chválili za unikátní motor Skyactiv i třícestný katalyzátor. Kritika opět mířila na absenci filtru pevných částic. A hlavně: jakmile se jinak šetrnému motoru "šlápne na krk", spotřeba i emise výrazně letí nahoru.
Dieselový Peugeot 3008 dostal plusy za energetickou účinnost ekonomického motoru, ale celkové hodnocení srazily hlavně emise oxidu dusného (rajský plyn), stejně jako naftová Dacia Duster.
Benzínový Nissan Qashqai téměř dosáhl na tři hvězdy, ale neprospívají mu studené starty a celkově jízda v chladném prostředí, kdy emise stoupají.
Dieselový Jeep Renegade zase nejvíc tratil za emise oxidu dusíku v některých náročnějších testech a hlavně zklamal v měření emisí skleníkových plynů, které nejsou regulovány legislativou.
Malý litrový benzínový motor s přímým vstřikováním u Suzuki Vitara překvapil výjimečnou účinností, ale i tak v některých náročnějších testech už produkoval víc pevných částic. Na druhou stranu držel nízko emise skleníkových plynů.
Hmotnost pochopitelně neprospívá
Osobní dodávky Volkswagen Transporter California, Mercedes-Benz třídy V a Opel Zafira Life získaly 1,5 hvězdičky. I když experti ocenili systémy, které snižují emise, dodávky ztrácely hlavně kvůli hmotnosti, která znamená o dost vyšší spotřebu paliva.
S tím se poměpotýkalo SUV Kia Sportage, které s 1,5 hvězdičky skončilo poslední. Testována byla dieselová verze s mild-hybridní technologií, u které je elektřina podporou pro základní jednotku, ale auto nedokáže jezdit úplně bez spalování. "Má ucelenou řadu následných úprav výfukových plynů, včetně selektivní katalytické redukce a filtru pevných částic (DPF). Přesto existuje prostor pro zlepšení," komentuje Green NCAP. Náročnější testy vedly k vysokým hodnotám oxidů dusíku. "Kvůli stálému pohonu všech kol a poměrně vysoké hmotnosti není účinnost nejlepší. Nejhorší výsledek však má auto v oblasti emisí skleníkových plynů," dodávají hodnotitelé.
Ani zemní plyn nepřesvědčil
Testem prošly i dva vozy na stlačený zemní plyn (CNG). Seat Ibiza si odnesl tři hvězdy - vůz má malou benzínovou nádrž, ale ta se používá pouze v případě nouze a při startu za velmi nízkých teplot, takže zkoušky byly prováděny pouze v režimu CNG.
Slabší motor (66 kW) se snažil držet i v náročnějších testech, expertům chyběl filtr pevných částic (GPF). "Ale celkově byly úrovně jiných emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů chvályhodné. Pohonná jednotka CNG také poskytuje rozumnou účinnost," dodává Green NCAP.
Audi A4 g-tron má však o hvězdu méně. I tento model má malou "nouzovou" nádrž na benzín, která pomůže k dojezdu, když CNG dojde, ale řidič nemá možnost palivo volit. "Obecně platí, že vůz funguje dobře při snižování emisí znečišťujících látek, s výjimkou amoniaku, který není regulován legislativou a jehož emise byly v několika testech vysoké," píše se v hodnocení. Motor umožňuje přiměřeně hospodárnou jízdu, ale skóre srazila i slabší kontrola úniků metanu.
Výsledný žebříček
Podívejte se na výsledné hodnocení Green NCAP u 24 automobilů testovaných v minulém roce - každému mohl být udělen maximální počet pěti hvězdiček na základě měření energetické účinnosti a emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů:
Model |
Palivo |
Hodnocení |
Hyundai Kona Electric | ELEKTROMOBIL | 5 hvězdiček |
Renault Zoe | ELEKTROMOBIL | 5 hvězdiček |
Toyota C-HR 1.8 | HYBRID | 3,5 hvězdičky |
Seat Ibiza 1.0 TGI | CNG | 3 hvězdičky |
VW Polo 1.0 TSI | BENZÍN | 3 hvězdičky |
Renault Clio TCe | BENZÍN | 3 hvězdičky |
Renault Captur 1.3 | BENZÍN | 3 hvězdičky |
Peugeot 208 1.2 | BENZÍN | 3 hvězdičky |
Peugeot 2008 1.2 | BENZÍN | 3 hvězdičky |
Mercedes-Benz C220d | DIESEL | 3 hvězdičky |
Honda CR-V 2.0 | HYBRID | 2,5 hvězdičky |
BMW 320d | DIESEL | 2,5 hvězdičky |
VW Passat 2,0 TDI | DIESEL | 2,5 hvězdičky |
Nissan Qashqai 1.3 | BENZÍN | 2,5 hvězdičky |
Peugeot 3008 1.5 | DIESEL | 2,5 hvězdičky |
Dacia Duster Blue DCI | DIESEL | 2,5 hvězdičky |
Suzuki Vitara 1.0 | BENZÍN | 2,5 hvězdičky |
Jeep Renegade 1.6 | DIESEL | 2 hvězdičky |
Mazda CX-5 | BENZÍN | 2 hvězdičky |
Audi A4 g-tron | CNG | 2 hvězdičky |
VW Transporter 2.0 TDI | DIESEL | 1,5 hvězdičky |
Mercedes-Benz V250d | DIESEL | 1,5 hvězdičky |
Opel Zafira Life S 2.0 | DIESEL | 1,5 hvězdičky |
Kia Sportage 1.6 CRDi | DIESEL | 1,5 hvězdičky |