Na které kroky a na které části auta byste neměli po zimním provozu zapomenout? Seznamte se s 10 radami odborníků ÚAMK.
Deset nezbytných úkonů, které je třeba udělat na autě po zimním provozu. A nebo je to přinejmenším vhodné. "Možná to může někomu připadat jako příliš dlouhý soupis. Nicméně zima vskutku našim miláčkům nepřeje, a tak stojí za to vlastními silami, nebo při jarní prohlídce v autoservisu, udělat maximum," říká Igor Sirota z automotoklubu ÚAMK. Podívejte se, co radí odborníci.
1. Prví radu samozřejmě tipne každý – přezout pneumatiky. Přestože počasí ještě připomíná leccos, jen ne příchod teplého jara, je třeba myslet na přezutí. "Pamatujme, že jízda na zimních pláštích za teplého počasí není jen neekonomická, neekologická, ale i nerozumná. Zásadně se prodlužuje brzdná dráha, při vyhýbacích manévrech se vůz více naklání, snadněji se dostane do smyku," upozorňují odborníci ÚAMK. Zároveň doporučují odbornou výměnu, při přezouvání vlastními silami totiž můžete opomenout vyvážení kol, stejně jako korekci geometrie náprav, která je podstatná pro směrovou stabilitu vozu.
2. Brzdy, přesněji brzdové kotouče a brzdiče potrápila přes zimu sůl, ale i štěrk na silnicích, vlhko, mráz … Takže je na místě jejich stav zkontrolovat a nezapomenout ani na kontrolu bodu varu brzdové kapaliny.
3. Podvozek si zaslouží důkladné omytí, aby se zbavil silně korozivní soli a dalších nečistot. Doporučit lze nejen omytí, ale také voskování, případné ošetření podběhů a otlučených míst.
4. Stejní úkony jsou důležité i pro ochranu karoserie. Po důkladném omytí totiž najdeme místa otlučená kamínky. "Co je dnes jen černou tečkou zbavenou laku vozu, bude zítra rezivějící místo. Trh nabízí dostatek korekčních tužek, které nanesou odpovídající barvu na poškozené místo," dodává ÚAMK.
5. Alespoň zběžnou kontrolu je třeba věnovat také čelnímu sklu a světlometům. Kamínek, který ťukl do skla jsme nemuseli ani postřehnout, ale jakmile přeroste v dvoucentimetrovou, byť tenkou vlásenku, předpisy to považují za vadu, která nedovoluje provoz a hrozí pokutou. Odborníci ÚAMK upozorňují i na případnou vlhkost uvnitř světlometů.
6. Baterie. Zdání může mást: skončila zima, akumulátoru už nic nehrozí? Ne tak docela, protože zvláště delší dobu odstavené auto vlastně trpí, a to i když stálo v garáži. Baterie může být zásadně vyčerpána. I u baterie v dobrém stavu je nutná delší jízda, minimálně 15 až 20 kilometrů, aby se začala dobíjet. Když ani to nestačí, je čas na odborné dobití. Už proto, že vysoké teploty škodí baterii ještě více než běžná zima.
7. Nemusíme o něm vlastně vůbec nic vědět, ale jeho stav ovlivňuje mnohé. Řeč je o vzduchovém filtru, který specialisté ÚAMK doporučují očistit stlačeným vzduchem. Jestliže je už příliš zanesený nebo poškozený, musí následovat výměna.
8. Ač neměla v zimě klimatizace příliš práce, v jejím výparníku to teď může vypadat jako v líhni bakterií. Přes zimu se tam zanesly a s oteplením se začnou množit. Vydezinfikovat ho antibakteriálním sprejem je zcela na místě. Ostatně v nabídce jsou teď i přípravky, které dokáží zlikvidovat i covidové zárodky, což jistě není od věci.
9. Odborníci doporučují vyčistit celý interiér vozu, vysušit a vyčistit koberečky, stejně jako místa pod dnem zavazadelníku, a dostat dolů mastnotu z vnitřní strany skel.
10. Pokus už nevyrážíte do hor (což je v současné době dost komplikované), měli byste také zbavit auto všeho, co jste do něj nastrkali během zimy v předzvěsti možných komplikací – lopatku, sněhové řetězy, rozmrazovač oken, kanystr s nemrznoucí směsí… Zkrátka připravit se na jarní jízdy.