Autoservis

Proč se na autech mlží světla? Co s nešvarem, který trápí i nové škodovky

Proč se na autech mlží světla? Co s nešvarem, který trápí i nové škodovky
Zdroj: Profimedia/TN.cz/Facebook

Jakmile přijdou podzimní plískanice a po nich zimní mrazíky, objevuje se tenhle nešvar vždycky častěji. Zevnitř zamlžené a orosené světlomety. Stěžují si na ně majitelé ojetin i fungl nových aut. například internetová fóra fanoušků škodovek i se pravidelně plní desítkami dotazů. Proč se světla mlží a dá se tomu nějak zabránit?

"Přední světlomety se mi za každého deště skoro do půlky zamlžují," píše majitel nového Volkswagenu Golf. "Auto je staré jen půl roku, najeto cca 20 tisíc km a dělají to všechna přední světla. Někdy je zamlžená skoro třetina hlavního světla. Přijde mě docela smutné aby se na autě za 750 tisíc mlžila přední světla," přidává jiný muž, který si nedávno pořídil Škodu Kodiaq."Máme doma tři auta. Superb 3 s xenony, Fabia 3 s halogeny a LED denním svícením a Audi Q3 s xenony a všechny se mlží. Někdy to zmizí rychle, někdy to trvá i pár dní, záleží na počasí," zní další stížnost.

Karoq, Kamiq, volkswageny, audi, seat, ale i renaulty a další značky mimo koncern VW. Nová i starší auta. Na zamlžené světlomety svých miláčků si stěžují stovky motoristů pokaždé, když vládu převezme vlhké nebo mrazivé počasí.

Jde o nešvar aut s moderními světlomety. Mnozí majitelé už si tak nějak zvykli, jiní se s tím ale nechtějí smířit, zlobí se. Většinou se však nejedná o závadu. Jde o nepříjemnost způsobenou fyzikou a do jisté míry o přirozený jev - za zamlžení může kondenzace: stačí trocha vlhkosti uvnitř lampy, a je to. A vlhkost ani nemusí být patrná.

Související obsah

Kondenzace je často jen důsledkem změny podmínek a rozdílných teplot - dochází k ní, když teplota vzduchu uvnitř světel dosáhne rosného bodu, kdy je vzduch maximálně nasycen parami.

Roli hraje teplota vzduchu, povrchů i motoru. Vlhkost se sráží na nejchladnějším místě uvnitř světlometu, tedy na vnitřní straně skla. Takže když je uvnitř světlometu teplota vyšší než na jeho povrchu, světla se mlží.

V zimě je to samozřejmě častější, jakmile vyjedete, povrch lampy v mrazivém vzduchu chladne. Stejné je to, když po jízdě zaparkujete a opět jako první začne chladnout povrch světlometu, naopak zevnitř jde pořád teplo od motoru a vnitřek světlometu je vyhřátý o žárovek.

Ale zamlžení se může objevit i v létě, například když umyjete světla studenou vodou. Na podzim či na jaře zase kondenzaci nahrává vysoká relativní vlhkost vzduchu a kolísání teplot ve dne a v noci.

Zamlžení se může dokonce objevit jen na jednom světle, nebo může být na jedné straně výraznější. I to bývá "normální" - stačí, když na auto svítí Slunce z boku. Vzhledem ke geometrii a proudění vzduchu v některých verzích světlometů může také orosení v okrajových oblastech mizet pomaleji než v ostatních místech krycího skla.

Kdy jde o závadu a kdy je to "normální"

Podstatné je, že zamlžení by mělo mizet! Po určité době by prostě mělo být světlo zase čiré. Za jak dlouho? Opět záleží na podmínkách, na teplotě, rychlosti jízdy, typu světelného zdroje, délce svícení a samozřejmě na počasí. Při rychlé jízdě za teplého a suchého počasí světlomet vyschne dříve než za studeného počasí s vysokou vlhkostí vzduchu při pomalé jízdě.

Související obsah

Typ světel také může rozhodovat o tom, jak je zamlžení výrazné. Halogenové či xenonové žárovky vydávají světlo, ve kterém je významně zastoupena i infračervené složka, takže při delší jízdě hřejí. LED světla vydávají tepla výrazně méně. To ovlivňuje, jestli vůbec k zamlžení dojde i to, jak rychle zase zmizí. Ledky jsou k zamlžení náchylnější - prostě neumí vyhřát povrch světlometu tak, aby se teploty uvnitř a na povrchu rychle vyrovnaly.

Je třeba rozlišit, jak výrazně a na jak dlouho se světlomety mlží nebo rosí. Na světlometech by neměly být patrné žádné kapičky a mlha by neměla bránit pohledu dovnitř světla. Když zamlžení zabere víc než půlku povrchu světlometu, také to není v pořádku. A už vůbec ne, když se vám ve spodní části hromadí voda.

Dá se zamlžování reklamovat?

Také v servisech rozlišují míru zamlžení. Dokonce i v pokynech pro autorizované dílny se píše o tom, že mechanik by měl nejdřív zjistit, jak silné je orosení ve světlometu.

Lehké orosení bez tvorby větších kapek na vnitřní straně krycího skla vám jako reklamaci nejspíš neuznají. Uslyšíte něco jako, že "orosení krycích skel je běžná vlastnost moderních osvětlovacích systémů, která se vyskytuje u vozidel všech výrobců a nemá vliv na funkci ani na životnost. Není znakem pronikání vody z důvodu netěsnosti a díky použitým materiálům nemůže docházet ke korozi."

Naopak při větších kapičkách byste měli na výměně nebo opravě trvat! Dobré je si světlomety v různých fázích zamlžení a rosení předem nafotit.

Výměna nebo oprava?

Jestliže zamžení je do jisté míry běžné, pronikání vody dovnitř světlometů už rozhodně normální není. Vlhkost se mohla dostat dovnitř už při výrobě a nebyla dostatečně vysušena, ale může jít i o poškození nebo konstrukční vadu. Je třeba zkontrolovat víčka, odvětrávací prvky světlometů, konektory a objímky žárovek. Krytky musí být správně namontované a odvětrávací prvky musí být průchozí, aby zajistily správné proudění vzduchu. Na světlometech by samozřejmě neměly být žádné praskliny, občas netěsní "lepení" mezi tělesem (zadkem) světlometu a vnějším krycím sklem (dnes spíš plastem).

Proč nevymysleli lepší konstrukci světlometů?

Současné světlomety mají otevřené odvětrávací prvky na zadní stěně pouzdra. Pokud jsou vyřešeny správně, měly by teplejší vzduch, který vstupuje ze zadní strany pouzdra, nasměrovat na chladné krycí sklo. Postarají se tak o správné proudění vzduchu a zamlžení vůbec nevzniká nebo alespoň rychleji mizí.

Související obsah

Dřív nebyl jev tak běžný díky silnému drážkování povrchu používaných rozptylových skel, které moderní světlomety s čirými skly nemají. Světlo není směrováno rozptylovým sklem, ale systémem čoček nebo reflektorů, krycí skla jsou proto ozařována pouze v určitých místech.

Výrobci jsou si samozřejmě vědomi této slabiny a snaží se vymyslet co nejúčinnější řešení pro konkrétní modely aut a tvary jejich světel, ne vždy se jim to ale povede. V autech, která jsou určená pro specifické trhy, kde je vysoká vlhkost vzduchu běžná (například jihovýchodní Asie), se světlomety zevnitř natírají speciální vrstvou proti mlžení, u nás to ale běžné rozhodně není.

Dá se to řešit svépomocí?

Pokud nadměrnou vlhkost uvnitř světlometů nebudete řešit, může dojít ke zkratu, častěji vám budou praskat žárovky a plastové kryty světel také rychleji zažloutnou. A zamlžené světlo samozřejmě také méně svítí.

Svépomocí lze jistě zkontrolovat, jestli na světlech není patrné poškození, jeslti je žárovka správně nasazená a jestli všechny gumové kryty sedí a těsní. Každá netěsnost se projeví, například po projetí myčkou a dvojnásob během podzimních plískanic nebo v zimě, když auto stojí pod vrstvou sněhu, který pak taje a voda zatéká.

Jakmile zjistíte, že máte vodu ve světlometech, měli byste to určitě řešit co nejdříve. Důležité je se vody zbavit. Světlomety vyjmete většinou s pomocí manuálu nebo intuice a základního nářadí. Pozor na těsnění mezi průhledným krytem a tělesem (obvykle černý, bílý nebo šedý plast) světlometu! Jistější bude přístup otvorem pro žárovku.

Vody se dá většinou zbavit pomocí stlačeného vzduchu nebo několika vysoušecích balíčků se silikagelem či bentonitem, které vlhkost rychle absorbují. Najít lze i rady na použití fénu nebo dokonce vyhřátí světla tím, že ho strčíte na nízkou teplotu (pod 80 stupňů) na chvíli do trouby. No, s tím bychom byli opatrní…

Související obsah

Jakmile je světlomet vysušený, je třeba zajisti, aby se tam vlhkost znovu nedostala. Zkontrolujte stav gumového těsnění a případně ho ošetřete nebo vyměňte. S narušeným lepením kolem plastového krytu pomůže silikonový tmel. Naopak větrací otvory by měl zůstat průchozí, zkuste je profouknout stlačeným vzduchem. Zkontrolujte všechno, kudy by mohla pronikat voda a naopak co by bránilo úniku vzduchu. Pokud usoudíte, že světlomet je v takovém stavu, že si s nápravou neporadíte, možná bude snazší ho vyměnit za nový.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autoservis

Důležité Události