Může chystaná emisní norma Euro 7 zlomit vaz automobilkám v Evropě? Velmi varovné zprávy přicházejí hlavně z Německa, které je Mekkou evropského automobilového průmyslu. Euro 7 přinese nejnáročnější emisní předpisy pro nové automobily a může znamenat konec benzínových a naftových motorů i úprk výrobců z Evropy. V řadě zemí by to znamenalo obrovské propouštění.
Experti Evropské unie pracují na emisní normě Euro 7, která by měla začít platit už v roce 2025 a výrazně ovlivní budoucnost evropského automobilového průmyslu. Výrobci se jí předem děsí a podle mnohých jsou dosud známé podmínky nové normy nesplnitelné.
Nejde totiž jen o emise CO2, které se snižují dlouhodobě, ale i o výrazné snížení limitů pro další znečišťující látky, jako jsou oxidy dusíku (NOx), kvůli kterým už některá města v minulosti zakazovala vjezd dieselům do center.
Podle zprávy poradní skupiny EU, která unikla do německých médií, by měl povolený limit pro emise oxidu dusíku klesnout na 30 mikrogramů na kilometr (ze současných 80 mg/km pro naftu a 60 mg/km pro benzín).
"Musíme být v požadavcích odvážní, ale také musíme dávat pozor na to, co je technicky možné. Nesmíme ztratit automobilový průmysl v Evropě," varoval Evropskou komisi před příliš tvrdými předpisy německý ministr dopravy Andreas Scheuer.
Související obsah
Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu v Česku Bohdana Wojnara dostalo celé odvětví v souvislosti s pandemií koronaviru tak tvrdou ránu, že další by mohla být zničující. I on tak před příliš přísnými limity varoval."Když už v té lodi automobilového průmyslu je tolik děr, tak zdravý lidský rozum by velel nenavrtávat tam další. Na prosperitě autoprůmyslu je v Evropě závislých 14 milionů pracovních míst a šest procent HDP," podotkl.
"Směr je dnes jasný – nízkoemisní mobilita. Do ní také už všichni po celé Evropě investovali miliardy. Zároveň se ale nezastavil vývoj v oblasti konvenčních motorů, které dnes emitují podstatně méně emisí. Takže by bylo dobré najít nějaký modus, který dokáže podpořit toto větší portfolio," dodal Wojnar.
Jenomže automobilky tvrdí, že Euro 7 může znamenat konec spalovacích motorů. Navrhovaný limit pro NOx 30 mg/km odpovídá tomu, co jsou dnes vůbec přenosná měřicí zařízení schopna změřit - chybová tolerance je u nich 34,4 mg/km. V další fázi by dokonce povolený limit měl klesnout až na 10 mg/km. Emise oxidu uhelnatého (CO) mají nové normy srazit z 1000 nebo 500 mg na 300 nebo 100 mg.
Související obsah
Německá asociace automobilového průmyslu (VDA) tvrdí, že to je absolutně nereálné. Odborníci z automobilového průmyslu dokonce mluví o vyhlášení války, píše německý Auto Bild. "Evropská komise chce stanovit, že v budoucnu bude muset vozidlo jezdit v podstatě bez emisí za každé jízdní situace - ať už s přívěsem do kopce nebo v pomalém městském provozu. To je technicky nemožné, a každý to ví," nešetří kritikou šéfka VDA Hildegarda Müllerová.
"Museli bychom upravit řídicí jednotky motorů, takže by jejich reakce působily, jako by spolykaly prášky na spaní. Také bychom se museli zbavit manuálních převodovek, abychom dokázali přesně načasovat každé přeřazení,“ popsal anonymně jeden z inženýrů Volkswagenu pro portál Autonews Europe.
Nejde přitom jen o diesely a benzínová auta, na hraně by podle výrobců byly i současné hybridy. Automobilky upozorňují na to, že ne každý zákazník si může okamžitě pořídit elektromobil a současná nabíjecí infrastruktura je navíc pro masové rozšíření elektromobility nedostačující. Zpřísnění norem pak bude mít podle mnohých opačný efekt, než je zamýšleno - lidé si nechají svoje starší auta místo toho, aby si pořizovali modernější a ekologicky šetrnější.
Související obsah
Renomovaný automobilový expert, univerzitní profesor Ferdinand Dudenhöffer připouští, že je automobilový průmysl v krizi, ze které se bude dlouho dostávat, ale kritiku VDA odmítá. "Současné emisní předpisy jsou z roku 2014 a je tedy zřejmé, že po deseti letech musí přijít nová norma. Křik VDA je nepochopitelný. Pokud jde o emise oxidů dusíku tak mnoho dieselových modelů už dnes dosahuje hodnot plánovaných pro rok 2025. A třeba v Číně budou pro benzínové vozy už letos platit limity o polovinu nižší než jsou ty dnešní v EU, " říká Dudenhöffer.
Věří, že automobilky zvýšené náklady na výrobu spojené s přísnějšími emisními normami zvládnou. "Myslím, že mluvíme maximálně o 1000 eur na auto," míní. Podobně podle něj výrobci "křičeli" i v době, kdy do povinné výbavy moderních dieselových přibyly filtry pevných částic. "Tehdy také varovali před obrovskými dodatečnými náklady a dnes takový díl stojí 200 eur navíc při výrobě jednoho vozidla," podotýká Dudenhöffer.
Související obsah
Jenže automobilky nemluví jen o vícenákladech. Mluví rovnou o konci spalovacích motorů, protože prý po roce 2025 nebudou schopny podle norem v Evropě homologovat jiné auto než čistě elektrické. Varoval před tím například šéf podnikové rady BMW Manfred Schoch. Upozornil, že by to znamenalo obrovský zásah do výroby a celého autoprůmyslu. "Zažijeme takovou nezaměstnanost, jaká nebyla nikdy předtím. Pokud budou politici tlačit na pilu čeká nás velmi temné období," uvedl. Brusel si podle něj neuvědomuje širší souvislosti a následky tak drastických omezení.
Související obsah
Pokud by norma Euro 7 skutečně prošla podle současného návrhu, budou muset všechna nová auta plnit předepsané limity v reálném provozu za jakýchkoliv podmínek - za každého počasí, po studeném startu, po sešlápnutí plynu, při jízdě s připojeným vozíkem, přívěsem nebo střešním boxem či nosičem kol i v jakékoliv nadmořské výšce do 2000 metrů nad mořem. Podrobnosti o normě Euro 7 by měla Evropská komise oznámit letos v červnu.