Zvukový experiment, který si nechala vypracovat automobilka Ford, upozorňuje na rizika používání sluchátek v silničním provozu. A nezáleží na tom, zda se jedná o řidiče motorového vozidla, cyklistu, jezdce na elektrické koloběžce či chodce.
Nový zvukový experiment Fordu ukázal, že při poslechu hudby ze sluchátek rozpoznají lidé potenciálně nebezpečnou situaci v silničním provozu průměrně o více než čtyři sekundy později než bez nich. A mohou to být velmi tragické čtyři sekundy. Například ve Francii proto mají řidiči i cyklisté používání sluchátek za jízdy zakázáno.
"V naší schopnosti orientovat se v prostředí hraje zvuk zásadní roli. Že se v okolí děje něco důležitého, často dříve uslyšíme než uvidíme. Jakkoliv pro nás mohou být sluchátka v mnoha ohledech prospěšná, v silničním provozu blokují důležité zvukové signály. Proto by se mohlo stát, že si nevšimneme ostatních účastníků provozu a vystavíme je – nebo sebe – nebezpečí,“ říká profesorka sluchové kognitivní neurovědy z University College London Maria Chait.
Do průzkumu, který si nechal vypracovat Ford, se zapojilo více než 2000 lidí z Francie, Itálie, Německa, Španělska a Velké Británie. Díky speciálně vyvinuté "8D" technologii prostorového zvuku se ocitli na virtuální ulici, kde se měřila rychlost jejich reakce na potenciálně nebezpečné situace.
Většina respondentů uvedla, že při přepravě z místa na místo sluchátka používá. Po absolvování experimentu většina uvedla, že v silničním provozu už sluchátka nikdy nosit nebude.
Díky speciální aplikaci Share The Road: Safe And Sound totiž zjistili, jak sluchátka ovlivňují jejich schopnost vnímat akustické signály z okolí. Aplikace uživatele přenesla na virtuální ulici s různými ruchy, které působí velmi realisticky a zdánlivě přicházejí z různých směrů. Může jít například o houkající sanitku přijíždějící zezadu nebo motorku vyjíždějící z vedlejší silnice.
Při experimentu se měřila reakční doba účastníků ve třech různých scénářích, vždy s hudbou hrající ve sluchátkách i bez ní. Jaký byl rozdíl? Při přehrávání hudby potřebovali lidé k zaznamenání potenciálního nebezpečí v průměru o 4,2 sekundy delší dobu.
Po vyzkoušení aplikace se proti používání sluchátek v silničním provozu vyslovilo 58 procent respondentů, což představuje nárůst o 31 procent. Počet respondentů uvádějících, že hodlají sluchátka při cestování používat pravidelně, se snížil o 64 procent.
Cílem studie bylo upozornit na význam sluchu pro orientaci a správné reakce v silničním provozu. Vznikla v rámci kampaně "Share the Road", jejímž prostřednictvím chce Ford přispět k většímu vzájemnému porozumění mezi jednotlivými skupinami uživatelů veřejných komunikací.
Ford nyní zpřístupnil aplikaci Share The Road: Safe and Sound i široké veřejnosti. Kdokoliv si tak může vyzkoušet, jak je vnímání zvuků důležité, když nejsme na silnici sami. Stačí na chytrém telefonu navštívit adresu https://fordsharetheroad8d.com/
"Tímto výzkumem upozorňujeme na důležitý problém bezpečnosti silničního provozu, který často zůstává stranou pozornosti. Doufáme, že webová aplikace Share The Road: Safe and Sound, kterou si prostřednictvím chytrého telefonu může vyzkoušet kdokoliv, zvýší povědomí o tom, co obnáší používání sluchátek v silničním provozu,“ dodává profesorka Maria Chait.
Tým kampaně Share the Road už dříve vyvinul mimo jiné oceňovanou aplikaci virtuální reality WheelSwap, jejímž prostřednictvím se řidiči mohli lépe vžít do kůže cyklistů a naopak. Loni Ford představil prototyp Emoji bundy, jejímž cílem bylo ukázat, jak by inteligentní design mohl přispět k lepší komunikaci mezi účastníky silničního provozu a snížit napětí mezi nimi.