Česká armáda zahájila modernizaci vozového parku - přebírá prvních 65 offroadů Toyota Hilux, které mají nahradit stařičké ruské UAZy a také už stárnoucí britské Defendery. Celkem mají vojáci během tří let dostat až 1200 nových aut, ministerstvo obrany za ně zaplatí přes miliardu korun.
První se dočkají výsadkáři z Chrudimi. Právě k 43. výsadkovému pluku totiž míří první várka nových armádních terénních vozidel Toyota Hilux. Oficiálně mají být předány příští týden v úterý.
V armádních garážích už je 65 speciálně upravených aut, celkem jich ministerstvo obrany objednalo 1200 a vojáci si je mají přebírat postupně až do roku 2024.
Toyoty Hilux armádě dodává firma Glomex Military Supplies za 893.000 korun s DPH za kus (včetně servisních služeb na 24 měsíců a souprav dílů pro údržbu a opravy). Nahrazovat budou zastaralé UAZy 469 a Land Rovery Defender.
Pětimístná vozidla mají sloužit k přepravě a zásobování, nikoliv v boji. "Vojáci už nutně potřebují servisní, podpůrné a zabezpečovací vozidlo," těšil se po podepsání smlouvy vloni v listopadu náčelník Generálního štábu Armády ČR Aleš Opata.
Armáda vozidla dostane v podstatě ve stejné podobě jako běžné civilní verze. Vojáci si vyžádali jen drobnější úpravy - například držáky na útočné pušky. Podmínkou bylo, aby se auta vešla do letounů casa, ujela 600 kilometrů na jednu nádrž a zvládla brodivost tři čtvrtě metru.
Karoserie bude v tmavě zelené barvě s českými vlajkami, podobně jako u Defenderů a UAZů. Pod kapotou mají Hiluxy dieselový čtyřválec 2.4 D‑4D o výkonu 150 koní (110 kW).
Toyoty musely absolvovat náročný proces testování - provedením vojskových zkoušek byli pověřeni specialisté ze 14. pluku logistické podpory. Úkol zněl jasně: ověřit reálný provoz vozidla v podmínkách české armády.
"Během tří týdnů v dubnu letošního roku jsme testovali vozidlo Toyota Hilux. Museli jsme detailně rozpracovat a naplánovat všechny přípravné fáze, bylo nezbytné vytipovat místa, kde se budou vozidla testovat, a také vytvořit si tým, který se bude na tomto úkolu podílet, včetně výběru řidičů, kteří budou vozidlo testovat v denní i noční době v podmínkách silničního provozu, ale i v terénu vojenských újezdů,“ popisuje zástupce velitele 14. pluku logistické podpory plukovník Martin Stojánek.
Toyoty najezdily skoro 5000 kilometrů, ve dne, v noci, v terénu, po polních cestách i po silnicích. Ověřovaly se základní parametry, jako je schopnost zátěže, výměna pneumatik v případě závady, výměna světel, či spolehlivost motoru.
"Řidiče jsme měli čtyři. Dva byli z bojových jednotek, ze 4. brigády rychlého nasazení a 7. mechanizované brigády, a dva byli od nás ze 14. pluku logistické podpory. Všichni byli zkušení profesionálové s dlouholetou praxí," doplňuje plukovník Stojánek.
A testovací řidiči byli spkojení. "Překvapilo mne, co všechno to auto projelo. Jaký terén zvládlo. V Jaroměři máme na polygonu brod. Myslel jsem, že to auto utopíme a s jízdami skončíme. Ale ono to projelo. Na to, že mělo univerzální hladká kola, tak tenhle extrémní terén zvládlo úplně v pohodě. Při brodění mi teklo do auta – povolený brod je totiž 0,8 metru – a byli jsme lehce naklonění, což znamenalo, že jsme jeli tak metr v bahně. Vozidlo to zvládlo a stěrače si poradily i s klasickým vojenským bahnem,“ konstatuje zkušený armádní řidič Petr Lux a dodává, že díky stabilizaci podvozku vozidlo zvládlo i jízdu na kluzkých kládách, na kamenité cestě, ale i na blátivých polních cestách.
"Pokud to mohu porovnat s UAZem, vím, že s Toyotou nemám strach, že bych někam nedojel. A že jsme ho jako řidiči v rámci testování nešetřili, to snad nemusím dodávat. A mezi námi, myslím si, že s Hiluxem se už armáda nebude na silnicích stydět,“ dodává četař Lux.