Kruhový objezd

Zakletý kruháč u Opavy řidiči pořád nezvládají. Proč jezdí v protisměru?!

Od té doby, co je otevřený, je kruhový objezd u Opavy zvláštní pastí na řidiče. Mnozí na něj najíždějí v protisměru a o nebezpečné situace i nehody tu pořád není nouze.

Velký kruhový objezd je součástí nového severního obchvatu Opavy, spojuje několik silnic mezi Kateřinkami a Malými Hošticemi nedaleko opavského Kauflandu. Otevřený byl už skoro před dvěma lety, ale mnozí řidiči s ním mají pořád problém.

Dokazuje to video v úvodu článku, které je jen necelé dva týdny staré. Červená Škoda Roomster si to po rondelu k údivu ostatních řidičů šine v protisměru…

Takzvaný Kateřinský uzel je pastí už od začátku. Než byl kompletně hotový, jezdilo se dlouho jen po jeho části, která fungovala jako klasická silnice, takže se po ní jezdilo v obou směrech. A tento návyk zřejmě některým šoférům zůstal, nemohou se ho zbavit.

Problémy tu však mají i "nováčci", kteří rondel neznají. Je tak velký, že při nájezdu není vidět na druhou stranu a nepozorné řidiče tak ani nemusí napadnout, že jde o kruhový objezd. Mají nejspíš pocit, že přijíždějí k běžné křižovatce ve tvaru "T". Do protisměru je tu dokonce může navést navigace, která nemá aktualizované mapy a počítá stále jen s částečným a tedy obousměrným provozem. Kruháč se tak stal dějištěm mnoha nebezpečných situací i nehod.

Související obsah

Naopak šoféři, kteří kruhový objezd znají, často nechápou, jak může někdo dopravní značení přehlédnout a odbočit do protisměru. Ale stává se to, a pořád docela často. "Vloni tam policie šetřila 56 nehod, letos zatím 16," vypočítává policejní mluvčí René Černohorský. A to ve statistikách chybí "ťukance", které policie neřešila. Nehody se naštěstí většinou obejdou bez vážnějších zranění. "Ale není den, kdy by se tam nebouralo. Aut v protisměru už tam bylo taky dost," píše šofér, který nám poslal zmíněné video.

Existují dokonce skupiny na sociálních sítích, kde se shromažďují fotky z nehod, lidé se sázejí, kdy se stane další a kolik jich ještě bude. Rondelu dali přezdívku "bermudský" a s nadsázkou navrhují, aby si tam postavil pobočku nějaký autoservis.

Rondel začal fungovat v polovině listopadu 2019, kdy byla stavba předána do předčasného užívání. Od té doby už tam couval kamion, desítky řidičů si spletly směr, staly se i čelní střety, mnozí šoféři nedodržují bezpečnou vzdálenost a v nepřehlednějších situacích pak narážejí do aut před sebou.

Zpočátku měli řidiči problémy hlavně ze směru od Malých Hoštic a sousední spojky S1 od Globusu a hlavní výpadovky na Ostravu. Aktuálně jim dělá potíže spíš nájezd z opačné strany. "Ze směru od Malých Hoštic a spojky S1 již pozorujeme nájezd řidičů do opačného směru jízdy pouze výjimečně, ve své podstatě vůbec. Je nám však známa jízda v protisměru nově ze směru od Stříbrného jezera," popisuje Petr Varčok z opavského dopravního inspektorátu Policie ČR.

Související obsah

Policisté od začátku o problému ví. Kvůli nehodám na rondel vysílají častěji svoje hlídky. A iniciovali i některé změny, které by mohly vést k zlepšení situace. Povedlo se prosadit zvýraznění zákazových značek retroreflexním fluorescenčním rámem, ale například návrh na instalaci doplňkových značek "STOP protisměr" neprošel.

Policisté mají námitky k tomu, jak je kruhový objezd řešen – zatímco samotný rondel je dvouproudý, najíždí se k němu jen jedním pruhem, průběžný připojovací pruh rondel nemá – na původních vizualizacích byl přitom řešen jinak:

"Z pohledu Dopravního inspektorátu Opava například není z hlediska bezpečnosti vhodné, aby na okružní křižovatce v extravilánu byly dva souběžné jízdní pruhy, kdy při nájezdu na ni je na předmětném rameni pouze jeden. Zejména místně neznalý řidič, který se například plně nevěnuje řízení před nájezdem na okružní křižovatku a přehlédne sestavu svislých dopravních značek P4 + C1 (dej přednost v jízdě a kruhový objezd) při dojezdu na křížení prstence s nájezdovou větví v roztržitosti ‘může odbočit vlevo‘, neboť se domnívá (v návaznosti na dva jízdní pruhy prstence), že se nachází na tříramenné stykové křižovatce. Ihned se pak řadí vpravo ve směru své jízdy tj. do ‘rychlého jízdního pruhu‘ v opačném směru jízdy," popisuje Petr Varčok s tím, že dva jízdní pruhy na prstenci rondelu jsou prostě zdrojem dopravních nehod, což potvrzuje i situace na nedalekém kruhovém objezdu u opavského Globusu.

Jak se chovat na víceproudém kruhovém objezdu? Podívejte se:

Dopravní inspektorát také dlouhodobě upozorňuje na "skanzen reklamních ploch" v těsné blízkosti objezdů, které se vztahují zejména k nedalekým nákupním centrům.

Čím přesně je ale současný problém způsobený, policisté neví. "Bude nutná podrobnější analýza. I přes skutečnost, že Dopravní inspektorát Opava má jisté názory na možné příčiny, jedná se pouze o domněnky, a proto zvažuje iniciovat provedení takzvané bezpečnostní inspekce okružní křižovatky ze strany oprávněné osoby, která má k výkonu této činnosti patřičné oprávnění vydané ministerstvem dopravy. Na základě zjištěných závěrů je pak možné ze strany PČR iniciovat další opatření," dodává Varčok.

Související obsah

Majetkovým správcem rondelu je Ředitelství silnic a dálnic. Tam ale o požadavcích na lepší zabezpečení neví. "Aktuálně neevidujeme ze strany PČR jakýkoliv podnět vztahující se k řešení situace, kdy v tomto místě dochází k jízdám v protisměru," říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Proto také silničáři nemají zatím v plánu ani žádné úpravy. "Jedná se o novou stavbu, která je realizována dle platných předpisů, každopádně situaci prověříme a v případě, že nám PČR tuto skutečnost potvrdí, zjistíme souvislosti a začneme se problematikou zabývat," doplňuje Ledvinová.

Související obsah

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Kruhový objezd

Důležité Události