Kruhový objezd

Opravdu jezdíte správně na kruhovém objezdu? Chybují i ostřílení řidiči

Opravdu jezdíte správně na kruhovém objezdu? Chybují i ostřílení řidiči
Zdroj: ADAC

Jak se mají auta správně řadit na dvouproudém kruhovém objezdu? Platí zásada, o které mnozí řidiči neví nebo ji záměrně ignorují. Jak se řadit správně?

Podívejte se na úvodní obrázek, který zveřejnil německý autoklub ADAC ve svém testu řidičů, a vyberte správnou možnost platící pro znázorněnou situaci:

A) Zákon neupravuje, jak se řidiči mají řadit. Musí komunikovat, dbát na plynulý provoz a být ohleduplní.


B) Ten kdo vyjíždí z kruhového objezdu dříve, má přednost. Pokud vozidlo číslo 1 bude vyjíždět prvním výjezdem, vozidlo číslo 2 ho musí pustit před sebe do pravého pruhu.


C) Pravidla říkají, že vozidlo číslo 2, které najíždí do pravého pruhu, musí z kruhového objezdu vyjet hned prvním výjezdem a vozidlo číslo 1 nesmí vyjíždět prvním výjezdem, může použít jen všechny následující výjezdy.

Na kruhových objezdech, které mají více jízdních pruhů, bývají řidiči nejistí. Řada z nich přiznává, že řazení jim dělá problémy, hlavně, když objezd neznají a předem si nejsou jistí, kterým výjezdem budou vlastně vyjíždět.

Správnou odpověď najdete na další stránce zde.

 

Správnou odpověď vám tentokrát prozradíme hned na začátku: V této situaci platí varianta A)
 

Zásada vs. zákon

Řidiči by měli ctít zásadu, že do pravého jízdního pruhu, který je vně kruhového objezdu, by se měla řadit auta opouštějící kruhový objezd první odbočkou, do vnitřního levého jízdního pruhu pak auta, který objezd opouštějí až dalšími odbočkami.

Ale pořád je to "jen" zásada - zákon řazení na českých kruháčích nijak neupravuje, takže řidič si z právního hlediska může vybrat jakýkoliv z pruhů, bez ohledu na to, kterým výjezdem pak bude vyjíždět.

Související obsah

Na druhou stranu pořád platí pravidla silničního provozu pro jízdu v jízdních pruzích, kterých se šoféři musí držet na rondelu i v úseku před ním: Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, nehrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí, a přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.

Největší chyby na kruhovém objezdu

Kruhový objezd (kruháč, kruhák, rondel nebo okružní křižovatka) rozděluje celý prostor do několika jednodušších křižovatek. To má pravidla i samotný průjezd místem podstatně zjednodušit a urychlit a zároveň zvýšit bezpečnost a plynulost silničního provozu. Ne vždy to ale platí.

Související obsah

Na frekventovaných víceproudých kruhových objezdech bývá řazení obtížnější a řidiči zmatení. Mnozí nectí zásadu o řazení a snaží se držet vpravo, přestože z rondelu vyjíždějí až na posledním možném výjezdu. Obávají se, že by se zleva nezařadili včas, vpravo se cítí bezpečněji. Ale je to chyba, která rozhodně neprospívá plynulosti provozu.

Související obsah

"Nedostatečné využívání levého pruhu v kruhovém objezdu snižuje jeho kapacitu, projet přes něj tak může citelně méně vozidel, než pokud by byly naplno využity oba pruhy," upozorňují i odborníci projektu Nebouram.cz.

Další chyba často vzniká, když se řidiči v kruhovém objezdu snaží přejet z levého pruhu do pravého, ale ve chvíli, kdy je pravý obsazený, se tam prostě nevejdou. Někteří šoféři v takovém případě na kruháči zastaví a čekají, až vpravo vznikne mezera. Tím ucpou i levý pruh a doprava na objezdu kolabuje. Správně by měli v takovém případě pokračovat v jízdě levým pruhem, udělat další kolečko a vpravo se zařadit plynule ve vhodnější okamžik.

"Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, musíte dávat znamení o změně směru jízdy a současně nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. V takové situaci se možná nevyhnete nutnosti objet kruhový objezd vícekrát," radí i policie.

Pravidla jízdy kruhovým objezdem:

1.  stejně jako u „obyčejných“ křižovatek je třeba dbát zvýšené pozornosti i opatrnosti před vjezdem na objezd, během jízdy tímto místem i při vyjíždění,

2.  při vjezdu na kruhový objezd je zakázáno upozorňovat na změnu směru tzv. blikat (řidič musí jet vždy doprava, jinou možnost nemá),

3.  jízda po kruhovém objezdu se považuje za přímou, proto se nebliká ani při projíždění rondelem,

4.  bliká se pouze  před výjezdem a při výjezdu z kruhového objezdu a při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu.

Pozor na vodorovné značení

Na některých víceproudých kruhových objezdech nájezd usnadňuje vodorovné značení, které nedovoluje v místě nájezdu a často také už v úseku před rondelem přejet z levého do pravého pruhu. Řidiči se musí tohoto značení držet, i kdyby najednou zjistili, že se zařadili špatně. Opět platí, že je lepší kruhový objezd objet ještě jednou a jízdní pruhy změnit tam, kde je to dovoleno, kde nikoho neohrozíme a kde nenarušíme plynulý provoz.

Související obsah

V zahraničí to může být jinak!

Dejte pozor při cestách do zahraničí. Předem se seznamte s pravidly, které v dané zemi jízdu po kruhovém objezdu upravují a snažte se vysledovat, jaké zásady tamní řidiči dodržují. V některých státech to může být jinak než u nás. Například ve Francii platí, že přímo na kruhovém objezdu o více pruzích má přednost vozidlo, které přejíždí z vnitřního pruhu do vnějšího. Podobně se řidiči chovají i ve Španělsku, kde platí, že na kruhovém objezdu mají přednost řidiči, kteří se již na kruhovém objezdu pohybují před řidiči blížícími se k němu.

Pokud si nebudete jistí, opět platí: je lepší kruháč objet několikrát než se dostat do zbytečné kolize.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události