Nasazení elektrických autonomních taxíků ve velkých městech bylo dlouho považováno za jeden z důležitých kroků k záchraně klimatu. Jenomže vědci z Harvardské univerzity teď přišli se studií, která ukazuje opak. Robotické taxíky s nulovými emisemi by ve skutečnosti mohly prohloubit řadu problémů, se kterými se dnes potýkáme, píše o výzkumu technologický portál The Verge.
Studie amerických vědců zpochybnila tvrzení, že příchod elektrických autonomních vozidel by byl jednoznačným přínosem pro životní prostředí. Pokud by ve městech skutečně ve velkém začaly jezdit robotické taxíky na baterky, mohlo by to dramaticky zvýšit spotřebu energie a ve výsledku i škodlivé emise. Efekt by tak byl naprosto opačný.
K takovému závěru došel tým Ashleyho Nunese, který se věnuje problematice práce a pracovního života na harvardské právnické fakultě. Ve studii odborníci analyzovali data z amerického města San Francisco a našli řadu negativních dopadů.
Robotické taxíky už testuje v provozu například společnost Cruise s podporou General Motors právě v San Franciscu - na její malý autonomní elektrický taxík Poppy (Chevrolet Bolt EV) se můžete podívat i v úvodním videu.
Nedávno firma oznámila nasazení autonomních minidodávek Cruise Origin do provozu v Dubaji, které je v plánu už v roce 2023. Amazon zase testuje robotaxi Zoox v Las Vegas, San Franciscu či Foster City. A firma Waymo prohání taxíky bez řidiče po Phoenixu.
Studie z Harvardu však vzkazuje, že elektrické autonomní taxíky můžou být skutečně přínosné pro klima, jen pokud bude jejich výroba a provoz o víc než 50 % čistější než u současných elektromobilů. Musel by se zajistit přísun zelené energie a vyloučit uhelné a další znečišťující zdroje pro výrobu elektřiny.
Právě spotřebu energie by totiž hromadné nasazení elektrických robotaxíků výrazně zvedlo. A zároveň by se zvýšil počet kilometrů, které by lidé najezdili. "Přestože samotná elektrická vozidla mají nižší emise než tradiční benzínová, naše práce ukazuje, že hromadné nasazení elektrických "robocabs" v amerických ulicích by ve skutečnosti mohlo zvýšit počet jízd, ujetých kilometrů a celkových emisí," píše Nunes ve své zprávě.
Proč? Podle vědců proto, že by se elektrické taxíky staly velmi oblíbenou, levnou, snadno dostupnou a zdánlivě ekologickou alternativou. Kvůli tomu by je ve velkém začali využívat i lidé, kteří by jinak jeli městskou hromadnou dopravou, využívali různé formy sdílené jízdy, šli pěšky nebo jeli na kole. A nebo i ti, kteří by jinak na cestu vůbec nevyrazili.
Tím by rostlo celkové dopravní zatížení ve městech a ve výsledku i emise.
Podle studie by se tak měl vývoj ubírat spíš k podpoře sdílené jízdy ve větším počtu než k vývoji robotických taxíků pro jednoho či dva cestující. "Podpora sdílených jízd by v budoucnu vedla ke zlepšení klimatického profilu autonomních vozidel," dodává tým Ashleyho Nunese.