Tesla

Autopilot Tesly naráží do záchranářů. Úřady kvůli tomu prověří statisíce aut

Americké úřady chtějí prověřit celkem 765 tisíc aut značky Tesla, tedy téměř všechna, která automobilka prodala v USA od roku 2014. Zkoumat se bude systém autonomního řízení a jeho podíl na nehodách. Hlavním důvodem vyšetřování je 11 srážek různých modelů Tesly se zaparkovanými vozidly záchranných složek z posledních let.

Jedenáct srážek, jeden mrtvý, sedmnáct zraněných. To je smutná bilance nehod, do kterých se od července 2018 v USA připletl některý z elektromobilů značky Tesla - vždy šlo o náraz do vozidla záchranných složek a vždy sehrál určitou roli Autopilot Tesly, tedy její systém autonomního řízení.

Právě tyto nehody se staly záminkou pro zahájení vyšetřování amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravního provozu (NHTSA). Ten chce okolnosti nehod prověřit. Většina srážek se odehrála po setmění, ambulance, policejní či hasičské vozy byly v tu chvíli zaparkované na místě zásahu a měly zapnutá výstražná světla.

Podívejte se na následky některých z nich:

Čtyři z 11 zmíněných havárií se staly v letošním roce. V březnu například Tesla Model Y v režimu autopilota "sestřelil" blikající policejní auto na dálnici v Michiganu.

Související obsah

Úřad vzkázal, že se zaměří na "technologie využívané k monitorování, asistenci a vynucování zapojení řidiče do řízení" při využití autopilota. Vyšetřování se týká Modelů Y, X, S a 3, což je celá modelová řada z let 2014 až 2021. Kvůli nehodám bude regulátor prověřovat 765 tisíc aut, které automobilka v té době v USA prodala.

Související obsah

Akcie Tesly po zahájení vyšetřování klesly o 4,32 procenta. Automobilka to nekomentovala. Letos ale několikrát naznačila, že pracuje na vylepšení, které by mimo jiné umožnilo jejímu systému lépe rozpoznávat výstražná světla záchranářských vozů.

Podle některých amerických médií je zahájení vyšetřování známkou toho, že pod novou administrativou prezidenta Joe Bidena budou úřady a regulátoři vůči novým technologiím "tvrdší" a dohled bude přísnější než dosud.

Související obsah

Šéf Tesly Elon Musk každopádně systém autopilota opakovaně hájí. Podle něj snižuje riziko nehody až desetkrát oproti běžným vozům. Tesla také opakovaně upozorňuje řidiče, že i po zapnutí Autopilota musí mít ruce na volantu a musí se věnovat provozu tak, aby stihly v kritické chvíli reagovat.

Související obsah

Autonomní řízení Tesly bylo předmětem vyšetřování už několikrát. Úřady automobilku například vyzvaly, aby zlepšila kontrolu řidičů, jestli skutečně věnují pozornost provozu. Podle americké Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) autopilot Tesly od roku 2016 figuroval nejméně ve třech smrtelných nehodách v USA.

Související obsah

Pokud by tentokrát regulátor nařídil omezení některých funkcí autonomního systému Tesly, mohla by automobilka ztratit konkurenční výhodu před ostatními, upozorňují média s tím, že vyšetřování ale může trvat i rok nebo déle.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Tesla

Důležité Události