Autonomní řízení

Jak bezpečená jsou moderní auta? Stačí pár triků a ošálíte úplně každé

Jak bezpečená jsou moderní auta? Stačí pár triků a ošálíte úplně každé
Zdroj: Car and Driver

Velmi zajímavý test přinesl americký magazín Car and Driver. Zkoušel, jak fungují moderní asistenční systémy v autech a hlavně jak umí vozidla ohlídat řidiče, že dodržuje pravidla. Ukázalo se, že zabezpečení má pořád velké mezery.

Nejde jen o elektromobily značky Tesla, asistenční systémy, které podporují částečně autonomní jízdu a využívají při tom radary či kamery, už dnes montují do svých aut skoro všechny značky. Ať už jde o asistenty, které udržují vozidlo v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomaty, které zase umí držet vozidlo v nastavené vzdálenosti od auta před vámi a samy tomu i přizpůsobují rychlost.

Při jízdě na dálnici pak s kombinací těchto systémů teoreticky můžete klidně sundat ruce z volantu a nohu z pedálů a užívat si plynulou jízdu. Jenže! Právě tohle řidič udělat nesmí - všichni výrobci upozorňují, že šofér MUSÍ mít ruce na volantu, věnovat pozornost provozu kolem sebe a být připraven kdykoliv převzít řízení.

Žádný systém totiž nedokáže stoprocentně zaručit, že auto bude skutečně řídit za vás, že se vyhne všem překážkám a že nedojde k nehodě. Byť třeba Tesla tvrdí, že už je dál a i některé automobilky testují pokročilejší systémy autonomního řízení.

Související obsah

Pořád tak platí, že výrobce musí umět pohlídat, že řidič skutečně "řídí". Tedy, že má ruce na volantu, oči na silnici, zapnutý pás a zadek na sedačce.

Taky už jsme ale viděli desítky případů, kdy šílenci zkoušeli zabezpečení obejít, někteří dokonce ani za jízdy nesedí za volantem:

Související obsah

Jak spolehlivé je zabezpečení proti podobným případům, se rozhodli otestovat kolegové z amerického magazínu Car and Driver. Co zjistili? Že žádný z nich nedokáže zabránit řidiči, aby zabezpečení podfoukl.

"Ne všechny systém se chovají stejně. Proto jsme provedli hned čtyři testy na 17 vozidlech od většiny hlavních výrobců," uvádí Car and Driver.

Jako první se testovalo, jak auta kontrolují, že je řidič připoutaný. Šofér nastavil adaptivní tempomat na 100 km/h a zapnul systém pro udržování v jízdním pruhu. Pak se odpoutal. Například testované Subaru okamžitě všechny asistenty vypnulo, Tesla či Cadillac dokonce začaly brzdit. Většina testovaných vozidel však neudělala nic.

Související obsah

Při druhém testu řidič při stejném nastavení sundal ruce z volantu - auto by mělo řidiče upozornit, že je tam má okamžitě vrátit. "Zjišťovali jsme, kolik času uplyne než se objeví varování a než se asistenční systém sám vypne," popisuje magazín.

Cadillac, Ford, Volvo, Toyota a Lexus zasáhly během 21 sekund, ale například Hyundai umožnil jízdu bez rukou na volantu po dobu 91 sekund a ujel během toho skoro 2,5 kilometru.

Pak redaktoři zkoušeli auta ošálit - na volant položili tréninkové kilové závaží na kotník. Drtivou většinu systémů spoléhající na tlak na volantu to oklamalo, odolaly jen vozy, které mají ve volantu dotykový senzor jako BMW a Mercedes - nepomohla ani lepicí páska nebo připnutí závaží suchým zipem.

Související obsah

Při dalším testu se řidiči snažili ošálit infračervenou kameru, která sleduje řidiče, zda věnuje dostatečnou pozornost provozu před sebou. Jediným vozidlem, který v testu disponoval takovým systémem, byl Cadillac Escalade - systém Super Cruise amerického koncernu GM umožňuje delší dobu řízení bez použití rukou. Ford chce zavést podobný systém koncem roku.

Související obsah

Můžete kameru ošálit a spustit oči ze silnice? Ano. Testovací řidiči si na to vzali zábavné party brýle, které mají oči namalované na sklech. Svůj zrak pak mohli skrz brýle upřít úplně kamkoliv. A nebo taky oči zavřít...

Poslední test byl nejnáročnější - řidiči za jízdy zkusili opustit sedadlo. A ve všech testovaných autech se jim to nakonec podařilo. Se závažím na volantu a pásem zapnutým přes prázdnou sedačku. "Každý blázen, který se odhodlá takovou pitomost zkusit, to může provést. Vozidlo nepozná rozdíl," napsal Car and Driver.

Test probíhal co nejbezpečněji - prováděl se na uzavřené trati, před testovaným vozidlem jelo jiné vedoucí auto, které adaptivní tempomat zpomalovalo a šoféři se jistili speciálně upravenou hokejkou připevněnou k brzdě, tak, aby mohli kdykoliv zastavit.

"Vzhledem k tomu, že tyto semi-autonomní systémy stále získávají další schopnosti, obáváme se, že to bude některé řidiče stále víc povzbuzovat k riskování. Výrobci automobilů by měli mezery v zabezpečení vyřešit, aby zabránili takové idiocii," uzavírá Car and Driver.

Související obsah

Testem prošly vozy Audi SQ5, BMW X7, Cadillac Escalade, Chevrolet Suburban, Ford Mustang Mach-E, Genesis G80, Honda CR-V, Hyundai Elantra, Lexus ES, Mercedes E450, Nissan Rouge (prodávaný v Evropě jako X-Trail), Subaru Crosstrek (v Evropě XV), Tesla Model 3, Tesla Model S, Toyota Rav4, Volkswagen Arteon a Volvo S60.

Proti zneužití se nejlépe bránily vozy BMW, Mercedes a Cadillac, byť všem trikům žádný z nich neodolal.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události