Je malý, výstřední, nabitý technologiemi. Má slušný výkon i dojezd. A rozumnou cenovku. Německý Volkswagen ukázal studii kompaktního crossoveru, podle které má v roce 2025 vzniknout nový model v elektrifikované řadě ID o velikosti zhruba VW Polo. Za úkol má zpřístupnit elektromobilitu širší skupině zákazníků a výbavou porážet i Teslu.
"ID. LIFE je naší vizí městské elektromobility příští generace. Studie ukazuje první výhled na model ID. v segmentu malých vozů, který uvedeme na trh v roce 2025 v cenové třídě kolem 20 000 eur. Elektromobilitu tak zpřístupníme ještě většímu počtu lidí," představil novinku předseda představenstva značky Volkswagen Ralf Brandstätter. Premiéra konceptu proběhla na mezinárodním autosalonu IAA Mobility 2021 v Mnichově.
Vize malého elektromobilu do města kombinuje trvalou udržitelnost a digitalizaci s flexibilním konceptem používání. ID. LIFE lze používat například jako promítací sál či hrací centrum a dá se v něm i ležet pod širým nebem.
"ID. LIFE jsme důsledně přizpůsobili požadavkům mladé cílové skupiny. Jsme přesvědčeni o tom, že v budoucnosti bude automobil v ještě větší míře odrážet životní styl. Budoucím zákazníkům nepůjde jen o mobilitu, nýbrž mnohem více o to, co se svým vozem mohou zažít. ID. LIFE je naší odpovědí na tento požadavek," dodal Brandstätter.
Související obsah
Studie vyčnívá minimalistickým pojetím, designéři se zřekli ozdobných prvků a dalších doplňků na povrchu karoserie. K čistému vzhledu přispívají i horizontální předěly mezi karoserií, prosklenými plochami a odnímatelnou střechou z tkaniny se vzduchovými komorami.
Koncept vychází z menší modulární platformy MEB pro elektromobily. Elektromotor o výkonu 172 kW (234 koní) pohání přední kola a autíčko s ním zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy. Baterie s kapacitou 57 kWh umožňuje dojezd cca 400 kilometrů. "Výkon, kapacitu nabíjení a dojezd budeme dále zlepšovat softwarovými aktualizacemi a s každým novým modelem," slíbil k platformě MEB Thomas Ulbrich, člen představenstva VW odpovědný za vývoj.
Čirému laku karoserie ID. LIFE dodávají přirozenou barvu dřevěné třísky, biologický základ mají i tvrdicí přísady. Tkanina se vzduchovými komorami pro střechu a přední kryt je vyrobena 100% z recyklovaných PET lahví. Dřevo bylo použité i u rámečků na přístrojové desce a v prostoru zadních sedadel. Jako základní suroviny pro výrobu pneumatik zase posloužily mimo jiné bio olej, přírodní kaučuk a rýžové plevy.
Související obsah
Volkswagen chce na trhu elektromobilů porážet i americkou Teslu a přizpůsobil tomu i vnitřní výbavu, která zahrnuje mimo jiné hrací konzole a projektor. Jako obrazovka slouží promítací plátno, které se v případě potřeby vysune z přístrojové desky. Připojit je možné i další zařízení, jejichž napájení zajistí zásuvka 230 V/16 A. Přední i zadní řadu sedadel lze kompletně sklopit - je tak možné interiér uspořádat do celé řady variant od instalace sedadel jako v kině přes dvoumetrové lůžko až po nákladní variantu s maximálně využitelným zavazadlovým prostorem.
Vnější i vnitřní zrcátka nahradily kamery a displej. Zásadní jízdní funkce se ovládají dotykovou plochou na šestiúhelníkovém volantu, který postrádá horní část věnce. Do ovládacího systému lze integrovat i chytrý telefon nebo tablet, kterým může řidič ovládat například navigační systém.
Související obsah
Malý elektromobil s cenou kolem půl milionu korun, který podle konceptu vznikne, má přijít na trh v roce 2025, tedy o dva roky dříve, než bylo původně plánováno. Vyrábět ho má španělská divize koncernu. A podobné vozítko má vzniknout i pro značky Škoda a Seat. Volkswagen plánuje do roku 2030 zvýšit podíl výhradně elektricky poháněných modelů na celkovém prodeji vozidel v Evropě nejméně na 70 procent a v Severní Americe a Číně nejméně na 50 procent.
GALERIE: Studie kompaktního crossoveru Volkswagen ID. LIFE