Velké plány má Praha i česká vláda - během příštích let mají u našich silnic přibýt tisícovky dobíjecích stanic pro elektromobily. Zatím to však s českou elektromobilitou rozhodně žádná sláva není. Letos mají Češi o čistě bateriová auta nejmenší zájem v celé Evropské unii.
Během první půlky letošního roku v Česku přibylo nejméně osobních elektromobilů v EU. Konkrétně bylo u nás od ledna do konce června registrováno 1262 plně elektrických aut, což je jen o 8 vozidel víc než vloni, takže meziroční rozdíl je mizivých 0,6 % Největší zájem byl mezi elektromobily o Škodovky Enyaq, kterých se prodalo 389.
Ani firmy v Česku se zatím o elektromobily nijak zvlášť neperou - podle průzkumu Arval Mobility Observatory je v Česku využívají zhruba třikrát méně, než je průměr zemí EU. Celkově je u nás podle oficiálních dat registrováno necelých 8000 bateriových osobních aut. Reálný počet je však přibližně o 15 % vyšší, hlavně díky registracím ojetých vozidel.
V celé EU bylo v první půlce letošního roku registrováno 356 469 nových osobních elektromobilů - meziročně o 201 193 víc, růst je tak výrazně rychlejší než v ČR. "V uvedeném srovnání tak došlo v Česku k nejnižšímu nárůstu registrací ze všech zemí Evropské unie,“ potvrzuje šéf Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič. Naopak nejvíce elektromobilů přibylo v Německu, Francii, Itálii, Švédsku a Nizozemí.
Víc se u nás letos prodávají plug-in hybridy, i když v evropském srovnání to také žádná sláva není. "V letošním roce se v České republice významně zvýšil zájem o plug-in hybridní vozidla, kterých bylo v uvedeném období registrováno 2187, meziročně o 1442 více," vypočítává Frič.
Celkově jsme tak letos ve spodní půlce unijního žebříčku spolu se Slovenskem, Polskem či Bulharskem. Vůbec nejméně elektrifikovaných aut se v EU prodává na Kypru.
Přitom automobilky v českých továrnách letos vyrobily už přes 63.000 elektromobilů, což je necelých 10 % z jejich celkové pololetní produkce. Škodovka podle CDV od ledna do konce června vyrobila 25.527 čistě bateriových vozů a 18.200 plug-in hybridů, nošovický Hyundai 9.588 bateriových aut a 10.025 plug-in hybridů.
Česko za špičkou pokulhává i v infrastruktuře, byť se to postupně zlepšuje a objem odebrané elektřiny z veřejných dobíjecích stanic roste. Aktuálně je u nás přes 1300 veřejných dobíjecích bodů na sedmi stovkách stanic. Na jeden dobíjecí bod tak připadá zhruba 8 až 9 osobních elektromobilů a plug-in hybridů.
"Data ohledně počtu dobíjecích stanic, resp. bodů považuji za velmi příznivá a to hned ze dvou důvodů. Za prvé to svědčí o tom, že se začíná pozitivně projevovat náš dotační program na podporu dobíjecích stanic, jichž by do konce příštího roku mělo vzniknout téměř 2 000. Zároveň mě těší podíl elektrických vozidel na počet dobíjecích bodů, který je aktuálně dokonce lepší, než jaký po nás požaduje Evropská komise," vzkázal na jaře pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.
Veřejné nabíječky v ČR tvoří jen 0,5 % z jejich celkového počtu v EU (225 tisíc) a to nám přisuzuje místo v polovině žebříčku. Nejvíc nabíječek (přes 66 tisíc) v EU mohou motoristé využívat v Nizozemsku.
V následujících letech se to má i u nás změnit, alespoň podle plánů vlády i pražských radních. Během 10 let má v Česku vyrůst až 16 000 nových dobíjecích stanic.
Co si myslí Češi o konci spalovacích motorů?
Praha chce mít do roku 2025 alespoň 750 dobíjecích stanic, například i na nových lampách veřejného osvětlení. Do roku 2030 pak má v hlavním městě vzniknout 4500 parkovacích dobíjecích stanic.
Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 uvolnit na výstavbu dobíjecích stanic šest miliard korun. A plán národní obnovy, podle kterého se má stát dostat k přerozdělovaným evropským miliardám, pak zavazuje vládu vybudovat během 5 let 5400 dobíjecích stanic pro elektromobily.
Navíc letos na podzim začne platit pravidlo, že každý nový větší bytový dům musí mít všechna parkovací stání vybavená zásuvkou a každá nově postavená kancelářská budova musím mít alespoň jednu zásuvku na pět parkovacích míst.
"Máme cíl postavit do roku 2025 osm set stanic, soustředíme se na hlavní silniční tahy a na velká města, ale se sítí postupně expandujeme i do těch menších měst i silnic nižší třídy," říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík. "Do konce letošního roku postavíme ještě dalších 350 dobíjecích stanic," přidává mluvčí dalšího velkého provozovatele nabíječek, skupiny PRE Petr Holubec.