Bude stát v Česku obří továrna na baterie do elektromobilů? Původně mělo prý být jasno do konce roku, ale Volkswagen verdikt minimálně o půl odkládá.
Koncern Volkswagen na začátku letošního roku oznámil svoje plány na výstavbu šesti obřích továren na baterie v Evropě, jedna z nich by přitom měla stát v Maďarsku, Polsku, na Slovensku, a nebo v Česku. Česká republika o to velmi stojí, rozhodnutí se ale do konce letošního roku nedočká.
Podle ministra průmyslu Karla Havlíčka Volkswagen verdikt o půl roku odkládá. "Předpokládalo se, že se rozhodnou do konce roku, nyní se to přesouvá do poloviny roku 2022," uvedl Havlíček v pondělí, kdy měl spolu s premiérem Andrejem Babišem o takzvané gigafactory jednat s předsedou představenstva VW Herbertem Diessem.
Největší evropská automobilka v pondělí potvrdila, že definitivní rozhodnutí přijde až v roce 2022. Nicméně vzkázala, že o otevření továrny ve východní Evropě stále stojí. Podle vyjádření německé společnosti pozdější rozhodnutí nijak neovlivní termín případné výstavby, jen je třeba vzít v potaz a detailně analyzovat aktuální podmínky v jednotlivých zemích, ekonomické prostředí, strategii elektromobility i dotační podporu. Svou roli jistě hraje i současná krize způsobená nedostatkem čipů pro výrobu aut.
Havlíček tak s vedením koncernu v pondělí podepsal "pouze" memorandum o podpoře výstavby zhruba 3000 dobíjecích stanic v Česku do roku 2025. Memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility v České republice daly dohromady ministerstva dopravy i průmyslu a obchodu společně se Škodou Auto, ČEZem, Správou železnic i Ředitelstvím silnic a dálnic a Ředitelstvím vodních cest.
Společnost Volkswagen doplnila, že její nejvyšší šéf Herbert Diess a člen představenstva odpovědný za technologie Thomas Schmall v pondělí navštívili Českou republiku kvůli jednání ve Škodovce a také kvůli tomu, aby si vyjasnili strategii Česka v oblasti elektromobility. Tématem setkání s ministrem průmyslu byla budoucí orientace tuzemského automobilového průmyslu s ohledem na elektromobilitu, jednání se týkala celého produkčního řetězce elektromobilů.
"Česká republika je atraktivní potenciální lokalitou pro jednu ze šesti továren na výrobu bateriových článků, které Volkswagen plánuje v Evropě vybudovat. Má konkurenceschopné ceny energií i mzdové náklady, dobré napojení na další východoevropské koncernové závody a jedno z největších ložisek lithia v Evropě. Rozhodující je to, že tato země k revoluci v elektromobilitě přistupuje odhodlaně – počínaje přechodem na obnovitelné zdroje energií přes důslednou výstavbu dobíjecí infrastruktury až po komplexní podporu technologií budoucnosti," řekl Thomas Schmall.
O stavbě obří továrny na baterie do elektromobilů na českém území se mluví už několik měsíců. Vicepremiér Havlíček a šéf ČEZu Daniel Beneš podepsali memorandum o podpoře její výstavby už v červenci.
Vzniknout by mohla v mostecké hnědouhelné pánvi, v areálu bývalé elektrárny Prunéřov 1, která byla nedávno odstavena z provozu a ČEZ už pracuje na její demolici a přípravě areálu. Stavět se má začít už za dva roky, továrna má stát přes 50 miliard korun a fungovat by mohla už od roku 2025.
Ročně má továrna vyrobit baterie o kapacitě 40 GWh, které by vystačily na výrobu více než půl milionu elektromobilů, jako je Škoda Enyaq v nejsilnějším provedení, nebo až 800 tisíc menších elektrických aut.
Podle studie poradenské společnosti Deloitte pro Svaz moderní energetiky by realizace pomohla v Česku tlumit negativní dopady spojené s transformací celého odvětví. České ekonomice by továrna mohla v letech 2023 až 2031 přinést téměř 186 miliard korun a vytvořit 33 tisíc nových pracovních míst v navazujících oborech. Už ve fázi výstavby by vzniklo kolem 6000 pracovních míst, samotná fabrika by pak mohla zaměstnat 2500 lidí.
Ve hře je kromě Volkswagenu i jihokorejský konglomerát LG.