Elektromobilita

Český rekord překonán. Tohle auto ukázalo, že se dá jezdit jen za 0,54 Kč/km

Český rekord překonán. Tohle auto ukázalo, že se dá jezdit jen za 0,54 Kč/km
Zdroj: Mercedes-Benz ČR

Elektromobil EQS od značky Mercedes-EQ ujel v běžném provozu 852,9 km na jedno nabití. Stanovil tak několik českých rekordů: stávající hodnotu překonal o 242,9 km a za 10 hodin ujel 641,7 km jako důkaz, že posádka se pohybovala na horní hranici rychlostních limitů. Projel 13 z 14 krajů České republiky a nevyhýbal se ani hornatým regionům. Spotřeba 13,43 kWh odpovídá nákladům 0,54 Kč/km.

Krátce poté, co Mercedes-Benz letos v létě uvedl na český trh luxusní elektromobil EQS od značky Mercedes-EQ, stanovil tento vrcholný model nový český rekord v jízdním dosahu na jedno nabití. V běžném provozu ujel během jediného dne 852,9 km, čímž překonal stávající české maximum o 242,9 kilometru.

Rekordní jízda proběhla se zcela sériovým vozem bez využití služby odemknutí rezervní kapacit na dálku, výsledek byl ověřen a zapsán do české knihy rekordů. Vůz měl přitom v akumulátorech ještě bezpečnou rezervu a dojel podle plánu k nabíjecí stanici.

Rekordmanem je EQS v provedení 450+, které vedle pohonného ústrojí o výkonu 245 kW vyniká nízkou spotřebou a dojezdem 780 km podle normy WLTP. V praxi dosažená hodnota téměř 853 km tak ukázala, že předvídavou jízdou lze dosáhnout i mnohem lepšího výsledku.

Související obsah

​Skutečná spotřeba během zkoušky činila 13,43 kWh/100 km, což při domácím nabíjení a ceně kolem 4 Kč/kWh pro domácnosti využívající ve větší míře elektřinu i pro nabíjení elektromobilu odpovídá nákladům přibližně 0,54 Kč na 1 kilometr jízdy.

Posádku při rekordní jízdě tvořila zkušená dvojice bratrů Tomíškových. Hlavním řidičem byl šéfredaktor webového portálu fDrive.cz Marek Tomíšek, který se úsporné jízdě věnuje více než 15 let. Na trase se střídal se svým bratrem Miroslavem, také ostříleným znalcem efektivní jízdy a příznivcem elektromobilů.

Zdroj: Mercedes-Benz ČR

​"Model EQS potvrdil, že mezi elektromobily nemá v Evropě konkurenci, pokud jde o efektivitu pohonu a dojezd. Velmi dobře funguje nastavení volby rekuperace pomocí pádel pod volantem. Většinou jsme využívali režim 'plachtění' a několikrát jsme z mírného kopce takto bez šlápnutí na pedál jeli i několik kilometrů,“ popisuje Marek Tomíšek.

Podmínky pro rekordní jízdu přitom nebyly ideální. "Ráno bylo poměrně chladno a později se přidal i déšť, který má na spotřebu také negativní vliv. Odpoledne ale pršet přestalo, teplota vystoupala nad 15 stupňů," přibližuje Marek Tomíšek.

Související obsah

​Součástí pokusu o rekord bylo přitom simulovat co nejvíce běžný styl jízdy, proto si jezdci stanovili, že během jízdy objedou celou republiku a nebudou se vyhýbat ani hornatým oblastem. Celkem navštívili 13 z 14 krajů včetně hlavního města Prahy a drželi se horní hranice rychlostních limitů.

"Elektromobil EQS má podle nás ještě větší potenciál. Při kombinaci lepšího počasí a verze se základní výbavou a na standardních, menších kolech by se dalo ujet i mnohem více. Zvláště kdybychom měli k dispozici i pojistku v podobě možnosti dálkového zpřístupnění rezervy v baterii," vypočítává Marek Tomíšek.

Bratři Tomíškovi a elektromobil Mercedes EQS. Zdroj: Mercedes-Benz ČR

​Pojistka slouží zákazníkům, kteří se dostanou do nouzové situace, k zpřístupnění rezervní kapacity, určené jinak k ochraně akumulátoru. Využívat ji lze ovšem jen ve výjimečných případech.

Model EQS stojí na zcela nové platformě, vyvinuté výhradně pro luxusní modely s elektrickým pohonem. K efektivní jízdě přispívá nová generace akumulátorů se sníženým obsahem kobaltu a kapacitou 107,8 kWh, vysoká úroveň rekuperace a rychlosti dobíjení či špičková aerodynamika. EQS je vůbec prvním sériovým vozem, kterému se podařilo dosáhnout součinitele čelního odporu vzduchu cx=0,20.

Akumulátor verze 450+ lze z 10 na 80 % kapacity dobít na rychlodobíjecí stanici za 31 minut, po 15minutovém dobíjení stejnosměrným proudem je k dispozici kapacita pro ujetí až 300 km.

Související obsah

​Marek Tomíšek je držitelem několika rekordních zápisů, které se týkají úsporné jízdy. Spolu s Davidem Kazdou v roce 2017 najeli v sériové Škodě Rapid 1,6 TDI 85 kW na jedno natankování 1601,4 km při průměrné spotřebě 3,44 l/100 km - dosud jde o oficiálně evidovaný zápis v české databance rekordů.

S hybridem Hyundai Ioniq zase Tomíšek dokázal najezdit v reálných podmínkách silničního provozu České republiky v období nízkých lednových teplot 1264 km při celkové spotřebě 47,68 l benzínu, což odpovídá průměrné spotřebě 3,77 l na 100 km. Ioniq je tak od roku 2019 zapsán v České knize rekordů jako nejúspornější hybridní automobil v reálných podmínkách.

Elektromobil Hyundai Kona v minulosti dokázal ujet na jedno nabití až 1026 kilometrů, šlo však o kontrolovanou jízdu pouze na okruhu rychlostí kolem 30 km/h. V podobně "nereálných" podmínkách pak Tesla Model 3 ujela na jedno nabití 975,5 km, ovšem po 1,6 kilometru dlouhém okruhu s minimálním převýšením.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události