Autoservis

Rána pro majitele moderních dieselů. Odstaví nedostatek AdBlue jejich auta?

Rána pro majitele moderních dieselů. Odstaví nedostatek AdBlue jejich auta?
Ilustrační snímek Zdroj: Profimedia

Na seznam nedostatkového sortimentu v automobilovém světě se dostává také AdBlue, roztok syntetické močoviny nezbytný pro moderní diesely obvykle od kategorie Euro 5 výše. Ohrozí tato situace osobní či nákladní dopravu?

Do seznamu toho, co všechno v automobilovém průmyslu chybí, se nyní zařazuje ještě jedna surovina – AdBlue, nebo-li syntetická močovina, která je nenahraditelnou přísadou moderních dieselů splňujících emisní normu Euro 5 a výše. Bez ní prostě dané vozy nepojedou, elektronika řídící jednotky to nedovolí.

Odborníci ÚAMK varují, že nedostatek AdBlue na trhu může zastavit moderní diesely a ohrozit osobní i nákladní dopravu.

"Když tyto roztoky na trhu nebudou, znamená to, že všechny motory kategorie od Euro 5 a výš, které potřebují AdBlue, budou velmi pravděpodobně odstaveny," říká i Petr Bláha, šéf slovenské společnosti Duslo Šaľa, která je největším producentem AdBlue v Evropě.

Vzhledem ke snaze ochránit slovenský trh je teď ve hře dokonce možnost, že Slováci zcela zakážou vývoz látky do zahraničí. Vzhledem k omezování produkce začal dodávat na trh nižší množství AdBlue i druhý největší výrobce z Německa a třetí největší producent z Polska už výrobu zcela zastavil.

Viníkem je nedostatek plynu syntetická močovina, tedy AdBlue, je vedlejší produkt výroby umělých hnojiv, samostatná produkce AdBlue by byla neekonomická.

Související obsah

​Běžná spotřeba roztoku je v osobních autech asi 0,7 litru na 1 000 km. S plnou nádrží, která zatím vyjde asi na 200 korun, tak vůz vystačí zhruba na 20 000 kilometrů. "Když to přepočteme na průměrně ročně českými řidiči najetých 15 000 až 17 000 km, vyjde nám, že nejpozději do roka bude AdBlue chybět většině moderních dieselů," upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota s tím, že auta obvykle nemají plnou nádrž.

Odborníci automotoklubu doplňují, že v ohrožení je i provoz nákladních vozidel a autobusů. Takový kamion v průměru spotřebuje dva litry AdBlue na 100 ujetých kilometrů.

"Zachráněni" jsou ve většině případů majitelé malých dieselů s nižším výkonem. Jejich motory si vystačí s bezúdržbovým systémem nazývaným LNT (Lean Nox Trap). "Z technického hlediska hovoříme o dvojici systémů: běžný oxidačně-redukční katalyzátor a zachytávání dusíkatých sloučenin. Částicový filtr LNT se po uložení oxidů dusíku jich musí zbavit, a to vypálením. Což se děje bez zásahu řidiče. Má to ale jiný "zásah", a to na peněženku, protože tento systém automaticky vypaluje i jednou za 300 km a k tomu automaticky zvyšuje výkon, tedy spotřebu," popisuje Sirota.

Související obsah

​Druhé řešení používá právě AdBlue. Jde o vstřikování vodného roztoku močoviny (asi 32,5 % + destilovaná voda) do výfuku, přesněji před katalyzátor SCR. Tam se roztok rozloží na čpavek a oxid uhličitý. Složky pak reagují s NOx a vše skončí v podobě vypouštěného dusíku a vody. 

"Osobní vozy žádající AdBlue na to obvykle ve třech krocích informují řidiče kontrolkou a jejím podbarvením, které se postupně změní až na červené a jakmile se dojezd na roztok dostane na hranici 0 až 600 km," doplňuje Igor Sirota.

Související obsah

​Kontrolka se při nedostatku močoviny nakonec stává neodbytnou svým pravidelným blikáním a nápisem požadujícím doplnění AdBlue. "Po následném zastavení už řidič motor nemusí nastartovat. Na vině není technika, agregát by pracoval i bez močoviny, ale elektronika mu to nedovolí," upozorňuje mluvčí ÚAMK na evropský předpis EHK 83, který automobilkám takové opatření nařizuje.

Pro další rozjezd je třeba dolít minimálně 4 až 5 litrů roztoku, jinak zůstane auto stát.

Odborníci ÚAMK proto mají pro řidiče tři důležité rady:

vždy s sebou vozit alespoň zmíněné "rezervní" množství močoviny

 v žádném případě nemávnout rukou nad rozsvícenou kontrolkou, protože dříve nebo později se auto už nerozjede

nespoléhat ani na "záchranný kruh", tedy dočasný provoz, který auto umožní i bez funkčního SCR filtru (zhruba 1 000 km).

"Spoléhat se na to především při dlouhé cestě třeba do zahraničí experti ÚAMK nedoporučují. Už proto ne, že nadcházející nedostatek AdBlue se netýká jen Česka, ale vlastně celé Evropy, takže životadárnou močovinu motoristům na jejich zahraniční cestě třeba nebudou moci nalít ani v sousedních zemích," dodává Sirota.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události