Už před dvěma lety byly na třech místech české dálniční sítě nainstalovány moderní systémy pro automatické vysokorychlostní vážení projíždějících kamionů. Po dokončení D1 přibyla další váha i tam. Vážení na dálku a hlavně pokutování řidičů ale zatím hodně pokulhává. A přetížené kamiony dál beztrestně ničí naše dálnice i mosty.
Stovky přetížených kamionů každý den projedou po českých dálnicích, které postupně ničí. Navíc ohrožují ostatní, protože s příliš těžkým nákladem ztrácejí na ovladatelnosti a prodlužuje se jejich brzdná dráha. "Hmotnost vozidla má také negativní vliv na hluk, prach, otěr pneumatik, spotřebu paliva a množství výfukových plynů," dodává Roman Ličbinský z Centra dopravního výzkumu (CDV).
Dá se s tím vůbec něco dělat? "Ano, s pomocí moderního vybavení lze přetížená nákladní vozidla odhalit a to i bez jejich zastavení a převážení. Způsob vážení vozidel při jejich pohybu se označuje jako vysokorychlostní vážení a jedná se v dnešní době o nejefektivnější způsob kontroly dodržování limitů hmotnosti," doplňuje CDV.
Tři speciální "váhy" už na českých dálnicích dokonce máme - na D5 u Plzně a na D35 Olomouce je Ředitelství silnic a dálnic nechalo instalovat už před necelými dvěma lety, na D2 u Brna vloni. Stály zhruba 30 milionů korun. Letos k nim přibylo čtvrté místo - od ukončení modernizace D1 na začátku října funguje automatické vážení i u Jihlavy, byť zatím v pilotním provozu.
Bezobslužné systémy vysokorychlostního vážení se skládají ze senzorů ve vozovce, z kamer nad silnicí, které snímají registrační značku i celé vozidlo, a z vyhodnocovací elektroniky. "Senzory jsou zabudovány přímo do vozovky, takže vozidlo přes ně plynule přejede a řidič nákladního vozidla ani neví, že bylo provedeno měření. Zařízení dokáže také zaznamenat hmotnost vozidla při náhlém zrychlení nebo zpomalení, při změně jízdního pruhu nebo i při jízdě po krajnici," popisuje Emil Doupal, specialista na problematiku vysokorychlostního vážení z CDV.
Na zmíněných místech senzory zaregistrují měsíčně více než 3000 přestupků v jednom směru jízdy! To znamená, že po jedné váze přejede zhruba 100 přetížených kamionů denně.
Jenomže ani tak systém zatím moc nepomáhá. Pokuty za přetížené kamiony dlouho nikomu nechodily a ani teď není vážení bez problémů.
Data z vysokorychlostních vah mají dostávat příslušné obce s rozšířenou působností, jejichž úředníci je mají vyhodnocovat a vymáhat pokuty. Zpočátku však nebylo, jak velké objemy dat obcím předat. "Formu předávání dat se podařilo vyřešit centrálním úložištěm dat a jeho zpřístupněním pro úřady obcí s rozšířenou působností," naznačuje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka, že tenhle problém je vyřešen.
To ale není vše. Vymáhání pokut obcím komplikuje i vysoký počet přestupků, data, fotky a videa prostě úředníci nejsou schopni zpracovat.
"Právě vymožitelnost a administrovatelnost přestupkového jednání je s ohledem na takto vysoký počet identifikovaných přestupků zásadním aspektem, který se nyní s obcemi s rozšířenou působností řeší," říká Jemelka.
Usnadnit by to měla nová pravidla automatického vážení. "Uvedená věc se řeší návrhem novely vyhlášky, která by umožnila vážení provádět i v jiném, než nepřetržitém režimu, což by mělo umožnit snížit množství přestupků, které jsou postupovány na obce s rozšířenou působností," doplňuje mluvčí ministerstva dopravy.
Další potíže jsou s pokutováním zahraničních kamionů, přitom právě ty jezdí přes Česko nejčastěji přetížené. Kvůli evropským pravidlům není možné kamiony z ciziny identifikovat automatickým vyhledáváním údajů v centrální evidenci. "Toto bohužel "směrnice o EUCARIS", což je evropský registr vozidel, neumožňuje. Pro ztotožňování zahraničních vozidel jsou využívána data z mýtného systému v rozsahu, v jakém jsou v něm k dispozici," podotýká Jemelka.
Není ani jasné, zda všechny speciální váhy v současnosti fungují. Jedna z nich nebyla funkční - senzory nemohly správně měřit kvůli nerovnostem povrchu. Ředitelství silnic a dálnic slíbilo, že situaci napraví. Bez problémů by se mělo na D2 vážit snad na konci roku.
Další informace ale ministerstvo zveřejňovat nechce. "Nepovažujeme za taktické sdělovat, která váha momentálně splňuje podmínky certifikace pro tzv. ostrý provoz, neboť by tím mohlo docházet k jejímu objíždění, což by bylo v rozporu s účelem, kvůli kterému byly váhy pořizovány," dodává mluvčí František Jemelka.
Za přetížené kamiony odhalené prostřednictvím moderního systému na českých dálnicích tak padlo jen pár desítek pokut.