Automobilky

Bídné časy automobilek. Výroba aut se v Česku propadla skoro o polovinu

Říjnová produkce automobilů v Česku se propadla téměř o polovinu. Můžou za to odstávky způsobené nedostatkem čipů. Vysoké ztráty počítají automobilky i jejich dodavatelé. A situace zůstává napjatá.

České továrny Toyoty, Hyundai a Škoda Auto během října zaznamenaly obrovský propad ve výrobě. Celkem se produkce aut v Česku propadla o 47 %, z linek sjelo 68 202 osobních vozidel.

"Aktuální statistiky Sdružení sice sledují jen výkonnost automobilek, nicméně propad domácí i evropské produkce vozidel působí násobné ztráty především na straně dodavatelských firem. Ohroženy jsou tak zejména firmy malé a střední. Ačkoliv některé zprávy z posledních týdnů naznačují mírné zlepšení, situace zůstává nadále extrémně napjatá," říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Celkově bylo v letošním roce vyrobeno 899 855 automobilů. To je o 4 % méně než ve stejném období loňského roku, který byl dosud objemově nejhorším od roku 2014, a skoro o čtvrtinu méně než v roce 2019. Pod tíhou přetrvávajících bezprecedentních omezení a výpadků ve výrobě proto automobilový průmysl apeluje na vládu, aby urychleně schválila systém dočasné podpory zaměstnanosti z programu Antivirus.

Související obsah

"Průtahy a nejistotu ohledně spuštění programu považujeme za těžko pochopitelné, přičemž současnou složitou situaci firem dále prohlubují. Už před měsícem přislíbila vláda podnikům v odvětví svou pomoc s částečnou náhradou mezd a firmy s touto pomocí počítaly. Tuzemské podniky jsou také znevýhodněny vůči své zahraniční konkurenci, která srovnatelných programů, jako je například aktivní kurzarbeit v Německu či pokračující obdobný program Antivirus na Slovensku, využívat může," dodává Petzl.​

Automobilce Hyundai se i přes zpomalení daří jako jediné čipové krizi odolávat. Od ledna do konce října vyrobila 231 600 vozidel, tedy o 21,8 % více než vloni. V říjnu bylo v Nošovicích vyrobeno 24 300 aut ( proti loňsku o 8,8 % méně).

Škoda Auto, která v průběhu října musela výrazně omezit produkci v tuzemských závodech, vyrobila v dosavadním průběhu roku 547 174 vozidel (- 11,0 %). V říjnu se výroba propadla o 59,2 % na 32 865 automobilů.
 
Také na produkci kolínské Toyoty se výrazně podepsala čipová krize. V říjnu bylo vyrobeno 11 037 automobilů (- 49,0 %). Od začátku roku vyrobila Toyota celkově 121 081 vozidel (- 8,5 %).

Související obsah

​Logicky padají i prodeje, a to v celé Evropě. Prodej nových osobních aut v EU v říjnu meziročně klesl o 30,3 procenta na 665 001. Celkově za prvních deset letošních měsíců ale statistiky hlásí mírné zvýšení prodejů o 2,2 procenta zhruba na 8,2 milionu aut. Hlavně díky silnému růstu na začátku roku před čipovou krizí.

V říjnu už největší evropské automobilové trhy zaznamenaly dvouciferné ztráty. Prodej se snížil čtvrtý měsíc po sobě a říjen byl nejhorším říjnem v historii záznamů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). Propady hlásí hlavně koncern Volkswagen, nejhůře si přitom vedla Škoda, které prodeje v EU meziročně klesly o 50,2 %

Související obsah

​V České republice se podle statistik v říjnu prodalo 12 670 nových aut, což je meziročně o 24,7 % méně. Celkem se za prvních deset měsíců roku počet registrací drží zatím v plusu (nárůst o 5,7 procenta na 174 494 prodaných aut).

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události