Ojetá auta dovezená ze zahraničí byla považovaná za dobrou koupi, a to ať už kvůli svému stavu a výbavě, nebo kvůli své ceně. Dnes už to ale rozhodně neplatí. Přibližně půlka dovezených aut je starší 10 let, každé zhruba páté auto je starší víc než 15 let a třetina z dovezených ojetin je dokonce po havárii nebo větším poškození. Podle některých odhadů jsou to dokonce skoro dvě třetiny! A velká část havarovaných vozidel se přitom u nás pak prodává jako nehavarovaná.
Minimálně třetina ojetých osobních aut dovážených do Česka ze zahraničí je po havárii nebo větší škodě. A rozhodně nejde o žádné škrábance – podle analýzy společnosti Cebia dosahují škody na dovezených autech jen za jeden měsíc téměř jedné miliardy korun.
Od května se přitom do Česka dováží stále více aut a čísla jsou vyšší než v předchozích letech. V některých měsících jde dokonce o nejvyšší čísla od roku 2008.
"Zkontrolovali jsme více než 30 000 dovezených ojetých vozidel a zjistili jsme, že u nich došlo k haváriím, jejichž opravy byly vyčíslené pojišťovnami na 1,6 miliardy korun v přepočtu. Z toho připadla částka 1,12 miliardy korun na havárie a poškození a 488 milionů korun na vyčíslení oprav po totálních haváriích," vypočítává Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním historie ojetin, a pomáhá tak motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu.
Vzhledem k tomu, kolik se do Česka dováží aut, z čísel vyplývá, že částka připadající na opravy aut dovezených v jednom měsíci dosahuje zhruba 917 milionů korun. Průměrná výše škody při havárii či poškození dosahuje dle provedené analýzy 4 826 eur, tedy zhruba 126 tisíc korun. Průměrná výše škody po totální havárii dosahuje 13 222 eur, což je cca 344 tisíc korun.
Podle pojišťoven je každé třetí dovezené auto (33,6 %) po havárii či větším poškození. Zhruba polovina havarovaných vozidel však statistikami pojišťoven vůbec neprojde.
"Zkontrolovali jsme přitom pouze data od pojišťoven, velká část havárií a poškození především starších aut, která už nemají havarijní pojištění, však přes pojišťovny vůbec nejde. Ve skutečnosti tedy bude podíl havarovaných aut mnohem větší," varuje Pajer s tím, že podle odhadů a zkušeností bude podíl dovezených havarovaných aut dosahovat minimálně 60 %.
Podle analýzy společnosti Cebia jsou totální havárie o něco častější u dovezených vozů na benzín. Běžné havárie a poškození jsou pak stejně časté u vozů na benzín i na naftu.
Samotná havárie přitom ještě neznamená, že vozidlo už nemůže být schopné bezpečného provozu. "Rozhodně nelze říci, že každé auto, které zažilo havárii či poškození, je na odpis a už by se jím nemělo jezdit. Je však třeba vědět, jak bylo havarované, jak bylo opravené, a koupit ho za odpovídající cenu. Problémem je, že velká část aut po haváriích, a často i po totálních haváriích, se prodává jako nehavarovaná," upozorňuje Pajer.
Zjistit, zda vozidlo bylo havarované či poškozené, lze buď v nezávislém autoservisu, nebo prověřením jeho historie například v systému Autotracer.