"Data nejsou zrovna nejoptimističtější," přiznává pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský. Česko totiž v elektromobilitě tápe. Menší zájem o elektromobily je v celé EU už pouze na Kypru.
Zájem o elektromobily v Evropské unii stoupá – vloni jich bylo v celé EU zaregistrováno 1,75 milionu, meziročně je to o dvě třetiny víc. Ještě v roce 2020 byl podíl elektrických aut na všech registrovaných vozidlech 10,5 %, vloni už to bylo 18 %.
Nejvíc přitom bylo registrováno čistě bateriových aut – v celé EU 878 tisíc, což znamená 9,1% podíl a meziroční růst o 63,1 %.
Plug-in hybridů bylo zaregistrováno o něco méně: 867 tisíc, což znamená podíl těsně pod 9 %, ale zároveň meziroční růst o 70,7 %.
A co Česká republika? Ta je hluboko pod evropským průměrem. Zatímco počet i podíl bateriových elektrických vozidel se v zemích EU v uplynulém roce meziročně významně zvýšil, vývoj v České republice byl opačný. Vloni bylo u nás registrováno 2 646 čistě elektrických aut. Jejich prodeje se proti roku 2020 dokonce o pětinu propadly. Proč? Podívejte se zde:
Podíl aut jezdících výhradně na baterky na všech registracích nových aut v Česku činil ani ne 1,3 %. A s takovým podílem patřila v roce 2021 České republice v EU 25. příčka. Za námi s 0,8% podílem skončil už jen Kypr (Malta v přehledu členských států chybí).
Měřit se tak můžeme ještě se Slovenskem či Polskem. "Ze zemí V4 byl na Slovensku evidován 1,5% podíl, v Polsku 1,6% podíl a v Maďarsku 3,5% podíl," uvádí ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič.
Naopak nejvyšší podíly elektromobilů byly evidovány v Nizozemsku (19,9 %), Švédsku (19,1 %) a Rakousku (13,9 %).
Při přepočtu registrovaných elektromobilů na milion obyvatel je to jen o málo lepší – za tahouny Evropy pořád výrazně zaostáváme:
"Srovnali jsme přírůstky registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel za posledních 5 let, tedy za období 2017–2021, na počet obyvatel. Zatímco v absolutních počtech bylo nejvíce bateriových elektrických vozidel registrováno v Německu, Francii a Nizozemsku, v relativním srovnání bylo nejvíce bateriových elektrických vozidel registrováno v Nizozemsku, Lucembursku a Švédsku," popisuje výzkumný pracovník CDV Lukáš Kadula.
"Ta data nejsou zrovna nejoptimističtější," přiznává Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. A připouští, že velkou brzdou je nulová dotační podpora.
"Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější," dodává Bezděkovský.
Jakou roli může hrát finanční podpora, dokazuje třeba příklad Lucemburska, kterému ještě v roce 2019 patřilo v unijním žebříčku až 15. místo. Předloni se už země zařadila na třetí místo, a vloni dokonce na druhé, tedy hned za Nizozemsko.
Na pořízení osobního elektromobilu (nebo auta na vodík) tam majitelé v letech 2019 a 2020 dostávali od vlády příspěvek až 5 000 eur (přes 120 tisíc korun), vloni se příspěvek zvýšil až na 8 000 eur (bezmála 200 tisíc korun), pokud to nepřesáhne polovinu kupní ceny elektromobilu.
Pořízení elektromobilu podporuje vláda i v Norsku, Nizozemsku, Francii či Rakousku. Příspěvky na pořízení elektromobilu se pohybují od 4 000 do 7 000 eur, například v Německu je i díky další slevě automobilek možné pořídit elektromobil až o 9 000 eur (necelých 220 tisíc korun) levněji. Některé země provoz elektrických aut podporují i nižším zdaněním.
Také v infrastruktuře, tedy hlavně v počtu veřejných nabíjecích stanic, jsme daleko za evropskou bateriovou špičkou.
Ministerstvo dopravy to hodlá změnit. Do roku 2027 chce do budování dobíjecích stanic investovat 5,5 miliardy korun. Letos by mělo přibýt 1 500 dobíjecích stanic za zhruba 300 milionů korun.
Na rozvoj elektromobility se připravuje obří dotační program ve výši 940 milionů korun. Na peníze ale nejspíš dosáhnou jen firmy a živnostníci, kteří za ně mají pořídit 4 550 nových aut na elektriku či vodík nebo nákladní elektrokola.