Evropský automobilový průmysl naplno pocítil rizika spojená s globálně propojeným dodavatelským řetězcem a závislostí na zdrojích z východu. Jakmile vypadne jeden dílek řetězu, nastává obrovský problém. Ukázal to nejprve nedostatek polovodičů způsobený dopady pandemie a koronavirových omezení a teď akutní nedostatek kabelových svazků z Ukrajiny, jejichž dodávky přerušila ruská invaze. Škodovku i její mateřský Volkswagen drsně zasáhl výpadek ve fabrikách, které vyrábí kabelové svazky na západní Ukrajině.
Stryj je město oblastního významu, leží zhruba 60 kilometrů jižně od Lvova. Místní továrna však lokální význam výrazně přesahuje. Spolu s dalším závodem v 160 kilometrů vzdálené Kolomyji patří nadnárodní společnosti Leoni, zaměstnává přes 7000 lidí z celého okolí a vyrábí kabelové svazky, které jsou pro automobilový průmysl nezbytné.
Jak se ukázalo, výpadek ve výrobě uprostřed ukrajinské Haliče, může vyřadit ze hry takové obry, jako je Opel, Porsche, Volkswagen, Audi nebo Lamborghini. A taky českou Škodovku.
Jak uvádí automobilový portál Just Auto, západní Ukrajina je pro zahraniční firmy atraktivní díky relativně vysoké kvalitě výroby a přitom nízkým nákladům na místní kvalifikovanou pracovní sílu. I dopravní spojení na západ bylo celkem v pořádku, dokud na Ukrajinu nevstoupila ruská armáda.
Globální firma Leoni Wiring Systems má hlavní sídlo v německém Norimberku, ale výrobních závodů a poboček má desítky po po celé Evropě, včetně Slovenska, Maďarska nebo i Česka, kde do její sítě patří závod v Ostrově u Stříbra. Leoni ale vyrábí i v severoafrických zemích, jako je Egypt, Tunisko nebo Maroko, v Turecku, v Asii nebo Severní i Jižní Americe.
Jde o předního výrobce kabelů a kabelových sestav pro automobilový průmysl, ale i pro další odvětví. Po celém světě má přibližně 100000 zaměstnanců ve 30 zemích a v roce 2020 vygenerovala tržby přes 4 miliardy eur.
Na Ukrajině není jediná - kabelové svazky do aut tam vyráběly i japonské společnosti Yazaki a Fujikura nebo francouzský Nexans či rakouský Kromberg & Schubert. Fujikura ukrajinskou výrobu prý úplně zastavila, další pracují se sníženou kapacitou. Vyjadřovat se ale zatím moc nechtějí.
Automobilkám dodávají většinou celé a na zakázku připravené elektroinstalační systémy a související komponenty. A na dodávkách z Ukrajiny byly závislé výrobní závody několika automobilek a jejich subdodavatelů po celé Evropě. Dodávky kabelů prostě braly jako samozřejmost, z Ukrajiny podle AutoAnalysis pocházela pětina kabelových svazků pro Evropu.
"Produkty kabelových svazků jsou často specifikovány na zakázku pro konkrétní platformy a modely vozidel, přičemž skladové zásoby jsou velmi omezené," píše portál Just Auto.
Když byly dodávky z Ukrajiny koncem února přerušeny, dopad na výrobce vozidel byl okamžitý. Kabelové svazky jsou poměrně složité komponenty, takže výrobu nelze v krátké době přeskupit nebo snadno nahradit.
Uvnitř každého auta je téměř pět kilometrů kabeláže! Systémy přenášejí pokyny řidičů po celých vozech - od řízení až třeba po otevření víka od kufru. Tuhle změť "špaget" drží pohromadě v propojené sestavě právě poměrně levný kabelový svazek.
Jakmile se po ruské invazi přerušily dodávky hotových svazků, BMW i Volkswagen musely odstavit továrny po celé Evropě. "Bez kabelových svazků nemůžete začít montovat ani nekompletní auto," podotýká pro Financial Times výkonný ředitel pařížské poradenské společnosti AlixPartners Alexandre Marian.
A na to doplácí i Škodovka, která oznámila, že musí přerušit výrobu elektrického SUV Enyaq. Ale ohrožena není jen výroba kabely nejvíc protkaných elektromobilů. "Ohrožení výroby, vyplývající z nedostupnosti kabelových svazků, se dotýká i modelů Scala a Kamiq," doplňuje vedení společnosti Škoda Auto.
"Globální dodavatelská síť koncernu Volkswagen, která obsahuje více než 40000 dodavatelů, zahrnuje také řadu dodavatelů na západní Ukrajině. Vzhledem k současné situaci v tomto regionu může dojít k narušení dodavatelského řetězce. To může vést k úpravám výrobních programů v jednotlivých závodech koncernu," vysvětluje česká automobilka, která má na Ukrajině tři přímé dodavatele, dva další dodavatele určené jen pro některé konkrétní díly a dalších pět subdodavatelů.
"Pro Evropu se skladová zásoba dle konkrétní dílové reference pohybuje v rozmezí 6-25 pracovních dní v závislosti na konkrétním dílu. Na zajištění dalších dodávek nebo případném využití okamžitě dostupných alternativ intenzivně pracujeme," vzkazuje Škodovka a podobně postupují i další výrobci.
BMW oznámilo, že výrobu v Mnichově a Dingolfingu postupně obnovuje, ale jde to ztuha - podle agentury Reuters automobilka varovala, že kvůli nedostatku dílů přijdou další výpadky. A například výroba Mini v anglickém Oxfordu je dál vyřazená.
I Mercedes-Benz avizoval, že výpadky brzy výrobu zásadně ovlivní. Naproti tomu koncern Stellantis tvrdí, že už své zdroje z Ukrajiny přesunul jinam po Evropě, jen podle Reuters nechce říci kam.
"I když jde v první řadě o humanitární krizi, hrozí, že ruská invaze na Ukrajinu významně přispěje ke stávajícím ekonomickým a zásobovacím výzvám pro globální ekonomiku, právě když se svět vynořoval ze stínu pandemie," podotýká portál Just Auto s tím, že se opět ukázala křehkost dodavatelského řetězce pro automobilový průmysl.
Přesunutí výroby kabelových svazků na jiné "nízkonákladové" trhy, jako je Rumunsko, Srbsko nebo Tunisko, je finančně i logisticky náročné - žádá si investice do nového zařízení pro zvýšení kapacity a to může trvat měsíce.