Ekonomika

Renault po Zelenského kritice otočil. Výrobu v Rusku po pár dnech zase stopl

Renault po Zelenského kritice otočil. Výrobu v Rusku po pár dnech zase stopl
Zdroj: Profimedia

Francouzská automobilka Renault ve středu pozdě večer oznámila, že opět zastaví svoje výrobní aktivity v Rusku. Stopka přišla jen pár hodin poté, co automobilku ostře zkritizoval ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj za její rozhodnutí z počátku týdne, kdy výrobu ve své moskevské továrně obnovila.

Francouzský výrobce aut Renault v pondělí obnovil provoz ve své továrně v Moskvě. A ve středu večer se rozhodl ji zase zavřít. "Aktivity Renault Group v jejím výrobním závodě v Moskvě jsou ode dneška pozastaveny," uvedla společnost v prohlášení po zasedání představenstva.

Renault má v Rusku na automobilový průmysl silné vazby, moskevská továrna funguje od roku 2005 a francouzská skupina vlastní dvoutřetinový podíl ve firmě AvtoVaz, která vyrábí auta značky Lada.

Partnerem Renault Group v AvtoVazu je ruský státní konglomerát Rostec (Rostěch), který mimo jiné vyrábí zbraně a vojenskou techniku a který řídí Putinův blízký spojenec Sergej Čemezov.

Rozhodnutí znovu zastavit výrobní aktivity v Rusku přišlo poté, co Zelenskyj vzkázal francouzským firmám, aby přestaly "sponzorovat ruskou válečnou mašinérii." Upozorňoval, že lidské hodnoty by měly mít větší cenu než obchodní zisk. "Francouzské společnosti musí opustit ruský trh," řekl francouzským zákonodárcům.

Související obsah

​A ukrajinský ministr zahraničí Dmytro Kuleba dokonce vyzval ke globálnímu bojkotu produktů Renaultu vzhledem k rozhodnutí zůstat na ruském trhu.

Renault své továrny v Rusku přitom krátce po invazi na Ukrajinu zavřel, stejně jako jiné automobilky, včetně Škodovky a jejího mateřského koncernu Volkswagen, které se z Ruska stáhly. Tehdy ale měly být hlavním důvodem potíže se zásobováním a dopravou po vypuknutí války.

Před pár dny se rozhodl k výrobě vrátit. A strhla se ostrá kritika. V Renaultu si přitom drží 15% podíl francouzský stát a vláda jeho návrat do Ruska podle britského deníku Guardian podpořila.

Ještě na začátku týdne tak skupina Renault doufala, že bude v Rusku moci pokračovat, protože ruský trh generuje zhruba desetinu jejích globálních příjmů. Svoje nehmotná aktiva, pozemky, budovy a zařízení na ruském území vyčíslila na víc než 2,1 miliardy eur.

Teď bude muset svůj finanční výhled na rok 2022 výrazně snížit. A nejspíš i na další roky.

Ze středečního prohlášení se dá vyčíst, že Renault Group zvažuje i prodej podílu v AvtoVaz. "Skupina vyhodnocuje své možnosti ohledně podílu ve společnosti AvtoVaz a zároveň se chová zodpovědně vůči svým 45 000 zaměstnancům v Rusku," doplnila automobilka s tím, že už provádí nezbytná opatření s ohledem na respektování mezinárodních sankcí.

Související obsah

​"Skupina pokračuje ve své politice prodeje orientované na hodnotu, posiluje svou konkurenceschopnost a urychluje program snižování nákladů," dodává Renault Group, kterému patří i rumunská Dacia.


Agentura Bloomberg ale připomíná, že ústup z Ruska zasadí Renaultu další ránu – automobilka čelí kritické sérii průšvihů: v roce 2018 byl zatčen bývalý šéf Carlose Ghosna kvůli údajnému zatajování příjmů a zneužívání firemní kasy, což téměř rozvrátilo partnerství s Nissanem. Společnost pak dostávala z nejhoršího půjčka, za kterou se zaručila francouzská vláda. Pak přišla pandemie a Renault byl těžce zasažen i následným globálním nedostatkem polovodičů.

Od začátku ruské invaze na Ukrajinu akcie automobilky klesly o více než čtvrtinu. Skupina působí ve více než 130 zemích a v roce 2021 prodala 2,7 milionu aut.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události