Ekonomika

Trh v Česku trpí válkou na Ukrajině. Chybí nová auta, mizí už i zánovní ojetiny

Trh v Česku trpí válkou na Ukrajině. Chybí nová auta, mizí už i zánovní ojetiny
Výroba aut | Zdroj: TV Nova

Automobilový průmysl hlásí další pád. Výroba nových aut na začátku letošního roku znovu klesla, oproti loňsku skoro o pětinu. A na trhu se začíná naplno projevovat i nedostatek zánovních ojetin. Pořídit nové auto nebo auto s nájezdem do 50 000 kilometrů je dneska problém.

Automobilky v Česku za první tři měsíce letošního roku vyrobily celkově 269 090 osobních aut, což je o 18,9 % méně než v prvním loňském čtvrtletí. V březnu už byl meziroční pokles víc než pětinový.

"Propad je daný negativním trendem produkce osobních vozidel v důsledku nedostatku některých komponentů a narušených dodavatelských řetězců způsobených ruskou invazí na Ukrajinu," uvádí Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

Automobilky zejména v březnu čelily kvůli ruské agresi velké nejistotě a nedostatku dílů. Autoprůmysl tak čelí po dvou letech pandemie další obrovské nejistotě.

"V důsledku války na Ukrajině, ale i pokračujícího covidu ve světě jsou nadále velmi napjaté dodavatelské řetězce. Viditelným dopadem ruské agrese na Ukrajině je omezení výroby v důsledku chybějících kabelových svazků a problémy i nadále způsobuje nedostatek čipů. Kombinace těchto faktorů například březnovou výrobu přiblížila první vlně pandemie, kdy byl autoprůmysl na několik týdnů zcela zastavený," komentuje aktuální situaci prezident AutoSAP Martin Jahn.

Související obsah

​"Ještě větším problémem pro celý sektor je ale také strmý růst cen energií a pohonných hmot a rostou zákonitě i ceny různých komponentů tak, jak se zvedá cena surovin, ze kterých se vyrábí. Výrobní náklady se tak mohou pro některé firmy zvýšit o desítky až stovky milionů korun ročně navíc. Apelujeme proto na vládu, aby uvedla v platnost takzvaný kurzarbeit, který by cíleně pomohl firmám především v dodavatelském sektoru, pro něž se situace stává neúnosnou," dodává Martin Jahn. 

Produkce kolínské Toyoty je v meziročním srovnání o zhruba pětinu nižší. Naprostá většina vyrobených vozidel navíc zamířila na export. "První čtvrtletí letošního roku byl výrobní plán zaměřen na výrobu modelu Yaris a přípravu výroby nového vozu Aygo X počátkem března. Od nového roku se v našem závodě vyrábí jen modely Toyota," vysvětluje Tomáš Paroubek, manažer kolínského závodu odpovědný za bezpečnost a vnější vztahy.

Ještě větší propad hlásí Škoda Auto –⁠ během prvních tří měsíců vyrobila v Česku o 27,8 procenta méně aut než vloni. "Máme za sebou nesmírně náročné první čtvrtletí: polovodiče jsou stále vzácným zbožím a kvůli válce na Ukrajině pak máme nedostatek komponentů od místních dodavatelů," popisuje člen představenstva Škoda Auto za oblast Výroby a logistiky Michael Oeljeklaus.

Související obsah

​Lépe se dařilo závodu automobilky Hyundai v Nošovicích, ve kterém v prvním čtvrtletí vyrobili o 13 % aut víc než vloni. "Už tak složitá situace v autoprůmyslu byla v prvním čtvrtletí dále umocněna válkou na Ukrajině. Naše společnost nicméně nemá ukrajinské dodavatele ani zaměstnance a k přímému ovlivnění výroby tedy nedošlo," přibližuje situaci v Hyundai generální manažer pro administrativu závodu Petr Michník. "Předpovídat vývoj v delším horizontu je však nadále velmi obtížné," dodává.

Nejistá je i situace na trhu ojetin, ze kterého mizí hlavně zánovní auta do čtyř let stáří a 50 000 najetých kilometrů. Podle pravidelné analýzy trhu společnosti Aures Holdings meziročně ubylo z české nabídky přes 3 300 takových vozů.

Trend tak se zpožděním navazuje na dva roky trvající problémy automobilek. "Obecně sice nabídka ojetých vozů na tuzemském trhu meziročně i meziměsíčně mírně rostla, ale to se týká zejména starších vozů, kterých se ze západních zemí v současné době dováží nejvíce od roku 2008," říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA Auto a Mototechna v České republice.

Související obsah

​"U zánovních aut, kterými zákazníci dosud nahrazovali výpadky v dodávkách těch nových, se s určitým odstupem začíná projevovat nedostatek stejně jako na primárním trhu. Tím, že nejsou nová auta, tak pochopitelně nemohou v dostatečné míře vznikat ani ta zánovní. To je jeden z důvodů, proč medián ceny u mladých ojetin jen za poslední rok vzrostl víc jak o čtvrtinu," doplňuje Vorlík.

Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostla průměrná cena zánovních aut v tuzemsku o 136 000 korun (26,2 %) na letošních 655 000 korun. Mezi zánovními auty je nejvíce SUV, následují hatchbacky a kombíky. Mezi SUV se na prvních třech místech pohybovaly škodovácké modely Kodiaq, Karoq a Kamiq.

Čechy trápí zvyšování cen. Podívejte se, co zdražilo za poslední rok nejvíce:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Ekonomika

Důležité Události