Nedostatek nových aut se projevuje i zvýšeným zájmem o ojetiny. Odborníci opakovaně varují, že velká poptávka motivuje i podvodníky, kteří se snaží na českém trhu udat ojetá auta absolutně neodpovídající uváděnému stavu. Jak se šmejdským praktikám bránit? A kde zjistíte, které bazary jsou neférové? Přečtěte si rady spotřebitelské organizace dTest.
Lži o technickém stavu vozidla, evergreen přetočeného tachometru nebo vyvíjení časového nátlaku při uzavírání smlouvy. To jsou nejběžnější praktiky podvodníků s ojetinami. Na co si dát při nákupu také pozor?
Autobazary většinou po celou dobu výběru ojetého vozu prezentují i jeho cenu. Logicky, cena je to první, co každého zákazníka zajímá. Jenomže v některých případech není uváděná cena finální a těsně před podpisem smlouvy může znenadání výrazně narůst o tisíce korun, varuje spotřebitelská organizace dTest.
Některé autobazary si totiž k ceně auta účtují takzvané dodatkové služby. Může jít o různá pojištění, poskytnutí zvláštních certifikátů, bonusových kartiček na nejrozmanitější služby a podobně. "Spotřebitel obvykle nemá možnost tyto doplňkové služby odmítnout, autobazar ho postaví před ultimátum. Kup auto i s doplňky, které spotřebitel většinou nechce a nepotřebuje, nebo běž o dům dál," popisuje ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
Autobazary spoléhají na to, že zákazník, který už prošel celým procesem vybírání a absolvoval i zkušební jízdu, nemá chuť investovaný čas zahodit a odejít bez auta. A tak smlouvu se skřípěním zubů podepíše.
"Váš podpis nic nemění na tom, že popsaný vychytralý postup autobazarů je nezákonný a je na místě obrátit se na Českou obchodní inspekci. Pokud doplňkové služby nejsou vůbec zahrnuty ve smlouvě, nemusíte je platit, i kdyby je autobazar poskytl a jejich zaplacení požadoval," radí dTest.
Dlouhodobý nešvar nepoctivých prodejců ojetin v podobě přetáčení tachometrů se už od roku 2014 považuje za trestný čin, ne pouze za přestupek. Stačí, aby si prodejce přetočením přilepši o víc než 10 000 korun. Při dnešních cenách aut znamená takové přilepšení i jen pár stočených tisíc kilometrů, přitom tachometry se běžně stáčí o desítky tisíc.
Nejčastěji bude podvodníkům hrozit až 5 let za mřížemi, padat mohou i tučné pokuty. "V případě, že se stanete obětí této rozšířené praktiky, obraťte se na Policii ČR," doporučuje spotřebitelská organizace.
Častý problém je i chybějící informace o tom, že bylo auto bourané. Přitom nehodu má za sebou asi čtvrtina pětiletých a víc než polovina desetiletých aut.
U bouraných aut je nejdůležitější, jak proběhla oprava. Praxe: Auto dostalo ránu z boku a má zaražený práh. Výrobce doporučuje celou část vyříznout a přivařit nový díl. Oprava ale proběhla vytažením a vykytováním. Ačkoliv je na pohled vše v pořádku a auto vypadá krásně, práh už nemá svou původní pevnost a není 100% bezpečný. Přesně tohle je "nebezpečný krasavec".
A pak je tu takzvaná volavka, tedy inzerát na ideální auto, které ale vůbec neexistuje. Praxe: Najdete slibně vypadající inzerát na nejoblíbenější model (Octavia, Fabia, Mondeo…) a natěšení se vydáte do autobazaru. Tam vám však prodejce sdělí, že před chvílí s vozem bohužel odjel jiný zákazník.
"Cíl je pochopitelně jediný – dostat spotřebitele do autobazaru a dotlačit ho ke koupi jiného auta, na které by se za normálních okolností nikdy ani nepřijel podívat. Jde o ukázkovou klamavou obchodní praktiku a něco takového neváhejte ohlásit České obchodní inspekci," říká Eduarda Hekšová.
Jak se podle dTestu podvodům vyvarovat? Buďte aktivní a ptejte se předem na všechny důležité informace. Využijte k tomu nejen prodejce, ale všechny dostupné důvěryhodné zdroje.
- přes VIN kód (je na zadní straně malého technického průkazu) si zjistěte například v systému Autotracer to nejzákladnější (rok výroby, zda není ojetina předmětem leasingu, servisní historii, zda nebyla bouraná a další údaje)
- vůz si pečlivě prohlédněte (rez, spáry mezi díly karoserie, souměrnost spojů nebo nosné části podvozku); pokud autům nerozumíte, vyplatí se požádat odborníka
- absolvujte zkušební jízdu včetně razantních změn směru a prudkého brzdění
- pečlivě čtěte smlouvy a nenechte si vnutit drahé nadstandardní položky, které ve skutečnosti nejsou povinné a vy je nepotřebujete
- věty prodejců jako "na tento vůz mám dalších 10 zájemců" s klidem ignorujte, nenechte se dostat pod tlak
Jakkoliv to může znít samozřejmě, především se nebojte smlouvu neuzavřít, jakmile něco nehraje. Nákup auta je pro většinu spotřebitelů jedna z největších životních investic.
Pokud si nejste jistí seriózností autobazaru, můžete navštívit portál www.VaseStiznosti.cz a podívat se, jak jednotliví prodejci ojetin přistupují ke stížnostem klientů a jaké s nimi mají spotřebitelé zkušenosti.
Kdy se zastaví zdražování ojetin a na co si dát při jejich nákupu obzvlášť pozor? Ekonomovi Lukáši Kovandovi v pořadu Naše Česko v listopadu odpovídala šéfka AAA Auto Karolína Topolová: