Elektromobilita

Škodovku čeká zásadní omezení výroby. Tak složitou situaci nikdo nezažil, varují odbory

Škodovku čeká kompletní předělání továren na elektromobilitu. A odbory varují, že to bude zásah obřích rozměrů. "Tak složitou situaci, která nás čeká, nikdo z nás ještě nezažil," uvedl v posledním čísle týdeníku Škodovácký odborář předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. A rovnou naznačil, jaké zásadní změny tuzemskou automobilku čekají.

Projekt Trinity obnáší přestavbu závodů koncernu Volkswagen tak, aby v budoucnu vyráběly elektromobily. Zatím nemá přesně dané termíny, přesto už jednotlivé automobilky dost děsí. Výrazně se totiž dotkne následujících let.

Co bude znamenat pro továrny Škody Auto? Naznačuje odborový předák Jaroslav Povšík. "Všechna zařízení demontovat, odvézt, změřit všechny stávající budovy z hlediska vhodnosti, nosnosti, funkčnosti a případně je nahradit," popisuje v týdeníku Škodovácký odborář.

Taková "přestavba" se podle něj neobejde bez zásadního omezení výroby. "Zároveň budeme muset velmi pečlivě hlídat počet zaměstnanců," varoval před propouštěním.

Povšík o změnách v předchozích dnes ve Wolfsburgu a chce být dál v pravidelném kontaktu s předsedkyní Rady zaměstnanců koncernu Volkswagen Danielou Cavallo. "Důležité je, že Daniela Cavallo se svým týmem podporuje značku Škoda, kde také sedí v dozorčí radě a dobře tak ví, že nadstandardně geopoliticky hlídáme východní oblast velkoobjemové výroby vozů," podotkl Povšík

Kritickým momentem může být i výroba komponentů pro elektromobily a jejich následné přerozdělení mezi jednotlivé značky v rámci koncernu Volkswagen. Rozhodující bude i rozjezd obřích továren na baterie a Škodovka lobuje za to, aby měla takzvanou Gigafactory i v Česku.

Související obsah

​Podle Povšíka to ale nebude ani v Mladé Boleslavi ani v okolí Kvasin nebo Vrchlabí, kde má automobilka svoje závody. "Tady to v podstatě nejde, taková továrna potřebuje velké množství hektarů ploch a kolem Mladé Boleslavi, Kvasin a Vrchlabí leží velké množství soukromých po zemků. Ty draze vykoupit a ještě získat posudek EIA je v České republice nad lidské síly a trvalo by to mnoho let. Další věcí je, že Gigafactory spotřebuje velké množství elektrické energie, která není k dispozici a obrovské množství vody. Navíc tady ve velké koncentraci průmyslu, kdyby ještě přibyla Gigafactory, tak by došlo k zasažení infrastruktury, ekologie a dalších negací pro život obyvatel," vysvětluje.

Jako nejlepší nové sídlo pro Gigafactory tak označil Plzeň. "Ale samozřejmě tam také naráží na limity počtu kvalifikovaných zaměstnanců," dodává Povšík.

Škodovka už v přechodu na elektromobilitu dělá postupné kroky - v půlce května oznámila, že v Mladé Boleslavi zahajuje výrobu bateriových systémů pro plně elektrické vozy na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu VW.

Mladoboleslavská fabrika je tak zatím jediným výrobním místem bateriových systémů pro platformu MEB v Evropě mimo území Německa.

Související obsah

​​Na nově postavenou a z velké části robotickou linku můžete nahlédnout v úvodním videu. V budoucnu na ní může zhruba 250 zaměstnanců montovat více než 250 000 bateriových systémů pro platformu MEB za rok.

Systémy jsou určeny i pro elektromobily koncernových značek Volkswagen, Audi a Seat, postavených na stejné platformě. "Budeme vyrábět absolutně klíčovou komponentu v srdci našeho podniku. Dosáhli jsme tím dalšího cíle pro úspěšnou transformaci směrem k elektromobilitě," říká člen představenstva Škoda Auto za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus.

Nová automatizovaná výrobní linka si vyžádala investici zhruba 130 milionů euro (přes 3,2 miliardy korun).

"Ve spolupráci se společností Volkswagen Group Components, našimi partnery a dodavateli, činíme prostřednictvím zahájení výroby bateriových systémů zásadní krok v transformaci v rámci přechodu od spalovacích motorů směrem k elektromobilitě. Další pak učiníme na konci roku 2023, kdy rozběhneme druhou fázi rozšíření výroby a budeme schopni vyrábět ročně celkem více než 380 000 bateriových systémů," doplňuje vedoucí výroby komponentů ve Škoda Auto Christian Bleiel.

Související obsah

​​Do roku 2030 chce Škodovka vyrábět elektrokomponenty nebo elektromobily ve všech třech českých závodech. Cílem je podle vedení dlouhodobé zajištění stávajících pracovních míst a současně vytváření nových. Do té doby automobilka počítá s tím, že zvýší podíl prodejů čistě bateriových elektromobilů v Evropě na 50 až 70 procent v závislosti na vývoji trhu.

Kromě Enyaqu chce do roku 2030 nabídnout nejméně tři další čisté elektromobily, které budou menší a levnější než současné elektrické SUV.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události