Automobilka Škoda Auto znovu začne prodávat auta na Ukrajině, montovat se budou ve fabrice v Solomonovu. Částečně se rozběhla i výroba nedostatkových kabelových svazků v Žytomyru.
Během června dopraví vlaky na Ukrajinu 80 rozložených škodovek, které se budou kompletovat v továrně Eurocar v ukrajinském Solomonovu. Škoda Auto se tak vrací na trh, který musela po ruské invazi opustit. Dříve tam montovala a prodávala na 6000 aut ročně.
V první fází míří na východ modely Kodiaq a Karoq, v Česku se nejdříve musí rozložit na několik částí a naložit na vagony. Znovu se budou kompletovat už na Ukrajině.
Jestli se montovna v Solomovovu rozjede k větším výkonům, záleží podle vedení automobilky na vývoji válečné situace.
Na Ukrajině už se opět vyrábí i kabelové svazky, které po vypuknutí konfliktu Škodovce bolestivě chyběly, takže musela v březnu na osm týdnů zastavit výrobu elektrického SUV Enyaq a ohroženy byly i další modely.
Dodavatelská společnost Kromberg & Schubert ale výrobu kabelových svazků ve svém ukrajinském závodě v Žytomyru už obnovila, alespoň částečně.
"V uplynulých týdnech jsme ve společnosti Škoda Auto, společně s našimi partnery, intenzivně pracovali na minimalizaci dopadů války na Ukrajině na dodávky kabelových svazků. Během velice krátké doby se díky velkému nasazení podařilo výrobu na Ukrajině obnovit a výrazně rozšířit výrobní kapacity – za to celému týmu a všem zúčastněným dodavatelům děkuji," uvedl člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast nákupu Karsten Schnake.
"Současně bych chtěl naše ukrajinské partnery ujistit, že plníme a budeme i nadále plnit naše závazky. Máte náš nejvyšší respekt za to, že i nadále plníte dodávky tak, jak to aktuální situace dovolí,"dodal.
Škodovka se proti nedostatku kabelových svazků pojistila. Část výroby totiž přesunula do Česka, kde našla místo pro výrobní zařízení ve svých halách.
V Mladé Boleslavi tak aktuálně vznikají kabelové svazky pro Fabii Combi a v následujících týdnech se rozjede také výroba pro modelové řady Octavia, Kodiaq, Karoq a Superb. Na výrobních linkách teď pracuje 35 žen ze závodu v ukrajinském Lvově, které zároveň zaučují nové pracovnice.
Automobilka si navíc u dodavatelů zajistila další výrobní kapacity v Maroku a Rumunsku. Díky výrobě v Žytomyru a v marocké Kenitře má teď plně pokrytou potřebu kabelových svazků pro Enyaq.
"Cílem těchto opatření je ještě lepší zajištění proti možným výpadkům v dodávkách a přerušení dodavatelských řetězců v budoucnu. Přijatá opatření umožňují v případě potřeby navýšení současného objemu výroby až na dvojnásobek," vysvětlil mluvčí Škoda Auto Tomáš Kotera.
Škoda Auto kromě toho plánuje také duplikování výroby vysokonapěťových kabelových svazků, které jsou mimo jiné potřebné i pro dobíjení elektromobilů. Od konce června se budou tyto kabelové svazky vyrábět v Rumunsku.
Od září pak budou kabelové svazky na základě dohody v rámci koncernu Volkswagen vznikat i v marockém Tangeru. Ty by měly být určeny pro modely Octavia a Superb.
Škodovka se zároveň chystá na přechod k elektromobilitě - v Mladé Boleslavi zahájila výrobu bateriových systémů pro plně elektrické vozy na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu VW - podívejte se na robotickou linku: