Ekonomika

Fabia, Scala, Kamiq. Těmhle škodovkám jde kvůli tlaku na emise o život

Fabia, Scala, Kamiq. Těmhle škodovkám jde kvůli tlaku na emise o život
Zdroj: Škoda Auto

Škoda Fabia, Škoda Scala, Škoda Kamiq. To jsou škodovky, které prakticky nemají budoucnost. Časopisu Forbes to potvrdil člen představenstva Škody Auto a prezident Svazu automobilového průmyslu Martin Jahn.

"Novou fabii jsme na trh uvedli loni. Je mnohem větší, než byla dřív, má nové motory, novou platformu. Přitom řešíme, že by se za dva tři roky musela stáhnout z trhu. To nám připadá jako strašná škoda," říká pro Forbes člen představenstva automobilky Škoda Auto Martin Jahn.

O Škodu Fabia je přitom stále velký zájem, jenomže kvůli tlaku na zpřísňování emisních norem jí jde o život. Pokud Evropská komise schválí přísnou emisní normu Euro 7, Škodovka Fabii na trhu neudrží.

Podle Jahna by totiž nutné úpravy znamenaly dodatečné výdaje na jedno auto ve výši jednoho až tří tisíc eur, tedy 25 až 75 tisíc korun. U fabie, jejíž cena začíná na 340 tisíc, to prakticky znamená její konec, píše Forbes.

Zářivou budoucnost před sebou ze stejných důvodů nemá zřejmě ani Škoda Kamiq či Scala.

Související obsah

​O finální podobě normy Euro 7 i termínu jejího zavedení se stále jedná, teoreticky ale může začít platit už od roku 2025. Podle Jahna by zavedení emisní normy v nejpřísnější variantě znamenalo skoro katastrofu pro celé výrobní odvětví, které v Česku zaměstnává skoro 140 tisíc lidí.

S novou emisní normou jsou spojené i obrovské náklady na vývoj, které ale automobilky investují hlavně do elektromobility. I proto, že konec spalovacích motorů přijde nejspíš neodvratně už v roce 2035.

Související obsah

​Ve hře je ale stále varianta, že finální norma Euro 7 nebude tak přísná. Právě kvůli tomu, že přednost dostane naplnění cílů pro rok 2035 a vynucený přechod k elektrice.

"Vycházím z teorie, že pokud bude platit zákaz prodeje vozů se spalovacími motory od roku 2035, politická reprezentace nepřistoupí k zavedení přísného Euro 7. V opačném případě by to byla kontraproduktivní hloupost, protože se to nevyplatí. Politici dobře vědí, že malá auta, pro která není elektrická alternativa, by tím zabili mnohem dřív," dodal Jahn.

Ministři životního prostředí členských států EU tvrdý přechod od spalování stvrdili ve středu ráno.

Termín 2035 ale pořád není definitivní. "V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána," prohlásila česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (KDU-ČSL).

Související obsah

​Unijní státy se navíc shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách Evropské unie tohoto cíle opravdu dosáhnout, či zda jej bude třeba odložit.

O definitivní podobě norem se ještě bude jednat v následujícím půlroce během českého předsednictví Evropské unie. V čele sedmadvacítky Praha stane už v pátek.

Státy EU schválily zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035 – podívejte se na reportáž:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události