Státy Evropské unie ve středu ráno podpořily normu, která znemožní od roku 2035 prodávat nová auta se spalovacími motory. Ministři životního prostředí se shodli i na reformě trhu s emisními povolenkami nebo vzniku fondu, který lidem vykompenzuje zpoplatnění emisí z vytápění budov nebo dopravy.
Prodej nových aut se spalovacími motory má skončit v Evropské unii v roce 2035. Ve středu nad ránem se na tom shodli ministři životního prostředí všech členských států.
Kontroverzní norma je součástí rok starého balíčku Evropské komise, připomněl list DW. Unie by měla podle klimatického závazku do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů přinejmenším o 55 procent.
"V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána," prohlásila česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (KDU-ČSL) po jednání. Podle expertů však norma prodej klasických aut znemožní, píše portál Electrive.
Ministři podpořili reformu trhu s emisními povolenkami. Vznikne také fond, který bude lidem kompenzovat zpoplatnění emisí budov nebo dopravy. V letech 2027 až 2032 v něm má být 59 miliard eur, v přepočtu téměř bilion a půl korun.
O definitivní podobě norem se ještě bude jednat v následujícím půlroce během českého předsednictví Evropské unie. V čele sedmadvacítky Praha stane už v pátek. Rok 2035 navíc nemusí být konečným termínem, možnosti dosáhnout tohoto cíle v roce 2026 zhodnotí Evropská komise a může ho odložit.
K tématu se vyjádřili také europoslanci Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) a Mikuláš Peksa (Piráti):