Autonovinky

ŽEBŘÍČEK: Kolik opravdu ujedou elektromobily po dálnici? V rychlosti 130 km/h je to bída

ŽEBŘÍČEK: Kolik opravdu ujedou elektromobily po dálnici? V rychlosti 130 km/h je to bída
Zdroj: Volvo Cars

Zajímavé srovnání nabídl německý motoristický časopis Auto Bild. Otestoval dojezd 36 elektromobilů při rychlosti 130 km/h. Kolik na jedno nabití skutečně ujedou?

Výsledky tohoto testu jsou překvapivé –⁠ někdy pozitivně, ale většinou spíš negativně. Německý Auto Bild vyzkoušel 36 elektrických modelů, aby zjistil jejich skutečný dojezd na jedno nabití na dálnici při rychlosti 130 km/h. A výsledek shrnul do jednoho souvětí: Dojezd, který výrobci slibují, jejich e-auta v dálničních rychlostech nedokážou udržet.

Nejhůř dopadla Mazda MX-30, která ujela na jedno nabití 140 kilometrů, naopak žádné jiné auto nezvládlo víc než Mercedes EQS s dojezdem 482 kilometrů.

Zájem o elektromobily v poslední době stoupá i vzhledem k tomu, kam šplhají ceny benzínu nebo nafty. Také pokrok v technologii baterií je nesporný –⁠ mají stále větší kapacitu a spolu s tím se zvyšuje i slibovaný dojezd. A tak se pomalu snižují obavy motoristů z elektřiny.

Související obsah

​Řada elektrických modelů už dává smysl pro denní dojíždění na krátké vzdálenosti. Některé jsou v pohodě i na větší vzdálenosti, protože na rychlonabíječkách dostatečně doplní "šťávu" už v poměrně krátké době. Přesto při plánování cesty musíte počítat s výrazným zdržením nejen kvůli dobíjení, ale i kvůli tomu, že prostě budete muset cestovat nižší rychlostí.

U elektromobilů je totiž dojezd extrémně závislý na rychlosti. Od 80 km/h jde křivka spotřeby dramaticky nahoru. A při 130 km/h toho většinou moc neujedete, jak ukázaly výsledky testu. Auto Bild k nim dodává: K dosažení dojezdů, které budou plně vyhovovat pro každodenní použití, je ještě dlouhá cesta.

Testem prošlo 36 moderních elektromobilů od těch supersportovních vozů až po malá auta. Podívejte se na výsledky:

36. Mazda MX-30: 140 km


Mazda tenhle elektromobil s malou baterií postavila záměrně. Má vyhovovat hlavně předpokladu, že většina lidí zřídkakdy dojíždí víc než 50 kilometrů. Lehoučká baterie MX-30 tak uchovává sotva polovinu energie (35,5 kWh) než běžné baterie pro elektromobily.

35. Honda e: 153 km


Také Honda postavila tento malý elektromobil hlavně pro krátké dojíždění po městě.

34. Peugeot e-Rifter: 164 km


Dává elektrika smysl u osobních dodávek? Odpovězte si sami. Peugeot e-Rifter je určen lidem, kteří dávají přednost užitkové hodnotě, není to žádné závodní auto. Ale ani tak se s ním na dálnici bez dobíjení moc daleko nedostanete.

Zdroj: Peugeot

33. Opel Combo e-Life: 171 km


Baterie (50 kWh) i výkon (136 koní) jsou stejné jako u sesterského Rifteru, přesto o něco dražší Opel dokázal ujet o 7 km dál.

32. Mercedes EQB 350: 200 km


Středně velké SUV má v nejvyšší verzi 350 vždy pohon všech čtyř kol a 292 koní. Baterie je u všech modelů 66,5 kW, což při rychlosti 130 km/h stačí na akční rádius 200 km.

31. VW ID.3 Pro 150 kW: 216 km


První volkswagen, který byl navržen výhradně jako elektromobil, je vhodný do města na kratší trasy. Zatímco naměřená hodnota WLTP předpokládá dojezd 426 km, skutečně zjištěný dojezd při dálniční rychlosti 130 km/h je 216 km.

30. Mercedes EQA 250: 222 km

Prostorný, komfortní, se slušným výkonem 190 koní… Přesto s ním na větší vzdálenosti moc nepočítejte, baterie (66 kWh) umožnila dojezd bez dobíjené jen 222 km.

29. Cupra Born 170 kW: 226 km

Španělský příbuzný VW ID.3 je nekompromisně sportovní. Vrcholná verze má 231 koní a z 0 na 100 km/h sprintuje za sedm sekund. I s poměrně velkou baterií (77 kWh) má však při dálniční rychlosti dojezd 226 km.

28. Volvo XC-40 Recharge: 227 km


Stojí přes 1,1 milionu, výkon má přes 230 koní a baterie má kapacitu 69 kWh. Dojezd 400 km podle WLTP 400 km je ale jen velmi hrubý odhad, píše Auto Bild s tím, že při testu na dálnici Volvo ujelo pouze 227 km.

27. Opel Zafira e-Life M: 250 km

I tahle dodávka patří spíš do městského prostředí (výkon 136 koní). Stotřicítka pro ni znamená jízdu na plný plyn a baterie se rychle vybije.

26. Polestar 2 DM LR: 258 km

Sedan má pohon všech kol, 78 kWh baterii, až 476 koní a maximální rychlost až 205 km/h. S pohonem všech kol se však ani při rychlosti 130 km/h moc daleko nedostane.

25. Hyundai Ioniq 5: 261 km

K dispozici jsou čtyři verze motoru mezi 170 a 305 koní, dvě s pohonem zadních kol a dvě s pohonem všech kol. Silnější motor s pohonem zadních kol má 217 koní, z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,4 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 185 km/h. Ve stotřicítce z něj ale nedostanete ani 300 km.

Hyundai Ioniq 5 | Zdroj: Hyundai

24. Renault Megane E-Tech: 268 km

Crossover, či malé SUV má slušnou baterii (60 kWh) a slabý motor (131 koní). Tahle kombinace mu dovolí na dálnici ujet stotřicítkou 268 km.

23. Mercedes EQV: 273 km

Velká dodávka má motor s výkonem 204 koní a víc než 140 km/h z ní nedostanete (volitelně 160 km/h). Dojezd při 130 km/h je na tak velké auto ještě slušný.

22. Kia e Soul: 280 km

S poměrně velkou baterií (64 kWh) se dá s malým svižným crossoverem dosáhnout dojezdu téměř 400 kilometrů. Ale ne při rychlosti 130 km/h.

21. Hyundai Ioniq 5 4WD: 290 km

Ioniq 5 ukazuje, že pohon všech kol není pro spotřebu energie rozhodující. Rozhoduje samozřejmě velikost baterie, kterou elektromobil vozí. Nejvyšší model (305 koní) má baterii o kapacitě 72,6 kWh, najede tedy o 29 kilometrů dále než Ioniq 5 v základní konfiguraci s pohonem dvou kol.

20. Renault Zoe E-Tech: 292 km

Poměrně levný a malý model je jedním z nejpopulárnějších elektromobilů vůbec. Jako druhé auto nebo auto do města se perfektně hodí, a když už to musí být, zvládne ujet 292 km po dálnici.

19. BMW i4 M50: 299 km

Výkonná verze je určena pro sprinty, ne pro maratony. Při měření podle WLTP má sportovní sedan s pohonem všech kol, výkonem 544 koní a 80 kWh baterií dojezd 510 km. Při rychlosti 130 km/h je ale "šťáva" pryč mnohem rychleji.

18. Tesla Model Y: 304 km

Crossover od Tesly se jako první dostal přes 300 km. Testovanou verzí byla "Long Range" s pohonem všech kol a velkou 77 kWh baterií. Podle WLTP by měla ujet 533 km, ale pro Auto Bild bylo pouhých 304 km zklamáním.

17. Kia EV6: 305 km

Svižný Korejec jezdí sportovně a také rychle dobíjí –⁠ při dobíjecím výkonu 350 kW stačí 18 minut k naplnění baterie (77,4 kWh) na 80 %. To je celkem útěcha za průměrný dojezd 305 km při povolené dálniční rychlosti.

16. Škoda Enyaq iV80: 318 km

Rodinná elektrická škodovka je nejprodávanější elektromobil u nás a sklízí úspěchy i ve světě. Díky 125 kW nabíječce dokáže dobít baterii z 10 na 80 % zhruba za 35 minut. Na Wallboxu už je to osm hodin. Dojezd při rychlosti 130 km/h vychází jakž takž.

Zdroj: Škoda Storyboard

15. Audi Q4 e-tron 40: 326 km

Příbuzný Škody Enyaq a VW ID.4 má stejnou kapacitu baterie( 77 kWh) a výkon (204 koní) jako Enyaq iV 80 a ID.4 Pro Performance. Ani dojezdem na dálnici se od sourozenců moc neliší.

14. VW ID.4 Pro: 328 km

Elektrické SUV tahá kolem 2,5 tuny. Podle WLTP s tím může najet 520 kilometrů, reálně na dálnici je to mnohem méně.

13. Genesis GV60: 330 km

Rychlé, výkonné, dobře vyrobené, extrémně rychlé i při nabíjení. A to je dobře, protože na jedno nabití nedojede nijak zvlášť daleko, 330 km stotřicítkou po dálnici není v této třídě nic moc.

12. VW ID.4 GTX: 332 km

Sportovní verze ID.4 má pohon všech kol a 299 koní, což stačí na rychlost kolem 180 km/h. Dojezd při 130 km/h je vyšší než u téměř identické škody Enyaq, což je i pro Auto Bild záhadou.

10. –⁠ 11. Porsche Taycan Turbo S: 336 km

S tímhle elektromobilem se při řízení pobavíte a naděláte parádu na dálnici i u nabíječky. U té možná víc, protože i přes větší baterii budete dobíjet každých 336 km a nebo ještě častěji, když pojedete přes 130 km/h. Aspoň že 800voltová technologie s výkonem až 270 kW zastávky na nabíjení dost zkracuje.

10. –⁠ 11. Hyundai Kona Electric: 336 km

S velkou baterií (64 kWh) dostanete 204 koní, s výrazně menší (39,2 kWh) o 72 koní méně. Bild překvapivě píše, že slabší verze ujela víc než 336 km, které zvládla ta nadupanější.

9. Ford Mach-E GT: 337 km

Geny Mustangu velí: 487 koní, pohon všech kol a pouze 4,4 sekundy na 100 km/h. To je sice hezké, ale všechno dohromady to váží přes 2,3 tuny a po 337 kilometrech na dálnici je baterka (91 kWh) prázdná.

8. VW ID.5 Pro Výkon: 340 km

Ve verzi Pro Performance kombinuje sourozenec ID.4 dostatečný výkon s velkou baterií. Po dálnici ujetých 340 km mezi zastávkami na nabíjení je tu celkem v pořádku.

7. Tesla Model 3: 363 km

Vstupní model do světa Tesly zaujal komfortem, výkonem i dojezdem na dálnici 363 km.

Zdroj: Tesla

6. Audi RS e-tron GT: 367 km

Sourozenec Porsche Taycan má brutální výkon (stovka za 3,3 sekundy, maximální rychlost 250 km/h), je těžší, silnější a dražší než Porsche, má stejnou baterii a nabíjecí technologii. Přesto po dálnici urazil na jedno nabití větší vzdálenost. Navíc v ideálním případě trvá nabíjení pouze asi 20 minut.

5. Polestar 2 SM LR: 374 km

Tahle verze Polestaru má malý přední motor a velkou baterii. A při letních teplotách zvládla v rychlosti 130 km/h až neuvěřitelných 374 km, což je skoro o 120 kilometrů větší dojezd než u verze s dvěma motory a pohonem všech kol, která skončila o 21 příček hůř.

4. Mercedes EQE 350+: 423 km

S cenou, která se blíží dvěma milionům, není až tak divu, že jezdí skvěle a při stotřicítce zvládá velmi dobrých 423 km.

3. Genesis Elektrifikovaný G80: 427 km

Korejská odpověď na Mercedes EQE nabízí dobrý výkon, vysokou kvalitu a jen o něco málo nižší pořizovací cenu. Mercedesu se vyrovná i dojezdem.

2. BMW iX xDrive 50: 434 km

Bavorská elektrická špička váží 2,5 tuny, přesto zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy a na jedno nabití i stotřicítkou ujede více než 400 kilometrů. K tomu přidejte 535 koní a obrovskou baterie (105,2 kW), která se dá u vhodné nabíječky dobít na 80 procent za 39 minut. Vyjde vám cena přes 2,5 milionu.

1. Mercedes EQS 450+: 482 km

Co znamená moderní luxus? Dnes už nejen jemňoučké materiály a maximální komfort, ale také tiché cestování bez lokálních emisí. A také slušný dálniční dojezd. Tohle je vítěz testu. Připravte si skoro tři miliony.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Související témata

Důležité Události